Hej på dig!
Ska försöka svara på dina funderingar:
hur vi ska få in spjällsängen i storebrors rum. Det är redan för trångt som det är nu.
Svar: Vi har superlitet sovrum till pojkarna - de sover bara där så det finns inget annat än sängarna och en garderob. Ni får ta bort något helt enkelt.
Hur ska vi skärma av så att de inte ser varandra
Svar: Vi har inte skärmat av. De står med 1 meters mellanrum och skulle i princip kunna ta på varandra. Vilket de hittills inte har gjort. Däremot har vi kolsvart i rummet så de ser inte varandra. Har fått kämpa lite med mörkläggningen men det är det värt.
hur ska vi göra om storebror går ur sin säng till lille bror eller om de väcker varandra på morgonen när det är fortfarande dags att sova, osv.
Svar: Du måste tro på att det kommer att gå bra. Oro är den största boven. Rada inte upp problemen innan du ens vet att de finns där. Har inte storebror kvar spjälsängen? Om det är kolsvart i rummet är det inte så lockande att klättra runt. Väckte varandra på morgonen gjorde mina pojkar i 1 vecka sedan sov de båda bättre än någonsin. Vi svarade på "frågorna" med ramsa (en gång i krisläge fick vi gå in och solfjädra den stora killen) och hade klassisk musik i beredskap (behövdes aldrig). Sen tänkte vi som så att de båda har så stora sömnreserver att det inte är hela världen om de vaknar tidigt några dagar. Det klarar de! Ni får ha någon akut plan i beredskap (det finns några trådar om vad man gör med småfolk som klättrar ur sängen). Lillebror kommer förmodligen att sova sig igenom det mesta som händer på kvällstid - vi har haft lite ylande trots från vår stora kille några kvällar vid läggning men lillebror somnar och sover gott vidare.
Angående ettåringens sovrutinner:
Jag måste erkänna att det känns jobbigt att ändra på schemat. Det blir annorlunda tider för mat och sömn … dessutom har vi haft svårt att hålla tiden på kvällarna så vi undrar hur ska vi klara av att lägga dem en timme tidigare?
Svar: ja du det där måste ni landa i innan ni gör förändringarna. Då måste ni se det positiva med att lägga tidigare och verkligen ta ett krafttag för att rutinerna och tiderna ska sitta. Ett bra tag framöver tycker jag att deras sovtider ska gå före det mesta så att det verkligen får sätta sig. Sen - när allt fungerar - så kan man ju gå på kalas med två småbarn till midnatt någon gång utan att det påverkar något alls.
Så här ser det ut just nu:
07:00 vaknar
07:15 äter frukost
09:45 – 10:15 sover
10:15 frukt / mellanmål
11:30 lunch
13:00-15:00 sover
15:00 mellanmål
17:00 middag
18:30 gröt
20:00 sova för natten
Så här funderar vi på att göra om det:
07:00 vaknar
07:15 äter frukost
09:00 mellanmål
11:00 lunch
12:00-14:00 sover
14:00 mellanmål
17:00 middag
18:00 gröt
19:00 sova för natten
Blir det inte tätt mellan måltiderna på kvällen?
Svar: jag tycker att ni har ett mål för mycket och det är mellanmålet på förmiddagen. Vi har exakt det schema som du har i ditt förslag förutom mellanmålet på förmiddagen plus att det är välling klockan 18.30 istället för den gröt ni serverar kl 18. Mellanmålet på eftermiddagen är väldigt lätt - lite frukt, en smörgås och ett glas mjölk. De är vrålhungriga kl 17 - får inte vara middag en sekund senare.
Skulle jag också kunna lägga 20 minuters lurar på förmiddagarna när han är som mest trött?
Det blir mer än 14 timmars sömn. Med förra schemat, innan storebror började hos dagmamman sov han för det mesta 14 timmar totalt och ibland lite till. Så egentligen, är det bara tiderna vi ändrar och inte antalet timmars sömn eller?
Svar: en 20-minuterslur kan man lägga in om det verkligen är kris men det kanske är bättre att lägga lite tidigare - kanske ha luren mellan 11.30-13.30? Vi får lägga in 20-minuterslurar ibland för lilla killen är halvdöd emellanåt men det påverkar inte vårt schema. Det kommer du att märka om det behövs i en övergångsperiod. Blir det tidigt morgonuppvak så är jag ganska säker på att det är så att det är för mycket sömn på dagtid.
Lycka till med att planera och genomföra!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".