Mina NYBÖRJAR-FRÅGOR som jag skulle vilja ha hjälp med

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Yosa

Inlägg av Yosa »

Oh Tack ska ni ha! :D :D

Jo jag mår riktigt bra. Inte alls så illa som jag gjorde med Elin. Spännande!

Jag hade ju tyvärr inte läst om AW när Elin föddes och använde inte alls det "tänket". Nu har jag läst på massor och känner mig riktigt laddad (med attitityd :) ). Eftersom Elin aldrig varit ett BarnaBoksbarn :cry: :oops: så har hon sovit inne hos oss fram till igår :oops: Då var det dags att flytta henne till sitt rum. Mamma fick ett ypperligt tillfälle att öva attityd 8) :) :lol:

Gemensamt bar vi in sängen i hennes rum under stort pompa och ståt. Berättade detta för alla vi träffade igår. Självklart att tösa skulle sova där inne. Njae det gnyddes en hel del och hon frågade (hon är 2 år och 3månader) en del om detta verkligen va meningen. Joe då! Godnatti! På med täcke. Som "ramsa" hade vi tidigt (Låångt innan jag visste va ramsa och AW var för nåt :oops: ) sången "vargen ylar i nattens sång...". Ha ha som om AW skulle gilla det där med Vargen :lol: . Efter att jag lagt tösa så viskade min sambo till mig att vi skulle ta och äta nu. Nej du...jag ska skjuta vargar, sa jag till honom. Så trött och gravid som jag är så ställde jag mig och plockade ur diskmaskinen (hennes nya sovrum är precis intill köket), grejade och fixade i köket. Jag var så fasligt upptagen oj oj oj. Hon frågade och gnölade lite. Jag sjöng "vargen ylar...". Tillslut så sov hon! Yes!

Samma visa var det på natten när hon gnölade över sitt nya rum. "vargen ylar..." och jag skjöt vargar i köket. Sambon undrade vad jag sysslade med. Anna Wahlgren, sa jag :D Han måste tycka jag är knäpp Men hon sover ju iallafall.
Ikväll frågade hon ingenting!! :thumbsup: \:D/ :D
Mamma till Elin 050309 :heart:
och Albin 080125 född på BF+4 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: :lol: :lol:

Kanon! Tack för kvällens skratt. Och härligt jobbat med attityden. =D> \:D/ :thumbsup:

Välkommen tillbaka och grattis :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Yosa

Inlägg av Yosa »

Tack! Ja sambon tycker jag pratar alldeles för mycket Anna Wahlgren , jag får väl "attityda" honom också då!

:D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :sleep: :heart: =D>
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Yosa

Inlägg av Yosa »

Yosa

Inlägg av Yosa »

Yosa

Inlägg av Yosa »

Yosa

Inlägg av Yosa »

ja nu är jag här igen och frågar.... Om ni tex åkt bort till någon på en fika och barnet ska sova. Vart lägger ni barnet då? Sommartid blir det naturligtvis vagnen, men mitt i smällkalla vintern då?

Med Elin var jag dålig på att vänja henne vid sovning i vagn. Denna gången ska det blir mycket vagn både hemma och borta. Sommartid blir det vagnen ute naturligtvis. Men hos en del kan det ju vara svårt att få in en vagn i tex hallen (plats för "vagning" menar jag"). Har ni då tagit in barnvagnsinsatsen bara då?

Elin la jag alltid på en säng/dubbelsäng. Men detta barn vill jag vänja vid vagn.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hejhej!

Jag har haft med Antons mjuklift om vagnen inte varit möjlig att ta med in. Ofta har dom jag fikat hos själva barn, så då kan jag (eller Anton rättare sagt :wink: ) låna deras spjälsäng.

Är bebisen liten (dvs rör sig inte iväg så mkt) så kan man lägga på en madrass/mjuk matta på golvet och boa in lite. Jag skulle inte våga lägga en bebis på en säng utan uppsikt, men flera bebisar har lånat våran dubbelsäng här hemma för tupplurar. Då har vi rullat ihop täckena runt om som en mur. Anton var dock väldigt rörlig väldigt tidigt, så honom fick man ha säkert som attans!

Annars kan man ju försöka anpassa sitt fikande, kanske kan vännerna komma hem till er istället eller så ses ni ute? Utomhus är ju alltid lättare med sovande bebbar!

Hälsning trött-Jenny
(ledsen om svaret var rörigt, min hjärna är lite mosig)
Yosa

Inlägg av Yosa »

Tack för ditt svar!

