Jättelängesen jag var här nu!
Vår 2-åring som kurades vid 5 månader är en mycket säker sovare, med extremt gå fnurror på sömntråden!
Vår 5,5-åring är aldrig kurad, utan har sovit bra från början. Det är dock honom jag har en fundering kring.
Vi lägger båda barnen samtdigt (i samma rum) kl 19 och det är morgon kl 7. Har börjat fundera lite på om det är dags att korta ner natten lite för vår store pojk. Han har en egen klocka, så har vet väl att natten är mellan 19 och 7, och det är inga som helst bekymmer med det, han accepterar detta. Klockan 7.00 hör man ett glatt "kuckeliku klockan är sju" från barnens rum varpå Theo klättrar ner i Isaks spjälsäng och där ligger de och gosar en stund.
Eftersom Theo både somnar och vaknar på egen hand har vi ju egentligen ingen koll på exakt hur många timmar han sover. Men vi har de senaste månaderna märkt att han nog inte sover mer än 11 timmar av sina 12 timmars nattt. Möjligheten har han ju, så jag antar att han helt enkelt inte har behov av fler timmar. Det händer att han ropar vid 19.45 och klagar över att han inte kan sova. Och han går i allmänhet på toa vid 6.30-tiden och somnar knappast om därefter.
Ska vi korta ner natten tro? Hur länge sover era 5-6-åringar? Själv hatar jag att ligga och inte kunna sova, så jag tycker lite synd om honom
(Detta blev långt, och jag ser alltså inte detta som något problem, är bara lite nyfiken på vad som är "normalt" för en 5-6-åring att sova )
En lite fundering till när jag ändå håller på. Isak (drygt 2 år) har börjat vakna vid 6.30 på morgonen. Han sover ca 1,5 timme på dagen fortfarnde. Dags att korta ner dagsluren till 45 tro?