klättringens inverkan

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
Saara
Inlägg: 230
Blev medlem: sön 19 jun 2005, 14:49

klättringens inverkan

Inlägg av Saara »

Hej!

Jag har inte tidigare varit inne och nosat på denna avdelning av forumet, men nu har jag en fråga.

Jag har ju på annat håll här på forumet läst och hört hur viktig krypning och ålning är för hjärnans utveckling.

Undrar bara om nån vet om klättring har nån liknande inverkan?

Har själv varit en klättrare och har två klättrarbarn.

/Sara
Mamma till två godingar födda 2002 resp. 2005
Får mammainspiration ur Barnaboken och detta forum
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hej Saara,

Jag är mer än ÖVERTYGAD om att klättring har positiv inverkan på utvecklingen. Speciellt om den är "korsvis" eller diagonal som vi säger på svenska. :wink:

Exempel på detta är att klättra på ribbstol, repstege, gå upp för trappor på alla fyra osv...

:idea: MEN, att backa bandet med mer precis ålning och exakt krypning SLÅR ALLT :!:

Inom sjukgymnastik och gympa har man ju jobbat läääänge med just diagonala rörelser för att få kroppen "liksidigt" tränad och för koordinationen skall bli bättre m.m. Och innan 6 års ålder så utvecklas ju hjärnan maximalt så jag skulle satsa på just all diagonal träning som bara är möjlig fram tills dess.

Det finns en bok som Doman har skrivit som jag tror heter "how to get your child psysicly superb" eller något åt det hållet. (hinner inte kolla nu men återkom om du vill att jag letar upp den) :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
indra
Inlägg: 570
Blev medlem: mån 16 okt 2006, 12:39

Inlägg av indra »

Slänger in en snabb fråga: När kan jag börja att "träna" ålning med Teo? Han fick aldrig till den korsvisa ålningen :( . Kryper gör han nu långa sträckor( vi har stora ytor hemma o ute med såklart ) :D .
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Ja du Indra, jag tror ju att just ålningen är det som är svårast att "backa" bandet med.

Jag märker och märkte dock att Tor själv backade till ålning innan han gör något större utvecklingssprång. Han ålade en hel dag här hemma innan jag åkte till Gastsjön och hem kommer jag till en son som kan klättra både upp och ner för soffan utan svårigheter, kryper upp för trappan i rasande fart.

Så er du minsta tendens till detta skulle jag haka på maximalt.

:?: Det andra som jag inte är lika bra på är just hur "backa" bandet, kanske Hege kan hjälpa här??

:idea: Men jag hade nog gjort som så att jag sett till att ha RIKTIGT HALA rena golv med kläder på som täcker armar och ben men inte händer och fötter. Dessa kläder skall vara så "hala" att man faktiskt INTE får fäste med dem för att krypa, då har jag märkt att ålningen uppmuntras mera. Typ kläder av sammet/velour kanske räcker men man måste testa. Bona golvet? :-k

Det jag VET säkert som jag ser VARJE dag är att Tor utvecklar tekniken efter behov. Tex när han är på grus gör det för ont att krypa på alla fyra så då tillämpas "gorilla" stilen med enbart händer och fötter, eller om kläderna är mjuka så går han på händer och knän samtidigt som han lyfter fötterna så de inte skrapar i gruset. Så för mig handlar det nog om förutsättningar och att ta bort vissa förutsättningar. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
indra
Inlägg: 570
Blev medlem: mån 16 okt 2006, 12:39

Inlägg av indra »

Ålar gör han fortfarande i bland, men EJ korsvis, här dras det fram med armar och ett ben används mer än det andra :? . Inga mattor är på golvet o mjukisbyxor på o långärmadebodys har vi här, men det korsvisa kom inte ändå.. Så i det här läget är det nog kanske inte att göra så mycket åt det kanske. Eller vad tror Hege? Tack Tors Mamma för dina svar :D .
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Jag välkomnar med detta Tors Mamma som min officiella medhjälpare på detta forum! Vistnog har hon inte gått nån IAHP-kurs, men hon är entusiastisk och har god koll på det här med kryp och ål. Så länge hon vill mottages henne hjälp med tacksamhet.

Hon har svarat så utförande i denna tråd att jag bara vill lägga till lite mer.

1) Bara tår.
Den lilla ålaren måste få grepp med tårna för att kunna putta i från.

2) Använd leken!
Åla som ormar. Ettåringar fattar det om mamma och pappa går ner på golvet och lekar olika djur. Visa hur ormar gör, och visa sen med handen om handen/benet hur orman gör. Berömma! Men var på golvet med barnen. De är små speglar, men måste ha något att spegla sig i.

Kram, Hege
indra
Inlägg: 570
Blev medlem: mån 16 okt 2006, 12:39

Inlägg av indra »

Skall testas i morgon att åla som en "orm" :wink: , tack Hege för tipset .
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Sidda75
Inlägg: 220
Blev medlem: mån 30 okt 2006, 19:49

Inlägg av Sidda75 »

:D Här ålas det också som en orm nu, dvs mamma gör det :D Jag försöker visa och inser ju att man blir ganska svettig. Alice bara skrattar och tittar lite på mig som om jag vore lite tokig.

Försöker även dra i hennes små armar så att poletten ska trilla ner. Hon ålar inte korsvis ännu utan har sin "sim-stil" som hon verkligen blivit duktig på :?

Om man upprepar övningen riktigt många gånger ett par dagar. Korta sessioner men vid massor av tillfällen hoppas jag på att det ska sätta sig. Så var det med ålningen. Hege, tack för att du inspirerade mig så mycket till att få Alice att börja åla och "tjatade" på mig om krypbanan :wink: Jag gjorde som du sa och la henne massor av gånger på skrivbordsskivan under ett par dagar och det ledde till att hon började åla framåt. Dock tyvärr med fel teknik än så länge. Men vi jobbar hårt på det nu :!:
Mamma till Alice 060928 :heart:
Vilgot 081121 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Här kommer 2 boktips! Jag har alla read, encyclopedia och math böcker. Men dessa 2 är enbart den fysiska utvecklingen i fokus.

How To Teach Your Baby To Be Physically Superb - Glenn Doman

http://www.bokus.com/b/9780757001925.html

How Smart Is Your Baby? - Glenn Doman

http://www.bokus.com/b/9780757001949.html

Dessa jag hittade är på engeska och jag vet inte om de finns på svenska. Kanske finns de om inte annat att låna på biblioteket :idea:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Saara
Inlägg: 230
Blev medlem: sön 19 jun 2005, 14:49

Inlägg av Saara »

Tack för boktipsen, Torsmamma! :D Och för svaren annars också

Min bibba hade bara läsboken, så jag börjar med den. Jag kanske inhandlar How Smart Is Your Baby senare, den verkar intressant. Hurdan ålder gäller den annars? Första levnadsåret?

Tack igen,
Sara :D
Mamma till två godingar födda 2002 resp. 2005
Får mammainspiration ur Barnaboken och detta forum
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "