En REN viktväktartråd....

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Käraste vänner, systrar och bröder :-({|= här kommer lite tecept, att begrunda och göra som man vill med:

Hari corts verts (de där långa, gröna bönorna)

Koka som det står att man skall

fräs lite vitlök och sardeller i olivolja lägg i Haricortsen, blanda tills de har fått lite färg.

Mycket gott! =P~ (Och jag som alltid tyckt att just den här grönsaken är den tråkigaste av den alla, smakar inget, och så... :roll: )

Fyllda paprikor:

Halvera och rensa ur ett valfritt antal normalstora paprikor. Koka upp. (de skall alltså bara vara i vattnet tills det kokar, inte kokas i någon längre stund.)

Gör en kött färssås som du brukar

Fyll paprikorna med köttfärssås, komplettera med riven ost på

Lägg i en 200 gradig ugn för en kvart, cirka.

Jättegott! :D

Löksoppa (lite mera LCHF, då, men...)

Tag en påse fransk löksoppa

stek först lite purjolök och bacon

lägg till påsinnehållet och vattnet

koka som det står

lägg till lite matlagningsgrädde om du vill bli mätt för en längre stund... :roll:

Jag vet inte vad dessa är pointmässigt, men åtminstone paprikarätten borde vara okej för er som för mig! :wink:
duggan

Inlägg av duggan »

Päivi jag tycker minsan och recepten kvalar in som vv-recept, och ang löksoppan så tar vi vv bara skinka eller scans må gott kotlettbacon (bara 4,5p i hela förp) så var det med den saken!!!

Alltså eftersom jag har massor med cola i huvudet, och jag har vart förslappad så skulle jag vilja ha in alla uppgifter (ja inte dom nya igen då :wink: ) så jag kan kolla att allt stämmer, så tar vi nya höstiga tag ihop!! Yeeaahh!

Alla Gastsjöresenärer..ni är inte ensama!!

Veckansmotion, promenad alla dagar (iaf 6/7) ridning 2 dagar.

Veckans frukt: Jag ska nog välja bär, för jag hade tänkt mig ut i skogen och plocka vad som nu är moget! :roll:
Veckans grönsak: Får bli squash, för jag har väl en 15 st bumlingar som väntar i landet! :shock:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Gablex

Inlägg av Gablex »

OK, här kommer mina uppgifter igen:

Startdatum: 22 april 2007
Måldatum: mars -08
Önskad viktnedgång: 20 kg
Aktuell viktnedgång: 10,8 kg

Mer än halvvägs alltså! 8)
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Nancy

Inlägg av Nancy »

:thumbsup: Snyggt jobbat Gablex :D

Päivi, nu måste jag bara köpa sardeller ju... Har ett pkt frysta bönor som ligger och väntar på att bli upphottade :wink:

Frukt- och grönsaksutmaning, vad innebär det :?:

Fråga: Hur sjutton kan det skilja så mycket i points mellan lättmjölk och mellanmjölk :?: Använder minst 5 dl mjölk /dag oavsett viktväkteri eller ej.

2 dl lättmjölk = 1 p, dvs 5 dl = 2,5 p
2 dl mellanmjölk = 2 p, dvs 5 dl = 5 p

MEN:
5 dl lättmjölk = 200 kcal
5 dl mellanmjölk = 250 kcal

Hur kan det då vara DUBBELT så mycket points i mellanmjölken :?:

:heart: Kram från Nancy
duggan

Inlägg av duggan »

V.V är väldigt fetträdda, och straffar därmed fett med högt pointsvärde.
Lättmjölk har ju en fetthalt på 0,5% medans mellanmjölk är hela 1,5%. Så därför är pointsvärdet högre än kalorimängden.
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Sussi

Inlägg av Sussi »

Jag tror nog jag ska sälla mig till det här eminenta sällskapet, jag också, om det är ok? Har de där sista 5 envisa kilona som inte riktigt vill ge med sig. Gick på VV förra våren och tappade 10 kg, men sen har jag gått upp 3 av de, och nu i Gastsjön 1,5 till :oops: Vill ta tag i det innan det ränner iväg + att min mage börjar stöka igen av för mycket att äta, framförallt socker.

Startdatum 2007-08-27
Målviktsdatum 2007-12-13 (jag tar Lucia jag också, så har jag gott om tid :))
Startvikt ? kg
Målvikt 62 kg
Vägdag Måndag (väger mig hemma, går ej på VV)

Jag börjar på måndag, måste leta fram mina VV-papper och handla hem innan :) Återkommer med startvikt.
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

duggan: tack för klargörande (även om jag fortfarande tycker det är märkligt sätt att räkna men det kan jag ju inte lasta dig för :wink: :lol: ) Får väl bli lättmjölk inköpt här då :roll:

Sussi: Ville bara hälsa lite extra på just dig eftersom jag flera gånger beundrat bilden på dina fina barn :heart:

Det där du skriver om att ta tag i innan det rinner iväg stämmer på mig med. Läste i Barnaboken om hur AW varit noga med att ta bort "extrareserven" varje gång. Själv struntade jag i det efter första graviditeten och startade således andra med +8 kg. Nu efter senaste förlossningen ligger jag på +14 kg istället om man räknar från de 47 kilo jag vägde förut. Har satt målvikten till 50 så får jag se hur det känns då.

Oj vad jag pratar. Ville mest hälsa välkommen trots att jag endast tillhört eminenta sällskapet i en endaste dag (smugit runt lagom avundsjukt i flera veckor innan dock 8) ). Likt dig Sussi väger jag mig hemma så den här tråden får bli min "viktväktarklass" och det torde väl räcka för nog verkar det vara klass på de här sällskapet :wink: :heart: :lol:

Päivi: Händig, pysslig och huslig som jag är tänkte jag brodera ditt stridsrop i korsstygn och göra en tavla av det :P Innan jag börjar skulle jag dock vilja ha en mer ingående analys av hur du tolkar dess innebörd.

"ve den som fuskar"
"ve den som inte lämnar veckorapport"
"ve den som funderar på att inte fullfölja"

Eller allt detta kanske :?:

\:D/ Sen ville jag bara uttrycka min glädje över att ha klarat av första dagen.
Frukost: gröt
Lunch: färdigmat från VV (rek. EJ, gott visserligen men tog slut innan man ens fattat att man börjat äta)
Middag: wok med grönsaker + pasta och kött
Mellanmål: nektarin
Kväll: sorbet gjord på Sprite Zero + frysta jordgubbar (godare än de föreslagna hallonen tycker jag)

(Nej, tänkte inte plåga er med dagliga matrapporter men vore fint med lite snabbrespons bara såhär inledningsvis :D )

Kram från Nancy
Gäst

Inlägg av Gäst »

:lol:

"Ve den som mesar sig" betyder helt enkelt att man inte kör med några halvmesyrer, djävlar anamma! :twisted: Ska det va' så ska det va! 8)

Fint sammanfattat, Nancy, allt du skrev, med andra ord, gäller... :roll:
Lillamolntuss

Inlägg av Lillamolntuss »

Lillamolntuss förra veckan skrev:Jaha. Sammanlagd viktnedgång 5,8 kg och 9,2 kvar.

Det börjar kännas segt. Får nog ta mig i kragen och gå till nåt möte och bli lite peppad.
Möte besökt idag - här ska kämpas. Ve den som mesar! \:D/
Sammanlagd viktnedgång 6,6 och alltså 8,4 kvar. Ser fram emot halvtid!
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Ingen som mesar här inte :D

Två frågor...

:arrow: fullkornspasta - fick man verkligen äta så mycket man ville och för hur många points :?: :shock: Fattade aldrig om det var 3 eller 4. Ingen annan hake med det :?:

:arrow: Någon som vill dela med sig av snabba toppenrecept :?: Har ätit massa kycklingfileér hela veckan och det är gott och "billigt" (i points alltså) men man kan ju variera sig lite. Har inte särkilt mycket tid över för matlagning just nu.

Duggan :D -1 efter Gastsjön kanske säger mer om hur jag åt innan... 8) kvarleva från stor ammningshunger ett tag. Började ju ta tag i det bara ett par dagar innan och då efter semestern.

Kram alla :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Sussi

Inlägg av Sussi »

Nancy skrev:
Sussi: Ville bara hälsa lite extra på just dig eftersom jag flera gånger beundrat bilden på dina fina barn :heart:

Det där du skriver om att ta tag i innan det rinner iväg stämmer på mig med. Läste i Barnaboken om hur AW varit noga med att ta bort "extrareserven" varje gång. Själv struntade jag i det efter första graviditeten och startade således andra med +8 kg. Nu efter senaste förlossningen ligger jag på +14 kg istället om man räknar från de 47 kilo jag vägde förut. Har satt målvikten till 50 så får jag se hur det känns då.
Hej själv! Tack, visst är de fina mina barn :)

Jag vägde 47 kg innan jag fick mitt första barn, men där kommer jag aldrig hamna igen. Har inte heller tagit bort "extrareserven" mellan barnen... Och med åren har kilona smygit sig på. Men nu är det dags att mota Olle i grind! ;) Vi får peppa varandra här i vår VV-klass :)

Sorbet gjord av Sprite zero och frysta jordgubbar lät intressant! Hur gör du den? Och jag håller med, VV-maten är på tok för lite för att kallas en måltid :lol:
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Päivi: Ok :twisted: :thumbsup: Perfekt :lol:

Lillamolntuss (på god väg mot Allraminstamolntuss): Tjusigt :thumbsup: Inte alls långt till halvtid ju.

Susanne*: Fullkornspasta: valfri mängd för 3 p, "vanlig" pasta: valfri mängd för 4 p (rätta mig nån om jag har fel här)

Gällande snabba toppenrecept har jag flera favvisar MEN de är enligt gamla systemet med "val" och jag har inte räknat om dem till points. Hur man nu gör det... :-k nån som vet :?:

Sussi: :wink: Fler gemensamma nämnare alltså än just gravidreserv och Luciamåldag. Fast sju barn, ja där lyckas jag nog inte komma ikapp. Men i min önskedröm har jag en 4-5 och det är ju ganska många det med. Och ganska mycket extrareserv om man inte gör nåt så nu jäklar skall det precis som du skriver motas olle i grind :roll:

Sorbet: Fick tips i denna tråd men har inte följt nåt direkt recept. Tar en rejäl mängd frysta jordgubbar och häller över Sprite. Mixar med mixerstav till sorbetkonsistens. Vet du, skall ta och kolla mer exakta mått ikväll så återkommer jag :D

Idag är det dag 3. Har alltid tyckt att just denna dag är den svåraste :? (jo, har följt diverse program fler gånger i mitt liv och de flesta har fallerat just dag tre...

[-X Hör du Nancy i arla morgonstund: "Ve om du mesar dig" :!: :twisted:

(fast jag lägger in liten bön om extra pepp från min viktväktarklass också bara för säkerhets skull *sagt med ynklig röst* :( :wink: )
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Nancy skrev:Idag är det dag 3. Har alltid tyckt att just denna dag är den svåraste :? (jo, har följt diverse program fler gånger i mitt liv och de flesta har fallerat just dag tre...
Det här är inte alls konstigt, Nancy, för vad jag har förstått så går allt i cykler om tre... Ofta tar det tre dagar att befästa en vana (se bara på de små!), och om man verkligen vill sätta något ska man tänka tre veckor!
Så kör man vv stenhårt i tre veckor, så har man det (förhoppningsvis) i ryggmärgen sen :D
På måndag kör jag igång... :wink:

Ni är SÅÅÅ duktiga, nu jäklar börjar fettjakten tjejer :thumbsup:

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Lua

Inlägg av Lua »

Ååååååå, vad roligt med nya medlemmar och stor aktivitet i tråden :D :!:

Jag var på VV-möte i torsdags och tänker fortsätta med det så ny rapporteringsdag blir alltså torsdag för mig. Jag hade gått upp sammanlagt 0,8 kg över sommaren - det känns helt okej faktiskt, med tanke på de senaste veckornas svullande... :wink:

Ikväll ska vi på kräftskiva... :P

Kram Lua. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag skall officiellt köra igång på måndag, hade jag tänkt mig, men vägdagen blir FREDAG, logiskt nog. 8) Då har man inte helgens synder alldeles precis bakom sig, utan har skött sig hela långa veckan... :P
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"