Jo jag la ju alltid Elin på en filt/matta/lånad spjälsäng/säng hemma hos folk när hon var liten. Det var aldrig några problem. Men då låg jag alltid med henne tills hon sov. På den tiden visste jag inte alls vad AW var för något :oops: :( Denna gången vill jag vänja barnet vid att sova i vagnen, helst somna själv och ev. genom "vagning" (dvs svara på frågorna genom vagning). Men det blir väl att ta med insatsen i så fall, för den är ju mest lik vagnen även om man då inte kan vagna.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Å, vilken massa underbara vänligheter och trevligheter - TACK :!: :heart:

Vagnen är ju alldeles perfekt sömnbefrämjande med lite enklare vagning, och jag tycker att de hallar och dörrar som man inte kan få in en barnvagn igenom, borde åtgärdas av exempelvis Ernst (---steiger, vad han nu heter i efternamn).

Så stå på dig :wink: :lol:

I nödfall får man ju helt enkelt ha med sig en barnresesäng och buffa lilla barnet till ro i den, lite ombonat med hoprullade barnfiltar omkring :idea:
Yosa

Inlägg av Yosa »

Tack Anna Wahlgren för ditt svar! :)

:?: Vet du om att man kan "Wahlgrena" en katt?

Du får inte missförstå mig nu och tro att jag gör skämt av dina kloka tankar! Inte alls! :!: :!: Det är bara så att jag lyckats få lite "ordning" på katten nu också!! :shock: :D :D

Hon ville hela tiden springa ut och in hela nätterna. När jag gravid, trött och eländig öppnat ytterdörren 8 gånger en natt satte jag ultimatum! Två månader får katta på sig annars..... :twisted: :evil: :( :(

Vi gjorde ett schema! :) Bestämmde oss för en strategi och överöste Attityd . Nåväl: Katta SKA va inne och ha tråååkigt på kvällen från 18.30 (då vår prinsessa läggs). Katta får skrika bäst hon vill (hm...ja fråga, heter det). När sambon lägger sig ca 23 (cirkatid då han inte har bestämt schema...ännu :wink: ) släpps Katta ut i friheten.

På altanen har hon möjlighet till lite torra stolar och mat.

Sen kan hon fråga bäst hon vill, klösa på sovrumsfönstret bäst hon vill men hon släpps inte in förän tidigast 6.30!

Första natten frågade hon 3 ggr, andra natten frågade hon 1 gång. Nu är hon tyst. Fram emot 7-snåret kommer hon jamandes och släpps då in med stort pompa och ståt! :D Yes!

Så nu sover vi gott om nätterna! :sleep:

Tack ANNA WAHLGREN för det! :heart: :)
Yosa

Inlägg av Yosa »

Jag måste ju också berätta och tillkänna-ge att jag släppte in några vargar idag :oops: :oops: :(

Vi hade varit borta på kalas och tiden den sprang iväg. Elin är känslig för blodsockret och det märks på henne när maten blir sen. Normalt brukar hon äta runt 17 och vi hamnade inte i bilen förän efter 17.30. Då skulle vi hem och värma något snabbt. När vi väl kom till bilen märktes det att Elin var trött och hungrig efter kalaset. Jag stressade upp mig och gnällde till sambon "näe nu blir maten jätte-sen, fy vad hon ska gnälla i bilen nu". Då röt han till mig " Släpp inte in några vargar nu hurru du!!" :mrgreen:

:oops: :oops: :oops: :roll:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :lol: :lol:

Herre milde, så roligt :!:

Känn dig inte respektlös - jag blir ju bara så glad :lol: Min yngsta har en liten vovve, en bedårande liten sak som heter Bosse, minipinscher. Den kurade hon rakt av. Han skulle ju kräla omkring i hennes och sambons sköna säng och ha en massa hyss för sig mellan kelrundorna. Till slut fick de nog, inhandlade en särskild Bosse-säng och introducerade ramsan :!: Gick alldeles utmärkt. Med fasta tider och ramsa (efter "skrattet-till-go'nattet, högst användbart även på små husdjur) sover lilla Bosse som en dröm tolv timmar :wink: :lol:

Bra att du lärt dig av erfarenheten (och barnfadern) :!: Det gäller att tänka efter innan :wink: Mat medtages :wink: och tiderna hålls :!:

:heart:
Yosa

Inlägg av Yosa »

Tack Anna Wahlgren!

Nu har jag 3 frågor om ramsningen:
:?: 1) : När ni lägger barnet ute för att sova eller hemma hos någon annan: ramsar ni då som ni brukar? eller skippar ni det och bara vagnar?

:?: 2): Ska mamman och pappan (och ev barnvakt) ha samma ramsa?

:?: 3): När ni tex är på stan eller i en affär och barnet ska sova då sätter ni väl inte igång och vagnar/ramsar :lol: ? Hur gör ni då?

(Mina frågor är av allmän art och gäller inte någon specifik ålder.)

:)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"