Rensa i röran

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Nancy

Inlägg av Nancy »

Majamamma skrev:Hej Nancy!

Vi (han.. :wink: ) klistrar kvittona på A4 ark. Gröna.. (som om det hade någon betydelse :lol: )

Om han går att hyra...? Ja, han städar gladeligen andras ugnar och frostar av frysar, så varför inte hyra ut honom för klisterarbete... :?: :lol:

Ja, han slänger, fast han frågar mig först förståss... men när han har frågat mig om samma sak vid 4 städtillfällen kan jag inte med att säga spara när jag fortfara´nde inte satt in i pärm, arkiverat, förvarat etc... Så då slängs det, med min medgivan (fast det sitter långt inne)
Vet du jag tar och snor idén rakt av :thumbsup: Färgade papper (får lura på vilken färg bara :wink: ) och sen klistra in.

Tycker annars att din man verkar vara föredömligt organiserad och företagsam och lite avundsjuk blir jag faktiskt :oops: :P 8) Skulle behöva nån som satte lite fart på mig... Är själv en sån där dubbelmoralistisk natur så jag gnäller på makens fula pappershögar utan att göra nåt åt mina egna... :roll: :?
nilam

Inlägg av nilam »

Hej Nancy :D

Jag är inte så ordentlig så jag sätter in i pärmar :oops: , men jag har köpt billiga papparkivmappar :roll: hoppas du förstår, från IKEA, jag har olika för olika områden

:arrow: Räkningar, årsvis, det är ganska lätt att hitta OM man skulle behöva
:arrow: Pensionspapper
:arrow: Kvitton
:arrow: Föräldrarpapper (intressanta papper som man fått under vägen)
:arrow: Ikea där ikea katalogen och andra reklamgrejor från ikea
:arrow: HM likadant där
:arrow: "sova hela natten" allt från kurserna och samtal/mail
:arrow: försäkringskassan

Sen har jag varsin låda till barnen där jag sparat allt från BB (förlossningsjournal, den rosa(blå) lappen från baljan) dopkort, födelsedags kort mm
Recept har jag i en pärm med plastfickor, men den blir snart överfull så en bok man kan klistra in i låter inte dumt. (Man hittar mycket i buffe)

Detta ser väldigt bra ut, men jag har många högar som ligger och lådor med "Elle" från 1998 typ, "Vi Föräldrar", "mama" mfl, bra att få lite inspiration och lite press, så jag också kan ta tag i detta någon gång under hösten.

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Sussi

Inlägg av Sussi »

Nancy skrev:Spännande länktips :!: :D Sussi, var inne och kollade just på flylady för nåt halvår sen men jag fattade aldrig riktigt hur man skulle göra. Att det var BRA fattade jag ju och skulle gärna vilja göra ett nytt försök (med benet i bättre form kan tilläggas :wink: ). Sen skrubbaforumet... vågar knappt kolla vidare för där skulle jag nog kunna fastna timtals tror jag :wink: Och DET blir ju inga högar rensade av :roll: :wink: :lol:
Nej, det är alldeles för lätt att fastna vid datorn :oops: Men ett bra tips från Flylady är att sätta timern/äggkloclan på 15 min i taget, och varva vila med att städa/röja. På 15 minuter hinner man rätt mycket! Men kanske inte med ett ben i paket, jag har missat vad som hänt dig.
Nancy skrev:Ställer samma fråga som till Majamamma om kvittona klistras in eller ej
Min ambition är att häfta varje kvitto på ett A4 och skriva på pappret vilken vara det är, men först hamnar de i ett kuvert...
Nancy skrev:Snälla Sussi, berätta gärna mer om boken sen när du hunnit titta mer i den
Det kommer nog att dröja innan jag läser den, pluggar heltid nu och hinner inte med mycket annat i läsväg! PM:a mig så kan du få låna den om du vill!
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Sussi

Inlägg av Sussi »

Vad gäller att kasta gamla saker/kläder (dvs inte viktiga papper) så kör jag stenhårt med regeln: OM DET INTE ANVÄNTS PÅ ETT ÅR SÅ BEHÖVER JAG DET INTE!
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tack för svar Majamamma :D

Det där med skrynkliga, dammiga papper lät INTE bra så om inte någon annan får för sig att istället sjunga hängmapparnas lov så struntar jag nog i det.

