ikväll ska vi börja - några frågor

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
samimaje

TACK till er alla

Inlägg av samimaje »

Hej!
igår lyckades jag få igång diskussionen rejält - eller rättare sagt - jag/vi fick mängder av svar, tips och ideer.
Igår somnade lilleman efter en kort nattning - och vi var inte inne en endaste gång förrän kl 02 ... då lyckades han skrika upp sig och oss. Solfjädrade och ramsade x 2. Kändes OK.
Kl 03 började det igen.Inte förrän 05 fick jag honom lugn efter att ha försökt så många gånger att buffa, solfjädra och ramsa (krishanteringen) kl04.30 kapitulerade jag - efter välling och det faktum att jag la mig hos honom somnade han. Ja!!! jag vet - skäll inte på mig.I :oops: ingen är mer besviken, arg och ledsen än jag och Micke. :(
Vi klarar helt enkelt inte vargtimmarna. Vi är för veka och kan inte stå emot hans gråt och skrik.

:heart: Jag vill verkligen tacka ALLA som visat så stort engagemang i oss och vårt kurande och jag skäms över att jag inte lyckas bättre just nu. Stort tack till er alla och framförallt AW som med personliga svar försökt få oss på rätt spår. :heart: Jag förstår vad du säger - men jag klarar det inte.

Nu till min fråga. Vi måste ju försöka komma ur även vargtimmarna - resten funkar ju (blivit av med nappen, sover 7-8 timmar i sträck, vilket är mer än han någonsin gjort).
Vi behöver hjälp.
Finns möjligheten att få komma till någon av er dipl.Kurare och kura? Finns någon i sthlms området? vad kan det tänkas kosta?

Försök att inte skälla på oss nu - vi vet att vi gjort fel, att det är Jesper som får ta smällen. Ingen är mer besviken än vi.
trötter
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Godmorgon!

Här har du förteckningen över alla kurare, pm:a någon nära dig för mer info!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7921
(Och glöm inte att se INTE bakåt, tänk framåt!)
:heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Lua

Inlägg av Lua »

Inget skäll, bara pepp :!:

Listan med diplomerade kurare finns här:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7921

Bara att ta kontakt med någon!

Kram Lua. :heart:
samimaje

semester i två veckor

Inlägg av samimaje »

Har hafr en skön semester ... men jag tänker inte vidare ta upp hur vi löst sovandet. :?
Dock så har jag mailat alla de SHN-kurare som finns i sthlms området ... och inte fått ett endaste svar!! Kanske har alla gått på semester samtidigt?! :cry:
Nåja ...
:heart: Återigen får jag tacka för det otroliga engagemang vi mött från er alla. Det var toppen och mycket skönt! Jag är ledsen att vi inte klarade detta - jag hade så gärna velat.
Men kanske är det så att jag själv inte är tillräckligt i psykiskt balans för att klara av detta nu - jag faller som en fura när han gråter och vill ha honom nära mig. Vi fixar inte att kura honom själva och har blörjat med andra lösningar.
Tack för all hjälp vi dock fick - och ... vi blev åtminstone av med nappen!!
trötter
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja nog är det semestettider, det märks inte minst här på forumet :roll:
Jag är ledsen för att ni inte fått det att funka. Och du verkar ju ha god insikt i att du känner dig lite ur balans. Och tycker inte om hans skrik.
Vi har alla sm någon gång kurat kännt som dig, det är du absolut inte ensam om...
Du är naturligtvis hjärtlig :heart: välkommen tillbaka med funderingar, om du senare känner att du får kraften att orka genomföra en sådan här kur.

Och inför framtiden om och när du i sådana fall, skulle vilja få hjälp, så vill jag att du ska veta det allra viktigaste inledningsvis i kuren.

:arrow: Det är beslutet. Du ska ha bestämmt dig så att du vet med dig, att från och med nu så ska det sovas på nätterna. du ska inte tveka i ditt beslut.

:arrow: Det som också är viktigt är att ta till sig instruktionerna, och följa dem, och inte intill instruktionerna lägga till sina egna känslor. De får man liksom lämna därhän. Och lita på att detta fungerar.

vi andra som också kurat är inga hårdbarkade elakingar som inte vill vårat barns bästa, utan vi har varit där du är, kännt det du känner, men vi har tagit beslutet, och inte haft en enda tanke på att återvända. Nog är nog, och det måste man bestämma sig för.

Jag hoppas att du finner andra lösningar som möjligen passar bättre, men tänka på att du alltid kan vända dig hit :? :heart: :heart:
Elle

Inlägg av Elle »

Hej saminamje!

Jag är dipl kurare och bor i Sthlm-området. Jag måste ha missat ditt mail eller så kom det fel. Jag ber om ursäkt :oops: Hör av dig via pm så kan vi prata vidare.

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
samimaje

på god väg

Inlägg av samimaje »

Måste bara få berätta om våra framsteg ...
vi har läst på om sömn så mycket att det stod oss upp i halsen. Livet kretsade kring sömn - det gick inte att prata med oss om något annat.
Efter misslyckade försök med SHN-kuren - har vi själva gjort en "mildare" variant.
Efter bus och lek - sätter vi honom i sängen - kikar i en bok några minuter. Sedan släcker vi, säger godnatt och lägger honom ner. Vi sätter oss på sidan. Han får snurra runt i sin säng - och vi gör inget förrän han är på väg ur - då vi utan ett ord och utan ögonkontakt lägger honom tillrätta igen. Sitter sedan på sidan - utan att få ögonkontakt och utan att säga något. Efter ett tag (varierar från 1 min till 10 min) så hittar han sin plats och somnar.
Vi tar oss steg för steg en bit ifrån sängen när vi nattar ...
Nu somnar han utan fysisk och verbarl hjälp (vi bara finns i rummet). När han vaknar till under natten klarar han det oftast själv - någon enstaka gång får vi hjälpa honom att lägga sig ner igen.
Sover nu från kl 20-tiden till ca 06.15 och sover middag 2+1 timme på dagen.

Detta vet vi tar lite längre tid än SHN-kuren - men för oss funkar den. Vi är inte lika stressade i läggningen och den känns lite "mjukare".
Nu har J. sovit tre nätter i rad - känns som en välsingnelse!! och istället för att fundera på om och när han ska vakna - så tar vi tillfället i akt och njuter.
trötter
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej :D !

Vad bra att ni fått till ett sätt som funkar för er! Någon annan kanske har länkat detta tidigare, men det här är suveränt att läsa när man känner sig villrådig och osäker:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Återkom gärna igen, och berätta hur det har gått! Vi är många som blivit lite besatta i perioder av sömn och tider och ramsor i olika tonarter osv, jag tycker det är suveränt att ni gick vidare när kuren inte var helt rätt för er! Tror att många kan ha hjälp av ditt inlägg.

Är det som ni gör nu det som beskrivs i Elisabeth Pantleys bok?

MVH Jenny
samimaje

Inlägg av samimaje »

Nä ... eller jag vet inte. Jag har inte lyckats hitta hennes bok. Jag har läst massor och alla säger samma sak som Ni - men med andra ord egentligen. Så det är ju inte VAD ni säger som inte funkar på mig ... utan det är väl att jag så intensivt försökte göra EXAKT som ni sa ... klarade inte det och kände mig misslyckad. Strängen är ju jättebra - visst är det så att SHN tillhandahåller verktyg. Och precis som snickare är man skickligare med vissa än med andra.
Att vi tar oss stegvis bort och inte har så förfärligt brått - funkar för oss. Men visst - jag kan inte sticka under stolen med att jag tvivlat ordentligt på kuren - verktygen och metoderna, och kanske allra värst - jag har tvivlat (och gör fortfarande emellanåt) enormt på min egen kompetens som förälder.
Eftersom kuren inte fick det genomslag vi hoppats på - så fort som vi hoppats på gav vi mer eller mindre upp. Tröttheten blev för stor och storasyster fick ta smällen. All energi ägnades åt J och hans sömn. Stackars lilla storasyster, som är en UNDERBART SÄKER sovare (ingen likhet mellan syskon där inte), är bara 4 år och fick bli stor och klara sig "själv" för mycket - vilket lett till trots och annat dagtid.
Vi fick backa bandet och göra om och göra rätt - för alla inblandade.

Nu lever jag väl inte i villfarelsen att J ska sova hela nätterna, varje natt från nu - men han är sååå mycket stabilare och det går åt rätt håll!
trötter
Gäst

Inlägg av Gäst »

Okej, ja, jag får väl ta och läsa den boken själv istället :roll: :lol: .
samimaje skrev:Och precis som snickare är man skickligare med vissa verktyg än med andra.
Att vi tar oss stegvis bort och inte har så förfärligt brått - funkar för oss.
Perfekt att ni hittat de verktyg som ni vill och kan använda. Jag har ingen aning om hur din kompetens som förälder är - men bara det att vilja vända skutan rätt, aktivt fundera på vilket sätt man vill göra det och sedan genomföra det - det tycker jag är riktigt kompetent gjort av er som föräldrar :!:

Kram Jenny
samimaje

SOVER SÅÅÅ GOTT HELA NATTEN

Inlägg av samimaje »

Hej igen!
Kände att jag behöver rapportera av mig och kanske ge lite hopp åt andra som känner att de inte riktigt lyckas hela vägen.
Jesper 14 månader började kuras i juni - men vi gav upp efter någon vecka då vi inte tyckte vi fått det resultat vi ville.
Vi försökte göra exakt som alla tipsade oss om ... vilket inte funkade. Nu har vi användt verktygen på VÅRT sätt och killen sover nu hela natten. Vaknar han upp så är det mycket kort och 9 ggr av 10 somnar han om själv. Vi vaknar häpna och utsövda på morgnarna och undrar "om han lever".

Vi har ingen spjälsäng - utan en gamal kökssoffa med rätt höga kanter på. I den kikar vi i en bok innan det nattas, vi släcker lampan och kramas. Sedan lägger vi honom till rätta och säger godnatt. Nu sitter vi vid garderobsdörren ca 1 m ifrån sängen. Han får knöla omkring i sängen bäst han vill - tills han hittar "sin plats" och somnar. Vi säger inge, tar inte ögonkontakt och lägger honom bara tillrätta om han är på väg ur. Det hela tar mellan 1-10 minuter (det går snabbare med pappa :wink: ).
Vi har tagit oss och tar oss, bit för bit ifrån sängen och låter honom somna själv. Resulatet lät inte vänta på sig - det tog ca 5 nätter innan vi fick hela nätter - men redan första natten halverades uppvaknandena.

Nu har han börjat på dagis och han drömmer mycket och sover lite oroligt - men vi är inne kanske max 1 ggr per natt och bara lägger honom tillrätta.

Det är såååååå ljuvligt!

Mitt hetaste tips är - :!: fundera över hur ni vill använda verktygen som SHN tillahandahåller. Försök inte kopiera andras sätt - ommodifiera dem så att de passar Er!![/u]
trötter
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Skönt att få sova, va?! Jag är glad för er skull!

Nej, SHN är verkligen inget måste eller absolut tvång tycker jag. Vill man tar man hela konceptet rakt av. Och det är ju oftast det som vi tipsar om här på forumet, och rekommenderar.

Känner man som ni, att det inte fungerar så som ni ville, och på ett sätt som kändes bra för er - så använd de bitar som passar och hitta ett sätt. Bara man når vägen till sömn!! Och det har ni ju gjort.

Jag är också väldigt glad att ni inte genast förkastade SHN, utan ändå var konstruktiva och hittade er väg til målet! Återkom gärna med funderingar, eventuella fnurror eller fler hejarop till andra!

Kram!
Solglimt

Inlägg av Solglimt »

Härligt att det har löst sig för er! Jag är personligen helt säker på att man inte MÅSTE följa shn-kuren helt slaviskt för att det ska fungera. Det är ju ATTITYDEN som är det absolut viktigaste verktyget, och om man inte riktigt klarar av skrikandet fungerar det faktiskt bättre med en lite "modifierad", "mjukare" kur så att man till 100% står för det man gör. Det märker barnet! Men det tar ju lite längre tid förstås...Kram på dig!
Lycklig mamma till tvillingar födda i april -06
samimaje

Inlägg av samimaje »

TACK! De orden värmde. Visst tar det lite längre tid - men som du säger. Jag kan stå för det inför Jesper och hela världen. "min metod" är mjukare tycker jag - och funkar så mycket bättre för oss!

Tack och tjingeling!
trötter
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Halloj, samimaje!

Hur går det för er?
Berätta gärna om du har lust :!:

Kram!!!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "