Kejserligt sovande

Skriv svar
Gäst

Kejserligt sovande

Inlägg av Gäst »

Hej alla!

Jag har en Hugorelaterad sömnfråga:

För en längre tidsperiod har vi haft kvällstrassel då gossen har varit vaken efter läggning i timmar :o och sedan naturligtvis hur trött som helst på dagen. Han brukade sova middag mellan 12.00 - 13.30.

För att bota detta förkortade jag lite drastiskt ner dagluren till 45 minuter, och det gjorde susen: nu somnar han på kvällen inom loppet av en halvtimme.

Men: det finns dagar då han inte sover alls på dagen: står upp i sängen - utan protester - och sover inte ett smack. Det finns också dagar då det protesteras.

Jag tycker nog att unge herr kejsaren är lite liten för att skippa dagluren helt, men vad kan jag annat göra än erbjuda honom chansen?

Nu har jag lagt honom omkring 12.30, och igår stod han upp i sängen till 12.40, därefter somnade 12.45. Därifrån klockade jag en 45-minutare, så han väcktes 13.30.

Hur skall jag tänka här? De dagar då han inte sover verkar han inte ha några märkbara bekymmer med att orka hålla sig vaken, inte heller är det särskilt grinigt.

Skall jag bara fortsätta erbjuda honom chansen, envist, fast han väldigt ofta väljer att inte sova? Jag brukar vänta cirka en timme, innan jag hämtar honom. Därefter är det försent att sova utan att det skulle påverka natten.

Igårkväll var det grinigt helt plötsligt efter att det varit tyst i cirka 30 minuter, men dock inget som inte lite klassiskt musik skulle ha botat. Jag antar att det var bara lite extra förvirring över att vara hemma i egna sängen efter vår Italien-resa.

Tacksam för funderingar!
Nancy

Inlägg av Nancy »

8) Tror tyvärr inte du blir mycket klokare av det jag skriver nu för det är mest funderingar kring tvååringar och sömn... (risk för trådkapning föreligger också :wink: )

Känns som om sömnbehovet hos de små minskat så drastiskt och så snabbt :!:

Ex i höstas hade Leia t.o.m. ökat behov av sömn så hon sov 12 tim natt + 2 tim daglur. Under våren 12 tim natt och 1,5 tim daglur

Nu efter tvåårsdagen var vi tvungna att korta natten till 11,5 timmar. Vi behöll långluren till 1,5 tim pga att hon sover så himla gott när hon väl somnar på dagen.. :sleep: Väcker i princip alltid, även om hon hunnit sova 1,5 tim.

:? Varför denna långa inledning, jo det känns som om vi borde korta ÄNNU mer :shock: Det tar ofta låååång tid att somna dagtid och upp till 1,5 tim att somna kvällstid :!: Oavsett om hon hunnit sova mkt eller lite dagtid så är det svårt med insomnandet till kvällen.

När jag läser på forumet får jag ibland intrycket av att "alla" andra tvååringar glatt fortsätter med både 12-timmarsnätter och lång middagsvila... (fast jag vet att detta nog inte stämmer)

Päivi: hur tänkte du när du valde att korta daglur istället för natten :?: Berätta :!: (på din fundering ang hemkomsten gissar jag som du att omställningen Italien-Sverige krävde sitt)

Fråga till er andra : hur har ni gjort med sömnschemat efter tvåårsdagen :?:

Hälsningar från Nancy
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hos oss växlar sömnbehovet ganska mycket känns det som. För inte så länge sedan kortade jag Vegas natt till 11.5 eftersom hon gjorde som Hugo på dagarna ( dvs tog jättelång tid på sig att somna in) Med ny bebis hemma kändes middagsvilan helig och den blev bättre nästan på en gång med kortare natt. Jag hade sedan tänkt att återinföra 12 h natt när lillebror skulle flytta in till hennes sovrum och de skulle sova 19-07 båda två. Hennes middagsvila skulle då vara 45 min sova och sedan lyssna på sagoband eller annat.

Nu har hon helt plötsligt ökat sitt sömnbehov igen och sover både 12 h natt och 1.5 på dagen ( får ALLTID väcka). Det KAN i ofs bero på kraftigt ökad utevistelse samt ganska mycket besök i omgångar (morföräldrar/kusiner mm)Men jag kommer ihåg att hon sov extra mycket förra sommaren också. Då brukade jag väcka efter 2 h.

Jag kommer köra på 12 h + 1.5 till jag märker att det strular i någon ända. Då kommer jag korta dagsömnen i första hand. Särskilt nu när lillebror sover 2 lurar och allt går omlott.

Kan du inte erbjuda 1.5 vila men inleda med saga/musik och sedan sova 45.

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nancy; i praktiken tror jag att Hugo redan sover 11,5 timma natt i och med att han tar en stund på sig att somna, och oftast är vaken när jag kommer in till honom vid halv åtta snåret på morgonen. Igårkväll la vi honom 19.15, och jag gick sedan för en promenad. Jag kom tillbaka 19.45, och hörde honom ut på gården. Ola sa att han hade hållit på så "några minuter". Tippar på att han hade somnat rätt så omedelbart för en gång skull, men bara sovit kanske 20 minuter, vaknat, och undrat över att han inte vaknade i sin Italiensäng... :roll:

Så jag har valt att inte förkorta natten ännu mera eftersom han i praktiken sköter den saken själv. Till och med lite väl mycket, som det nu blev till sist... :!:

Jag är inne på samma linje som du Linda - att efter att hansovit sina 45 minuter kan han få vakna till i sängen en stund - det gillar han, men oftast när jag kommer så vill han upp. Då tycker jag att han kan få sitta i TV-soffan och Molly Musa en liten stund, alternativt lyssna på musik. Det gillar han.

Just nu är jag orolig för att han somnar om ifall jag går in och väcker och sedan går till mitt, oavsett om han har saga/msuik på eller ej. :?

Jag ger det här nya en vecka nu så får vi se vad som händer. Jag får absolut väcka efter 45 minuter de gånger då han somnat in, så när han väl sover skulle han ju gladeligen sova vidare - men det kostar sen på kvällen...

Tack för alla funderingar båda två! Alltid intressant att höra hur andra gör!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Päivi,

tänkte berätta hur jag gjorde när Hannas sömnbehov minskade, (men däremot inte mitt behov av en ordentlig "rast" på dagen 8) ).

Jag införde "vila" istället för middagslur. 1,5 h i sängen med några utvalda gosedjur och böcker och saga/musik i cd-spelaren. Valfria (lugna) aktiviteter för lillan. Vill hon sova så gör hon det. Vill hon läsa, gosa med djuren eller pilla sig i naveln så gör hon det. Oftast resulterar det här upplägget i 45 min aktivitet och 45 min vila. Men är hon trött blir det mer sömn (och mindre aktivitet). Och är hon pigg så blir det tvärtom förstås. Tycker den här självregleringen fungerar utmärkt! Och jag har kvar mitt långa mitt-på-dagen-brejk :D .

/Pea
Gäst

Inlägg av Gäst »

Kan också berätta att Hanna ALLTID tar ungefär en timme på sig att somna. Det har hon gjort i över ett år. Har uteslutit att det beror på för mycket (eller för lite) sömn (11,5 h natt och ovanstående upplägg på dagen) och helt enkelt konstaterat att hon har en lång nedvarvningstid. Hon är inte ledsen när hon ligger där och snackar och därför låter jag henne helt sonika göra det.

/Pea
Nancy

Inlägg av Nancy »

Instämmer med Päivi, mycket intressant att höra hur ni andra tänker kring detta :!:

Leia har ofta följt i Vegas fotspår gällande sömnbehov så kanske kommer även Leia att öka om ett tag. Känner annars som Linda och som Pea att jag vill ha kvar pausen på dagen... Tänker på lillasysters ankomst och hur man på bästa sätt hushållar med sin och barnens energi.

Precis som Peas Hanna tar Leia god tid på sig att sova och efter att ha läst ditt inlägg Pea tänker jag att det kanske är så det är bara och inget att göra till ett problem :-k Tack för att du skrev som du gjorde, skall grunna lite :D

Både Linda och Pea är också inne på samma linje med saga/musik en stund av vilan. Har inte tänkt denna tanke innan men skall komma ihåg. Får jag fråga hur du gör mer ingåendet Pea :?: Fullt dagsljus även om det sen sovs :?:

Håll oss underrättade Päivi och berätta hur det går nu efter denna veckan :D

(tack för att jag fick breda ut mig i din tråd Päivi :D )
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Det här är ett högintressant ämne, och alla får bre ut sig i tråden så mycket de vill! :lol:

Jag skulle gärna göra en "Pea", för precis som du, tänker jag att jag så gärna skulle behålla den långa 1,5 - timmes vilan mitt på dagen, så dagen inte blir för intensiv. :roll:

Idag somnade Hugo tio minuter efter läggning, så jag undrar hur jag smartast kan göra "en Pea". Somnar han så fort har han ingen större nytta av gossedjur eller saga i sängen, men om jag å andra sidan kommer in med sånt efter att han sovit blir det skrik och panik, eftersom han då vill upp och vara med mig. :-k

Fast... om jag lägger honom med gossedjur och någon mjukisleksak vid tolv, då jag lägger lillasyster, då kanske han inte somnar på tio minuter... speciellt ifall han får något djur med sig i sängen. :roll:

Får grunna på detta!

Tack för alla synpunkter, och för att ni så generöst delar med er av era erfarenheter! :)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen,

att han somnade efter tio minuter en gång betyder inte att han gör det varje gång :wink: . Just igår var kanske en lite tröttare dag. Sedan låter det ju smart att lägga lite tidigare, när han inte hunnit bli lika trött.

Mer exakt Nancy så gör jag så här:

stor process kring vilka tre böcker som skall väljas (ofta har vi läst en stund innan och då är det dom böckerna som väljs)
lika stor process om vilka tre gosedjur som skall väljas: fårr Pippi och Nilsson vara med idag eller är det vovven och ugglans tur?
återigen lika stor process kring vad som skall lyssnas på: saga eller musik, preferenserna varierar från dag till dag.
sedan sätter vi på cd:n under stort mankemang (repeat-funktion är bra, för vissa skivor är alldeles för korta :wink: )
ljust i rummet
"Ha det så mysigt Hanna"

En fördel med det här upplägget är att stunden naturligt finns kvar under dagen. Vi har kört samma upplägg med storebror (4,5 år) och han vilar fortfarande varje dag. Det blev liksom aldrig något problem att han slutade sova. Däremot får man börja "vakta" när de blir lite äldre. Nuförtiden kollar jag till Hanna i dörrspringan ibland. Somnar hon väldigt fort så kan jag inte låta henne ligga 1,5 h. Då blir det aldrig kväll. Men som sagt: oftast blir det 45 min vila och 45 min sömn.

/Pea
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D :D :D

NU skall du få höra Pea!

Idag har vi varit ute på storvandring :shock: med barnen: heeela vägen till jättelånga stora backen (en halv kilometer dit :lol: ) kom vi med vagnen, när gossen ville AV :!: Och där gick han sen, bredvid mig, hur lugnt och fint som helst, höll i vagnen och puttade lillasyster uppför backen tillsammans med mig. SNACKA om RIKTIG hjälp och avlastning, dubbelbarnvagnen är TUNG med båda barnen i...

Sedan gick han heeela långa vägen tillbaka med mig, det blir väl en kilometers vandring för honom!

Väl hemma lagade vi middag, och kvart över tolv hade han ätit färdigt. Jag frågade om vi skulle gå och se efter var Tigerherrn var, och han SPRANG till sitt rum. 8-[ Där frågade jag om han ville ha vite hunden med sig (som han hade lekt med innan) och han gjorde stora ögon. :lol: Den, och en mjuk docka fick det bli. 8) Så gick jag ut, satte på en finsk barnskiva här ute åt honom, och han satt och snackade och lyssnade i cirka 30 minuter. När skivan tystnade tog han kanske fem minuter på sig, sedan sov han. :D

En snyggt klockade 45-minutare blev det, och inte för sent heller, idag sa han inte ett knäpp vid läggning.

\:D/

Jag har kanske sagt det förut, men här kommer det igen: jag tycker VÄLDIGT mycket om det här stället... 8)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:thumbsup:

/Pea
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tack Pea för att du berättade :D

Härligt Päivi att Hugos "Pea-vila" blev så lyckad :wink: :thumbsup:

Får fundera vidare ett tag för egen del. Många kloka tankar i denna tråd och instämmer i Päivis slutord i hennes senaste inlägg :heart:
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej :lol:
Följt tråden noga 8)
Emma är verkligen lite upp och ner men jag har bestämt mig för att det absolut inte gör någonting :lol:
Jag lägger fortfarande 19.00 varje kväll. Ibland babblar hon och sjunger en timme, ibland somnar hon på en kvart

Dagtid ska hon sova 12-13.30
Hon sover mellan 45 och 90 minuter. Jag märker att hon är mycket piggare än förrut och klarar lätt en dag med bara 45 minuters vila.

Det jag ville säga med det här var väl bara att jag inte hakar upp mig längre på om hon pratar en timme innan sovdags eller vaknar efter 45 min på dagluren. Hon är ju stor tjej nu och vissa dagar har hon mer att gå igenom med sig själv än andra precis som jag har :lol: :-k :heart:

När min mamma hade Emma en dag så åkte de buss och tunnelbana i närmare två timmar med lite raster kring fontänen på en av ändhållplatserna och lite lunch :-)
(Emma ÄLSKAR att åka buss och stora krokodiltårar trillar när man måste gå av)
DÅ pratade hon om buss, tåg, åka tåget klart och hej å hå, stånk och stön, skrattade och hade sig i en timme i sängen.. En stor dag för henne och därmed lite längre reflektion innan sängläge var okej!!
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det är SÅ värdefullt att höra hur ni andra har det med era tvååringar!

Igår var Hugo vaken bara en kvart, somnade sedan på stört, så jag fattar att det finns utrymme för en viss variation. Sedan på kvällen snackade han gott och väl en halvtimme om inte mer, fast han hade sovit mycket tidigt på dagen. :roll:

Is i magen och ta det lugnt, säger jag mig. Visst får han snacka i sängen en stund, bara det inte är missnöjt, och bara det inte är timmar (flera) i sträck!

Tack Tessan! 8)
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej hopp!
Jag håller med om att det är så värdefullt. Tänk att de är så lika och ändå vitt skilda peronligheter.
Men när det gäller grunden så står de på samma och att få input från er andra är oslagbart!!

Is i magen har jag massor av nu när det gäller Emma och sömnen. Kan tänka mig att det är lite svårare när det finns en liten till i bilden.
Är precis som du nöjd så länge Emma är nöjd, om det skulle bli ledset gör jag något åt det, men hittills har det aldrig inträffat :lol:

//Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"