Nu skall jag:
a) spana in länktips
b) kolla in vad de tipsade böckerna kostar
c) utarbeta en plan
d) genomföra planen
e) använda tråden till att under arbetets gång ställa mesfrågor som "vågar jag slänga den här artikeln om vikten av fotriktiga skor för barn?"
f) hoppas att alla fina tips i tråden kan vara till nytta även för andra :thumbsup:
Sussi

Inlägg av Sussi »

Glömde ju... Här kan du läsa lite mer om boken:

http://www.bokus.com/b/9789155234225.ht ... rch_result
Nancy

Inlägg av Nancy »

nilam skrev: Jag är inte så ordentlig så jag sätter in i pärmar :oops: , men jag har köpt billiga papparkivmappar :roll: hoppas du förstår, från IKEA, jag har olika för olika områden
Rara Nilam, förklara för en okunnig för jag förstår inte riktigt vilken sort du menar :? :oops:
nilam skrev:Sen har jag varsin låda till barnen där jag sparat allt från BB (förlossningsjournal, den rosa(blå) lappen från baljan) dopkort, födelsedags kort mm
Tips på bra låda :?: Inköpsställe :?: Får man även fråga VAR i hemmet du förvarar lådan :?:
Sussi

Inlägg av Sussi »

father of sons skrev::D

Ninaninaninananana....... Mitt boktips:
Rum för dig - bli den du egentligen är, Lisa Fabre.
Där rensas och sorteras allt...

/ Mamman till sönerna :D
Nu var jag ju bara tvungen att köpa den ;) Men den kostade 35:- på Bokus så det var överkomligt! :)
Nancy

Inlägg av Nancy »

Sussi skrev:Vad gäller att kasta gamla saker/kläder (dvs inte viktiga papper) så kör jag stenhårt med regeln: OM DET INTE ANVÄNTS PÅ ETT ÅR SÅ BEHÖVER JAG DET INTE!
Men hör du Sussi... om man drömmer om de där jeansen man hade innan graviditeter då... :roll: :wink: :?:
Sussi

Inlägg av Sussi »

Nancy skrev:
Sussi skrev:Vad gäller att kasta gamla saker/kläder (dvs inte viktiga papper) så kör jag stenhårt med regeln: OM DET INTE ANVÄNTS PÅ ETT ÅR SÅ BEHÖVER JAG DET INTE!
Men hör du Sussi... om man drömmer om de där jeansen man hade innan graviditeter då... :roll: :wink: :?:
Keep on dreaming ;) Eller så får man ta tag i det (och det har vi ju i alla fall gjort ;)). Eller inse att man aldrig kommer komma i de igen alt. de kommer att vara alltför omoderna innan kilona rasat av. :lol:
Nancy

Inlägg av Nancy »

8) Ok, drömmer ett tag till, i alla fall till Lucia så får vi se hur det verkar då. Oops, fel tråd märker jag :wink:

Vilken bok var det du hittade för 35 kr :?:

Läste om både den DU skrev om och den Mamman till sönerna rekommenderade och jag vill köpa båda :!: :P :D
Nancy

Inlägg av Nancy »

Nu skall jag väcka Leiabus som redan sover på övertid eftersom jag fastnade i denna härliga störtflod av inspirerande inlägg från så många :heart: Tusen tack och fortsätt gärna komma med tips för nu har jag baske mig släpat runt på mina högar länge nog... :twisted: :wink:

Kram från Nancy
Nancy

Inlägg av Nancy »

Jo en sak till... Bra tips från dig Sussi om äggklocka på 15 min i taget :thumbsup:
Sussi

Inlägg av Sussi »

Nancy skrev:Vilken bok var det du hittade för 35 kr :?:
Den som Mamman till sönerna tipsade om! Min bok får du ju låna om du vill, så slipper du köpa. :D
nilam

Inlägg av nilam »

Förklarade viss luddigt :roll: här är de:D

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20111318

Har även köpt lådor i samma serie till barnen, tjejernas förvarar jag i deras garderob, högst upp, lillebrors är på "kontoret" .

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"