SHN, för äldre barn - fråga

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Tack Yosa för dina svar! Känner mig full av adrenalin och så jäkla peppad rent uta sagt så jag tror jag därför har glömt hälften av vad vi läst på, därav alla frågor, :D :D :D .

Skämt & sido, det dyker ju alltid upp under tiden!!

På återseende :wink:
Mamma till :heart: Anton född maj 06 och :heart: :heart: Simon född juli 08 :heart:
Yosa

Inlägg av Yosa »

Ja jag ställde också en massa frågor i början (och gör fortfarande :roll: )

Det är som att man förstår bättre om man både läser hur man ska göra och sen får berättat hur man ska göra. Hoppas verkligen att jag ger er rätt råd nu :?

Jag är också full av adrenalin nu när vi är inne på fjärde natten av "nappen-bort"-kuren (tog bort för drygt en vecka sedan, gick bra till en början men nu det sista har det behövts en kur)

Lycka till!
Mamma till Elin 050309 :heart:
och Albin 080125 född på BF+4 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Trollet! :D

Skickar lite mer pepp! Bra att ni är så laddade!

Ger en liten minneslapp att ha med er för framtida nätter, när ni lyssnar på skrik och ska avgöra hur ni ska besvara det!

:arrow: Låter han arg eller förbannad? Det får man vara, en reaktion du inte kan eller ska förbjuda. Däremot går inget verktyg fram till en förbannad person/bebis, så vänta med åtgärd tills han låter olyckligt ledsen.

:arrow: Låter han olycklig? Ingen ska somna olycklig, utan då använder du det verktyg som du anser bäst. I första hand ramsan!

:arrow: Låter han trött? Låt honom vara, ge honom en chans att lugna sig själv och upptäcka hur skönt det blir att sova!

:arrow: Låter han hysterisk? Alltså, hysterisk på ett sätt som kan leda till kramp eller kräkning? Lugna med lämpligt verktyg, exempelvis solfjäder eller buff (efter kurens första två nätter är dessa två verkliga krisverktyg!). Hysteriska skrik måste man bryta!

Kämpa på!
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Tusen tack alla! :D :D :D
Nu ska jag gå och knyta mig och så ser vi hur natten blir!
Jag berättar i morgon hur natten gick!

Godnatt!!!
Mamma till :heart: Anton född maj 06 och :heart: :heart: Simon född juli 08 :heart:
Yosa

Inlägg av Yosa »

Hur gick eran natt? Hoppas allt gick bra för er!
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Hej Yosa & alla andra!
Natten gick över all förväntan :D . När han väl somnat, strax före 20.30 så sov han i ett streck till 05.30!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Helt otroligt. Sen solfjädrade och ramsade pappan i huset fram till 07.00. Anton somnade om och vi väckte honom 07.30! Underbart nöjda med första natten, hade förberett mig på ett klart värre scenario!!

Nu ska ju ramsan ta över inatt om jag läst på rätt. Lite orolig bara för att inte kunna ta till solfjädern och hur länge vi ska vänta innan vi går in till honom, men det löser sig nog!

Yosa - hur gick det själva med nappborttagningskuren? :) Hoppas att allt gick bra!!

Kram från mig
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Hej igen
Blev lite osäker på ramsan inatt. Att vi ska använda solfjädern som ett krisverktyg vet jag, men ska ramsan sägas x4,6,8 UTANFÖR rummet vid första ljud eller ska vi avvakta och se vart skriket tar vägen. Eller ska vi gå in i Antons rum och ramsa?

Vi läggningen så går vi in, gör solfjädern och ramsar ut, men ska vi därefter gå in så fort han börja grina och göra om läggningen eller ska vi oxå här avvakta och ramsa utanför dörren?

Jättetacksam för svar!
KRAM
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Är det någon här? Behöver akut hjälp!!
Håller precis på med nattning för andra natten på kuren och pappan solfjädrade, ramsade sig ut och sen satte Anton igång och skrika hysteriskt. Har hållt på i 20 minuter nu och ramsat utanför dörren varvat med att gå med tanke på att han var på himla ledsen.

Nu känns det som om han skriker varje gång pappan ramsar och att han likställer det med att pappan går ut ur rummet, inte att ramsan är en trygghet?

:?: Hur ska vi göra?

Just nu sa jag till sambon att solfjädra lite längre så att Anton lugnar sig, han ska inte skrika sig till söms. Har vi sabbat kuren nu?

Please help!!
Yosa

Inlägg av Yosa »

hej igen Trollet1969!
Vi håller ihop du och jag och peppar varann :wink:

Precis som du beskriver så reagerade Elin också. Det var som att hon blev arg av ramsan. Hon verkade förknippa den med att vi gick, såsom du skrev. Jag väntar också på svar just kring det (i min tråd). Ramsan ska ju förknippas med lugn och att sova. Då blir det ju så himla svårt när de skriker/frågar allt mer när man ramsar.

Hoppas du får svar!

Styrkekram!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Se det som hans självklara frågor: Vad betyder nu detta? Vad säger du? Varför GÅR du? Ska jag ligga här? Själv? Lämnar ni mig? Är ni inte kloka? Törs jag det?? Och så vidare. Det är precis det hans skrik betyder.

Svara med ramsan, och svara i tonfall! Tydligt. Tänk på hur ni vill svara: Lugnande, tröstande eller punktsättande. Och gör så. Glöm inte att ni kommunicerar, orden har liten betydelse, men tonfallet har den allra största.

Det är här det avgörs. Ni kommer att höra att han börjar lyssna och tar den till sig. Blir han riktigt, riktigt ledsen så gå in och solfjädra.

Lycka till nu! :D
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Tack för era svar :D . Har jag fattat det rätt att inatt (natt 2) så ska jag ramsa så fort Anton gör ljud i från sig, men nätterna därefter så ska jag avvakta ganska länge innan jag ramsar. Meningen är ju ändå att han ska somna om på egen hand?
Har jag fattat det rätt?

Tycker inte att det är helt enkelt det här med ramsandet faktiskt...
får nog kläm på det så småningom :lol:

Kram kram
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Rätt uppfattat. Men lyssna, om han börjar att skrika upp sig så ge en trygg ramsa direkt.
Trollet1969 skrev: Tycker inte att det är helt enkelt det här med ramsandet faktiskt...
får nog kläm på det så småningom :lol:
Jadå. :D Se det som en dialog. Ni lyssnar och svarar det ni vill säga, men ni svarar med ramsan. I det tonfall som förmedlar det ni vill säga. (I vårt fall, förutom den vardagliga mjuka godnattramsan, som just bara är ett 'godnatt', oftast punktsättande och småilsket, när Edvard tramsar om dagslurar, eller mjukt och upplysande på morgonen om det någon gång behövs.)
Ramsan ger faktiskt ett förvånansvärt utrymme för att ge tröst, hjälp att komma till ro och direkt upplysning om att det är slutdiskuterat, bara man använder den!
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Tack TorpSara :D .
Det är så mycket som snurrar in huvudet på en just vid genomförandet, därav alla dessa frågor.

Sen slog det mig en annan sak idag som jag undrar om du eller någon annan har koll på. Om vi tex har sagt att Anton ska sova kl 12-13 på dagen, ska jag då påbörja läggningen kl 12 eller ska jag påbörja den tidigare så att han sover vid 12?

Som jag har tolkat det så har jag påbörjat läggningen vid den tid vi har beslutat oss för är dagsvila. Har jag fattat det rätt?

Kramis
Lena
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Godmorgon
Har en fråga (massor utav frågor som ni ser i tidigare inlägg) vad gäller morgonen. Om Anton vaknar 30 minuter innan vi har sagt att morgonen ska starta, hur ska vi hantera det då. Ska vi ramsa hela tiden utanför dörren eller ska vi låta honom ligga och gråta om det är ett "arggråt" eller hur ska vi göra?

Kram ifrån mig
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Puffar lite för att få svar på alla mina frågor innan läggningen ska till ikväll....
Tack!
Kram
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "