Ni med bebisar födda våren 07

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej :)
Svårt det där med schema till två. Jag tror att jag har lyckats fixa ett som ska funka när min sambo börjar jobba. (Han har inget jobb än, han blev uppsagd i våras, sen har han varit föräldraledig)
Jag har lagt dom lite omlott. När Karl sover mitt på dagen är Liv vaken, och hon vaknar och somnar för natten senare än Karl. Dom sover ju inte samtidigt under dagen men jag får tid med dom en och en. På kvällen får jag en stund ensam.

Hon är rätt tyst när hon sover, fram till fyra brukar hon inte väcka mig alls. Tur. Sen på morgonkvisten brukar hon grymta lite då och då. Karl med, han har fått för sig att hojta till vid fem när jag precis somnat om, sen somnar han igen. :roll: Så jag sover inte så sammanhängande efter att Liv ätit. Men jag får ju sova länge ändå innan, jag klarar mig.
Vi hade också tänkt ha dom i samma rum sen. När Liv sover 12 timmar. Får ändra lite då på natten.

Karl har inte ensamlek, vi har aldrig infört den. Jag kände mig inte motiverad. Han leker gärna själv ändå.

På förmiddagen vill vi gärna gå ut, så jag gjorde schema lite utifrån det. Om jag väcker Liv 7.30 blir det lurdags 9.00, när det är lagom att gå ut, om vi ska hinna in igen tills det är dags att luncha. Då sover hon under tiden vi är ute och medan vi äter. :) Vi äter frukost innan vi väcker Liv.
På eftermiddagen sover hon inte när det ska lagas mat, men jag och Karl kan förbereda en del medan hon sover så det går lite fortare sen. Det är planen iallfall, hoppas det funkar bra sen.

Om du vaknar av alla små ljud hon gör, kanske du kan prova öronproppar. :-k Bara det inte blir för bra. Så du inte vaknar alls. :shock: Som en karl ungefär. :lol: När Liv var vaken två timmar häromdagen så skrek hon ett tag men hennes pappa sov och snarkade i samma rum. Han har inte öronproppar.

Idag efter middagsluren så ropade inte Karl som han brukar, han klättrade ut själv. Usch, snart kommer han på att man kan göra så innan man sover också. :?

Lycka till med maten. Är Molly en stor tjej? Jag fick för mig att Karl åt mycket mat tidigt därför att han var så stor. Måste ju krävas lite mer då. Liv är en sparris, :) hon följer strecket i mitten precis, på bvc-kurvorna. På vikten, längden ligger en kurva högre.
Majamamma
Kontakt:

Inlägg av Majamamma »

Ja, usch! Idag har inte varit någon bra dag schematekniskt!! :evil: Känner att jag bara flänger ikring för att hinna med allt jag ska på deras respektive scheman... Låter på sätt och vis skönt att ha dem omlott... Men samtidigt är jag rädd att få besvär med lillan när hon ska in i Majas rum med samma tider. Och just nu när båda sover samtidigt så är det ju ganska skönt... :wink: Hmm... Får sätta mig med penna och papper, igen och räkna och fila.

När är det tänkt att din sambo ska börja jobba?

I natt sov jag ostört från insomning fram till 03.15. Rekord tror jag! :D Sedan var det väl lite si och så, med grymt från Molly, mannens väckarklocka och så till slut min väckarklocka... Har provat öronproppar och använder rätt flitigt. Vaknar utan problem av Mollys skrik trots öronproppar. Problemet de senaste nätterna har varit att vi har mörklagt vårt rum med tjocka mörkläggningsgardiner och har stängd dörr för att få lillan att sova bättre. Och då hör jag inte Maja om hon(vilket händer väldigt sällan) hojtar om jag har öronproppar i. Första natten med öronproppar och mörkläggning vaknade jag stup i ett kallsvettig av att jag trodde att Maja skrikit... Så öronproppar vågar jag inte ha längre...

Vad hojtar Karl om? Ropar han efter mamma??

Här är problemet att vi bor i lägenhet, och somnar Molly inne är det mycket svårt att komma ner i hissen och ut utan att hon vaknar. Så då måste vi komma ut innan hon ska sova 9.15. Maja vaknar 7.30, och i den takt det tar att äta välling, ta på kläder, borsta tänder och dessutom ensamleka så är vi INTE ute innan dess. Snarare vid 10 när Molly vaknar... :wink: Som vi gjort idag så går vi ut en kortis mellan 10 - 10.30 innan vi måste gå in för att förbereda Mollys smakis och amma, och sedan Majas och min lunch då... Eftermiddagarna är mycket lugnare. Då tar vi med mellis ut och är ute från 14-17 ca. Om vädret tillåter. Skönt!

Maja fullkomligen älskar sin säng, och ropar inte när hon vaknar, utan ligger snällt och väntar tills vi kommer och hämtar henne. Så det är därför jag är tveksam till att hon skulle klättra ur... Fast det kommer säkert det med. Hur klarar Karl att klättra? Han trillar inte ner från kanten??

Vet inte riktigt om Molly är stor... Maja vägde ca 1 kg mer än Molly i samma ålder. Men sist vi vägde (3 mån) vägde hon 5830g och var 61 cm. lite över kurvan på båda.
Mamma till
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Majamamma!

Har du två olika vagnar? Jag har bara en inne, så jag lägger Liv i den när vi ska ut. Sen är det bara att köra ut den när det är dags. Får ju dammsuga rätt ofta eftersom den drar in grus. Jag bor på ett eländigt ställe där det inte finns någonstans att ha vagnen om jag hade en ute. Men snart ska vi flytta, skönt.

Besvärligt det där med rummet. Du skulle haft ett till rum. :) Eller någon sovhörna som gick att mörklägga, tills Molly är större och kan lättare ha samma tider. :?:

Jag vet inte när min sambo ska börja jobba, han har inget jobb. Han blev uppsagd innan han gick på föräldraledigheten. Men han söker nytt nu. Det kan ju bli närsomhelst så man måste vara beredd. :)

Karl brukar ropa på mamma eller pappa. Ibland bara grumsar han. Jag brukar inte svara och han somnar om fort som tur är. Han ropar bara en gång, undrar varför.

Vad skönt det låter att vara ute hela eftermiddagen. Jag har bara vågat gå ut när Liv sover. Måste passa Karl annars klättrar han upp i tornet på lekparken, han kommer upp där fast det är repstege. :roll: Han har inte vett att akta sig för att ramla ner. Eller så springer han bort. Han kan ränna iväg hur fort som helst, om jag följer efter eller inte bryr han sig inte om. Jag har testat att sitta kvar när han får för sig att kuta iväg, men han ser sig inte ens om. Jag kanske är lite hönsig, men det kan ju komma en bil.
Så det verkar opraktiskt att amma när vi är ute, då måste jag säkert avbryta. Men om hans pappa är med går det ju bra.

Han är ju fin på att klättra, han klättrade innan han kunde gå. :shock: Jag har tänkt att det var bättre han lärde sig ordentligt, än att förbjuda klättrandet. Föräldrarna på öppis tycker säkert att jag är knäpp. Om Karl klättrar någonstans och deras barn och gör likadant, så får dom världens utskällning :? . Känns lite dumt, dom gjorde ju bara som Karl. Men jag vill inte hindra honom. T.ex. en hög stol, typ barstol, den är ju till för att sitta på. Vad ska man annars göra med den? Skulle jag vilja fråga men jag struntar i det.

Molly och Liv är väl ganska lika stora då. :) Undrar om Liv kommer nöja sig med amning längre än Karl? :-k Det kanske inte har med det att göra. Jag vet inte. Karl var en riktig tjockis, han vägde 8,2 kilo när han var tre månader.
Majamamma
Kontakt:

Inlägg av Majamamma »

Hej susanneethel! :D

Här har vi en hel vagnarsenal... :wink: Min man brukar skoja om det, den som har flest vagnar när han dör vinner. Men då vinner nog J och Å tror jag... Vad jag har förstått har de MÅNGA! Vi har en tvillingvagn som inte går in i hissen och som står nere i entren, en vanlig liggvagn till Molly, en sulkyvagn till Maja och så en paraplysulky för resor...

Molly har sovit i insatsen i liggvagnen inne till helt nyligen. (Jo, damsuga får man göra mest hela tiden, eller snarare borde... :roll: ) Nu börjar den bli lite trång, men det går. Men oftast blir det spjälisen om vi inte ska iväg... Problemet är att ligger hon och sover och vi ska ner med hissen alla tre med Molly sovande i insatsen (beroende på om jag ska ha tvillingvagnen eller Maja gående är det eventuellt en vagn med) så har hon flera gånger vaknat innan vi är nere och ute...

Idag har det dock funkat bra! Väcker Maja 15 min innan Molly, så vi hinner äta välling och mysa, sedan väcker vi gemensamt Molly och hon får amma och Maja läser bok bredid. I rappaus får Maja gå till sängen och ensamleka och jag ammar färdigt och äter frukost själv. När Maja lekt färdigt är det socailt arbete med alla tre och när Molly lagt sig för att sova jobbar Maja och jag lite till och sedan fikar vi. Kaffe för mig och smörgås för Maja. När Molly vaknar går vi ut med Molly i bärsele. Idag slängde vi tex återvinningssaker. Hinner vara ute i ca 30-40 min innan vi ska in och ge Molly smakis och amma, förbereda vår lunch, amma och äta, röja lunch och dumpa två trötta barn i säng. Har funkat idag i alla fall!

Hur ska ni flytta? Altsp till vad... ? Var och hälsade på goda vänner som bor i hus i skogen i helgen. Molly sov alla pass ute, samt att Maja kunde gå ut det första hon gjorde på morgonen och själv kunde jag svansa efter med kaffekopp i handen i typ pyjamas. Vilken lyx!!!

Jag vågade mig också bara ut medans Molly sov i början, men nu funkar det bara bra! Eftermiddagarna brukar vi tillbringa i parken, och Maja är så pass feg, så hon lämnar inte parken. Hör hon en motorcykel kommer hon rusande och ska hålla handen... Men jag går bara till parken närmast om jag vet att jag inte ska träffa någon jag känner. det är det bästa, stämma träff med någon som kan hjälpa mig hålla ett öga på Maja medan jag ammar.

Vilken riktigt liten klättris ni har! :D Maja har varit sen i motoriken, men desto tidigare i talet. Men som sagt, hon börjar komma i kapp med motoriken nu, så vi får se... Vi har inte heller förbjudit i början... Men nu har jag stramat upp lite. Hon får gärna klättra på bordet i sitt rum, men köksbord och vardagsrumsbord klättras det inte på (enligt mig, men jag tror inte att Maja håller med...)

Jösses, vilken bjässe Karl var?! Maja var också större än Molly, något kg i samma ålder. Vi har nu börjat med smakisar och både gröt, banan och potatis har accepterats så här långt. Hoppas på att nattmålet ska kunna ge med sig med lite mer mat... Börjar bli trött på att nattamma... Hon blir ju 4 månader på onsdag, så snart ska jag ta i med hårdhandskarna. Slutätet på natten!
Mamma till
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
JH

Inlägg av JH »

Hej alla! Trådstartaren här :D

Startade denna tråd när Siri var några veckor och sedan åkte vi till landet över sommaren och blev kvar ända till nu! Vi bor i en 3:a i stan, men på landet har vi ett stort hus med trädgård, nära till bad i Mälaren samt en farmor 100 m bort..... så det kändes totalt omotiverat att åka till baks när vi väl boat in oss där :D Ingen dator har vi på landet och bara 1:an och 2:an på tv - superskönt, men jag saknade forumet under Siris första månader!

Men nu är vi alltså i stan i gen, och jag vill GÄRNA kackla med er som har barn i samma åldrar. Har dock inte hunnit läsa igenom hela tråden ännu, men lägger mig i ändå :D

För oss är det så att Siri sover sina lurar under dagen väldigt bra (förutom att man måste vagna mitt i långa luren) och nätterna är ok, men jag vill gärna att de ska bli bättre. Dock är det en dröm jämfört med storasyster som kurades vid 4 månader! Vårt schema ser ut så här:

7 morgon
08.45 sova 45min
11.30 sova 2 h
15.45 sova 45
18.30 nattslurk (ersättning)
19.00 sova natt
04 nattmål (men det brukar bli strax efter 03....)

Siri vaknar en del på nätterna framförallt mellan 2-mat, samt vid 5-tiden. Har vagnat en del, men försöker nu få bukt med det myckna vagnandet. Såg att ni haft samma problem men löst dem tidigare, vi har väl varit lite lata och bekväma... :oops:

Kul att ha några att prata barn med! Vi hörs snart igen
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
mo

Inlägg av mo »

Hej!
Jag kastar mig också in och har inte hellre läst allt...
En liten fråga. Både min dotter Joanna och min son Bror har varit riktigt morgonpigga små barn... :? 6.00 skall dagen börja och där med basta! (nu mer får jag dra upp stor tjejn som kan ligga och fundera till kl 9.00... 8) . Hur gör ni för att få till 7.00-morgon, har ni jobbat på det eller har dem klarat det självmant? Som det är nu har Bror 11 timmarsnätter.
Kram, skall bli kul att kackla vidare... :D
mo
Majamamma
Kontakt:

Inlägg av Majamamma »

Hej! Kul att ni hittade hit! :D

Vad gäller tidiga mornar, så har Molly varit tvungen att väckas varje morgon till helt nyligen. Då plötsligt tyckte hon att det var morgon vid 6.30 istället för 7.30 som schemat säger. Det vi gjorde för att förlänga var att flytta till spjälsäng från vagn samt att helt mörklägga. Har satt upp heltäckande mörkläggning för fönstrena samt lagt ett mörkt skynke över huvudändan på spjälisen. Det har hjälpt, men inte helt. Hon får ligga och hojta helt enkelt, in till marginalkvart!

Maja hade lite tidigt morgontrassel när hon var liten, men det löste sig iom tidsomställning till sommartid... :D Och sedan har hon lärt sig att ligga och filosofera tills vi kommer, även om hon vaknar tidigare...

Mollys schema är väldigt likt ditt JH

7.30 Morgon + amma
9.15 Sova 45 min
10.45 Smakis lunch + amma
12.00 Sova 2 timmar
14.30 Amma
16.00 Sova 45 min
17.30 Gröt + amma
19.00 Nattslurk
19.30 Godnatt
04.30 Nattslurk (blir oftare 03.00... :oops: )

Ska ta tag i natten inom någon/några veckor. Ska avvakta resultat av mer vanlig mat.
Mamma till
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
mo

Inlägg av mo »

Nu stördes natten av gaser i magen istället, så det har vagnats endel, tyvärr...
Såg att du också hade magtrasserl pga ersättning majamamma, det har vi med... Är osäker på om jag skall fortsätta med flaska, han blir visserligen mätt men ett himla tjorvande med magen. Hur länge skall man ha inväjning på ersättning, dvs tror ni magontet försvinner när magen vant sig? Hur långtid tar det...?
kram mo :?
JH

Inlägg av JH »

Hej!
Ja, vi har också en del vagning på nätterna, tyvär!! :oops: :evil: Oftast runt 2-snåret och sen då och då fram till matning. Sista nätterna har strulet börjat tidigare, men då och hon också somnat om helt till slut och jag har fått väcka vid matning efter 04. Jag tror att det är värmen samt att vagnen är för liten att sova hela natten i, bävar dock för byte till spjälsäng eftersom det är slut med det bekväma vagnandet då.....men jag vet ju att vi måste ta tag i den biten! Ska dock börja med mat i dag eller imorgon och tänkte invänta hur det går innan vi kör en minikur.

Vad gäller ersättning så började vi ge Siri lite redan när hon var ett par veckor gammal. Jag var sjuk en del precis efter hon föddes och det kändes som att mjölken inte riktigt räckte till (men jag vet inte om det bara var vanligt kvällstrassel). Det tog inte alls lång tid för henne att vänja sig så om ni VILL fortsätta med ersättning så tror jag att det bara är att köra på ett par dagar så att magen hinner vänja sig :D

Men visst ska det bli kul att börja med mat! Tänkte börja idag eller imorgon. Är det någon som har smakistips? Har helt glömt bort den biten sen Elsa var så liten :D Jag tror att riktig mat och flytt till spjälsäng är det som behövs för att Siri ska sluta tjorva på nätterna - om inte så blir det väl en minikur om ett par veckor.... :roll: :D
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej!
JH: Välkommen tillbaka. :) Det låter ju härligt. Förstår att ni ville stanna kvar.
Karl åt rätt mycket när han fick börja med pureer. Han var nog inte helt mätt på mjölken då. Vi började med palsternacka, morot, majs, potatis. Man kan gärna blanda med bröstmjölk. :idea: Fast jag kunde inte pumpa så det blev olja för Karl. Det finns ju på burk också. Jag köpte potatis på burk, det var så svårt att få rätt konsistens på den.
Jag oroade mig också för att byta till spjälsäng på natten och börja buffa, men det gick lätt. Hon blev så svettig i vagnen, larmplattan är ju helt tät och på morgonen fick jag torka svett av den. :shock: Det luftar bättre i sängen.

mo: Välkommen :) Liv hade morgon 7.30 självmant tidigare. Fick väcka henne.
Jag har också fått problem med morgonen nu, Liv vaknar 6.30-7.00. Lite problem på natten också.
Jag har mörklagt bättre, gjorde en slags tält över sängen, men det har inte hjälpt. Karl brukar braka in på sin Bobbycar på morgonen så den gömde jag på balkongen. Det hjälpte inte heller. :)
Jag funderar på att minska sömnen lite dagtid. Hon sover ca 5 timmar dagtid och 11 på natten minus amningen. Det är nog för mycket, kom jag på nu. :idea: :roll: För natten har ju bara blivit 10 eller 9 timmar sista veckan. Hon är ju tre månader nu, dom blir ju äldre. :)

Jag kan inget om ersättning, har aldrig använt.
Ger du ersättning jämt? Eller bara till kvällen? Om det är bara till kvällen kanske du kan ge pure eller gröt istället snart? Kanske ger mindre magknip? Eller också inte. Det får man väl se. :-k
Fänkål-anis-kummin-the drack jag när Liv hade mycket gaser. Det hjälpte bra. Hon helammas, jag vet inte om det hjälper när man ger ersättning.
Har du provat Torsmammas mjölkökningstips?

Majamamma:
Vad bra att schemat funkar. Går det fortfarande bra?
Vad skoj det där med motorcykeln, vad olika dom är. Karl springer efter motorcykeln om det kommer en. Han gillar allt med motor.

Vi ska flytta till lägenhet igen. Längtar tills vi kan flytta till hus.
Måste gå och laga mat, vi hörs.
mo

Inlägg av mo »

Jasså du var oxå sjuk efter förlossning, jag med :evil:, trisst...
Jag tror inte jag fortsätter med ersättning, magen trilskas rejält och jag är för blödig för att se honom sån... :cry:
Nu har vi ett nytt lite trevligare problem istället :?
i förgår gav jag första lilla mini skeden banan och han glufsade i sig det som om han aldrig gjort annat! så nu är frågan hur snabbt man kan gå fram? Fortsatta smakisar har varit samma reaktion, ja han skriker faktiskt när han slikat upp det på skeden :!: Det är också uppenbart att han inte blir mätt på bara bröstmjölken... :? Vad tror ni ( han hade nog ätit en hel banan om han hade fått... :roll: ) Hur snabbt kan man gå fram? Igår kväll fick jag sitta och amma 1,5 timme för att han skulle bli mätt, så banan och gröt är efterlängtat!!!
JH berätta gärna om spjällsängsövergången skall bli intressant (vi går oxå i såna tankar!)
kram mo
mo

Inlägg av mo »

Hände lite mycket när jag skrev imorse så jag misade två saker! hett mat tips till JH (säkert inget bvc skulle rekomendera, men joanna älskade det!!!) sötpotatis! Lite dyrt men väldigt smarigt... :D
Sussane menar du att Karl fick äta så mycket han ville från början? Eller hade ni smak i en vecka, det är väl det bvc säger.. eller? Fast bvc säger ju så mycket :wink: Som ni hör har jag en viss skeptism till bvc... :roll:
Jag ser att bananen har "gått igenom" (i bajset) och magtrasslet har upphört så att öka dosen hade varit perfekt!
:twisted: 8) :roll: :oops: (joanna avslutar med att välja ansikten här...!
kram mo :lol: :? ( Hon kom på att vi hade glömt några)
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej mo!

Jag började med ett par teskedar, gav samma sak i ett par dagar innan jag gav något mer, för att se om något skulle göra magen konstig(Eller ev. allergi).
Jag väntade även några dagar efter att jag givit något nytt födoämne, innan jag ökade mängden. Men sen märkte jag att jag kunde öka ganska snabbt, utan magproblem. Jag gav katrinplommon några skedar så fort jag märkte att bajset blev lite hårdare, innan det blev hårt, det var fortfarande mjukt.
Är det något fel på sötpotatis enligt bvc? Jag trodde det var bra. Gav Karl det ganska ofta. En sån där stor klump kan man ju göra mycket och frysa in puré i småbitar.
JH

Inlägg av JH »

Hej!

Åh vad kul att höra från andra med barn i samma ålder! :D

Även vi började med mat idag! :D Två små skedar majspuré blev det, och Siri tyckte det var så kul att hon log med hela ansiktet och smackade som en tandlös gumma :lol: Så det blir majs imorgon också. Jag tänkte köra några teskeder om dagen av olika saker i en dryg vecka och sedan öka på. Kommer ihåg att vi provade gröt ganska tidigt efter första smakisen med Elsa och hon kom snabbt upp i en portion :D Ska bli skönt när man kan ge gröt på kvällen.

Nu till spjälsängsnyheter....

La Siri i spjälsängen för natten för 15 min sedan, det var inte så kul :( Jag la henne och ramsade ut och hon var lugn. Efter ett tag började hon gnöla och sen blev det till gråt - något som brukar ske ungefär var 3:e kväll. Jag gick in för att buffa och det uppskattades INTE :evil: Hade inte ens tänkt att hon inte skulle gilla det, Elsa ääääälskade att bli buffad.... Men Siri bara skrek och skrek och skrek och spände hela kroppen som en fjäder. Tänkte precis ta upp henne när jag kom på solfjäderna och gjorde den. Efter ett litet tag lugnade hon sig, men låg och småsnyftade :( inte så kul. När hon var helt lugn så gick jag med ramsa x4 (har inte kört regelrätt ramsa förut heller, utan bara sagt den en gång vid läggning). Det har varit tyst sedan dess.... Det hela tog inte ens 5 minuter, men det kändes som MYCKET mer - vilkern pärs! :shock: :evil: Har gett "Tors nattmacka" innan och nu hoppas jag VERKLIGEN att hon sover till nattmålsdags! Men jag är beredd på att få buffa/solfjädra en del inatt..... Oj, oj, men nu känner jag att det är ATTITYD som gäller - det går inte att backa nu! :D Håll tummarna! :D
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
JH

Inlägg av JH »

Måste avlägga lite spjälsängsrapport :P

Efter den argsinta läggningen så var det tyst, helt tyst.....ända fram till jag vaknade kl 04.20!! :D :shock: Hon brukar ju ALLTID vakna till och böka vid minst 2 tillfällen innan matning och efter 02 brukar man få vagna en hel del, så det var verkligen helt fantastiskt! Jag kunde inte bestämma mig för om jag skulle ta upp henne och mata eller inte, men till sist fick mina bröst :shock: :wink: bestämma.

Efter mat så somna hon om direkt, som vanligt. Men sen vaknade hon redan vid 05.45 (morgon 07). Hon låg och grejade och gnölade ett tag men sen blev hon ledsen så jag gick in. Buffningen var lika verkningslös som på kvällen :evil: hon bara skriker upp sig och spänner sig som en stålfjäder! Hon lugnade sig något av solfjädern, men somnade inte om. Sen bajsade hon så jag bytte i sängen och la över henne i vagnen och vagnade, men då blev hon helilsk - trodde väl att det var morgon eftersom jag höll på så mycket :roll: :oops: så då gjorde jag morgon i ett tyst ögonblick.

Det känns ju jättebra med natten \:D/ men jag är lite orolig för morgnarna..... :? hur har ni haft det? Funkar buffning för er? Jag funderar på att vänta med mat tills hon vaknar själv så kanske jag kan skjuta på morgonuppvaket, eller?

Kram Jenny
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"