Akut behov av att ändra schemat

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Rubi

Akut behov av att ändra schemat

Inlägg av Rubi »

Hej!
Vi behöver ha en del råd och tips om våra barns schema. Vår äldsta son (barn 1) fyller tre på söndag och vår yngsta (barn 2) har precis fyllt ett år. Nu sover båda middag från kl. 13:00 – 15:00 och lägger sig kl. 20:00 och vaknar mellan 06:30 - 07:00. Barn 2 sover dessutom från 09:00-10:00 på morgonen.
Vi vill ändra deras schema därför att:

:arrow: Vi vill att de ska lägga sig tidigare på kvällen och sova 12 timmar alltså lägga sig 19:00 och vakna 07:00 på morgonen. Kan man lägga en treåring så tidigt och kanske slippa middagsluren? Han sover fortfarande middag och om han inte gör det blir han lätt arg och ledsen. Pappans bekymmer med tidigare läggning är att umgänget med barnen minskar.
:arrow: Ibland har barn 2 svår att somna vid förmiddagsluren och är så trött på eftermiddagen att han kan somna i bilen om vi är ute på väg någonstans och där är det lite svårt att väcka honom efter 20/5 min. Vi funderar på att han kanske kan hoppa över fm. luren och sova middag tidigare? Men jag vet inte om han orkar hålla sig vaken 6 timmar i sträck?
:arrow: Vi vill flytta dem till samma rum, därför krävs det att vi tänker igenom allt noga. Vi vill gärna veta hur andra i vår situation har gjort?
:arrow: Barn 1 har börjat gå halvdag hos dagmamma och ska hämtas precis mitt i lillebrors middagslur.
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hejsan!

Ska svara på dina frågor.

:arrow: Ja en 3-åring kan lägga sig så tidigt. Han stiger ju upp ganska tidigt också så det är inget problem.
Min egen treåring tar sig en 20 min ibland på dagen då hon är trött. Men se till att det inte sker för sent på eftermiddagen då kan det bli svårt att lägga honom. 20 eller 45 min. är ganska lagom. Beror på om han är en "tröttis" eller inte.
Ja om pappan får mindre tid med pojkarna kanske ni ska prata igenom schemat först ordentligt, Kanske 7.30 funkar bättre.

:arrow: Angående 1 åringen schema så tycker jag att han ska sova lite senare.
Tänk vaken 5 h på förmidaggen och 5 h på eftermiddagen.
Om ni ska ha morgon 07 så ska han sova mellan 12-14. Så körde jag.
Kommer vara lite trött innan luren den första veckan men änvänd er av marginalkvarten så löser det sig.

:arrow: Jag har ju bara ett barn så några erfarenheter på den fronten har jag inte.
Men jag tycker lite ändå :wink:
Mysigt för dem att dela rum. Prata med storebror om det och ha med båda när ni fixar i ordning och möblerar.
När ni ska lägga dem första kvällen; agera som det aldrig har varit på ngt annat sätt. Den mest natutrliga sak i världen.

Jag var barnvakt åt bästisens 10 månaders dotter i lördags. Hon sov i samma rum som mig och dottern(sambon fick ligga på soffan). Ingen av dem är van vid att sova med andra barn. Det gick hur bra som helst. Vi gjorde ingen stor grej av det bara. Nu ska hon sova här inatt. -Jaha, ska hennes mamma och pappa hämta henne imorgon eller? Ingen big deal.

:arrow: Din sista fråga har jag inget svar på: Ni får väl ändra hämtningstiden. Ha lillebror sovandes i vagn. Ha storebror hemma.
Det var åtminstone 3 förslag.
Ha det bra/Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Rubi

Inlägg av Rubi »

Hej Sussane! Tack för ditt svar. :)
Jag behöver nog fler tips och råd :? Jag har funderat fram och tillbaka på hur schemat ska bli och ändå tillgodose allas behov... Jag behöver också ta reda på hur mycket sömn behöver ettåringarna. Min treåringen behöver sina 13 timmars sammanlagt sömn för att vara en glad pojke. Han är ganska aktiv och ju tröttare han är desto mera rör han på sig :wink:

Tack ännu en gång för det du delade med mig. Attityden av självklarhet är ju super viktigt och det är det jag behöver odla genom att veta exakt hur jag ska göra.

Ha det bra!
kokos

Inlägg av kokos »

Vår 3-åring sover mellan 19-07. 1-åringen också. De delar rum. Oftast behöver de lägga sig lite tidigare då de är väldigt trötta på kvällen.

3-åringen sover inte middag men vilar mitt på dagen en stund. Lyssnar på klassisk musik eller på ett sagoband. Ibland somnar han till en snabbis (20-min).

1-åringen sover middag 11.30-13.30 och ibland tar han sig en 20-minuterslur (oftast på förmiddagen och ibland eftermiddagen - eller så fort han åker bil, cykel, vagn...). En ovanligt trött typ.

1-åringarna rekommenderas ca 13.5 timmar totalt på ett dygn. 3-åringarna brukar sluta sova middag om de sover 12 timmar per natt.

När vi flyttade ihop pojkarna så bara bestämde vi oss. Ställde spjälsängarna i samma rum när de båda var med. Stor festivalyra - de skulle äntligen få sova ihop. Stora killen hade tjatat länge. "Edin ska sova i mitt rum". Så det var en glädjens dag. Det var lite småstökigt på nätterna en vecka ska jag väl erkänna. Men eftersom jag vet att stökerier kan hålla i sig en vecka så var jag så cool som möjligt och ramsade/solfjädrade vid akuta kriser (vargtimmen - lillebror väckte storebror). Eftersom storebror hade så stora sömnreserver var det ingen större kris att han blev väckt några nätter. Efter en vecka var det helt lugnt och sen dess har båda sovit bättre än någonsin. Mycket lyckat. Bara att tuta och köra när rätt attityd finns!

Ingen höjdare att storebror ska hämtas mitt i lillebrors lur. Går inte det att ändras? Det känns inte som någon toppengrej.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Rubi

Inlägg av Rubi »

Hej Kokos,

Tusen tack för ditt inlägg! :heart:
Jag hade velat svara tidigare men vi har haft en del att göra här hemma dessutom är jag av den sorten som behöver smälta ordentligt allt. : :roll: Vi håller fortfarande på att prata ihop oss (min man och jag) och fundera över:
:arrow: hur vi ska få in spjällsängen i storebrors rum. Det är redan för trångt som det är nu.
:arrow: Hur ska vi skärma av så att de inte ser varandra
:arrow: hur ska vi göra om storebror går ur sin säng till lille bror eller om de väcker varandra på morgonen när det är fortfarande dags att sova, osv.

Angående ettåringens sovrutinner:

Jag måste erkänna att det känns jobbigt att ändra på schemat. 8-[ Det blir annorlunda tider för mat och sömn … dessutom har vi haft svårt att hålla tiden på kvällarna så vi undrar hur ska vi klara av att lägga dem en timme tidigare?

Så här ser det ut just nu:

07:00 vaknar
07:15 äter frukost
09:45 – 10:15 sover
10:15 frukt / mellanmål
11:30 lunch
13:00-15:00 sover
15:00 mellanmål
17:00 middag
18:30 gröt
20:00 sova för natten

Så här funderar vi på att göra om det:

09:00 mellanmål
11:00 lunch
12:00-14:00 sover
14:00 mellanmål
18:00 gröt
19:00 sova för natten

:?: Blir det inte tätt mellan måltiderna på kvällen?
:?: Skulle jag också kunna lägga 20 minuters lurar på förmiddagarna när han är som mest trött?
Det blir mer än 14 timmars sömn. Med förra schemat, innan storebror började hos dagmamman sov han för det mesta 14 timmar totalt och ibland lite till. Så egentligen, är det bara tiderna vi ändrar och inte antalet timmars sömn eller?

Kommentera när du kan ok. Och TACK på förhand!

Rubi
kokos

Inlägg av kokos »

Hej på dig!
Ska försöka svara på dina funderingar:
hur vi ska få in spjällsängen i storebrors rum. Det är redan för trångt som det är nu.
Svar: Vi har superlitet sovrum till pojkarna - de sover bara där så det finns inget annat än sängarna och en garderob. Ni får ta bort något helt enkelt.
Hur ska vi skärma av så att de inte ser varandra
Svar: Vi har inte skärmat av. De står med 1 meters mellanrum och skulle i princip kunna ta på varandra. Vilket de hittills inte har gjort. Däremot har vi kolsvart i rummet så de ser inte varandra. Har fått kämpa lite med mörkläggningen men det är det värt.
hur ska vi göra om storebror går ur sin säng till lille bror eller om de väcker varandra på morgonen när det är fortfarande dags att sova, osv.

Svar: Du måste tro på att det kommer att gå bra. Oro är den största boven. Rada inte upp problemen innan du ens vet att de finns där. Har inte storebror kvar spjälsängen? Om det är kolsvart i rummet är det inte så lockande att klättra runt. Väckte varandra på morgonen gjorde mina pojkar i 1 vecka sedan sov de båda bättre än någonsin. Vi svarade på "frågorna" med ramsa (en gång i krisläge fick vi gå in och solfjädra den stora killen) och hade klassisk musik i beredskap (behövdes aldrig). Sen tänkte vi som så att de båda har så stora sömnreserver att det inte är hela världen om de vaknar tidigt några dagar. Det klarar de! Ni får ha någon akut plan i beredskap (det finns några trådar om vad man gör med småfolk som klättrar ur sängen). Lillebror kommer förmodligen att sova sig igenom det mesta som händer på kvällstid - vi har haft lite ylande trots från vår stora kille några kvällar vid läggning men lillebror somnar och sover gott vidare.

Angående ettåringens sovrutinner:

Jag måste erkänna att det känns jobbigt att ändra på schemat. Det blir annorlunda tider för mat och sömn … dessutom har vi haft svårt att hålla tiden på kvällarna så vi undrar hur ska vi klara av att lägga dem en timme tidigare?
Svar: ja du det där måste ni landa i innan ni gör förändringarna. Då måste ni se det positiva med att lägga tidigare och verkligen ta ett krafttag för att rutinerna och tiderna ska sitta. Ett bra tag framöver tycker jag att deras sovtider ska gå före det mesta så att det verkligen får sätta sig. Sen - när allt fungerar - så kan man ju gå på kalas med två småbarn till midnatt någon gång utan att det påverkar något alls. :lol:
Så här ser det ut just nu:

09:45 – 10:15 sover
10:15 frukt / mellanmål
11:30 lunch
13:00-15:00 sover
15:00 mellanmål
18:30 gröt
20:00 sova för natten

Så här funderar vi på att göra om det:

09:00 mellanmål
11:00 lunch
12:00-14:00 sover
14:00 mellanmål
18:00 gröt
19:00 sova för natten
Blir det inte tätt mellan måltiderna på kvällen?
Svar: jag tycker att ni har ett mål för mycket och det är mellanmålet på förmiddagen. Vi har exakt det schema som du har i ditt förslag förutom mellanmålet på förmiddagen plus att det är välling klockan 18.30 istället för den gröt ni serverar kl 18. Mellanmålet på eftermiddagen är väldigt lätt - lite frukt, en smörgås och ett glas mjölk. De är vrålhungriga kl 17 - får inte vara middag en sekund senare.

Skulle jag också kunna lägga 20 minuters lurar på förmiddagarna när han är som mest trött?
Det blir mer än 14 timmars sömn. Med förra schemat, innan storebror började hos dagmamman sov han för det mesta 14 timmar totalt och ibland lite till. Så egentligen, är det bara tiderna vi ändrar och inte antalet timmars sömn eller?
Svar: en 20-minuterslur kan man lägga in om det verkligen är kris men det kanske är bättre att lägga lite tidigare - kanske ha luren mellan 11.30-13.30? Vi får lägga in 20-minuterslurar ibland för lilla killen är halvdöd emellanåt men det påverkar inte vårt schema. Det kommer du att märka om det behövs i en övergångsperiod. Blir det tidigt morgonuppvak så är jag ganska säker på att det är så att det är för mycket sömn på dagtid.

Lycka till med att planera och genomföra!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "