Vangningnen fungerar inte på dagen!!!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Elin och Ebba

Vangningnen fungerar inte på dagen!!!

Inlägg av Elin och Ebba »

Vår underbara dotter Ebba är nu 7 veckor och vi böjrade med SHN när hon var 5 veckor men vi får ingen snits på vagningen :( Vi följer schemat men när vi lägger ner Ebba sover hon max 5-10 minuter och sedan vagnar vi i stor sett igenom hela dagsluren. Vi vagnar, hon nickar till i 5-10 minuter och så här håller vi på. På natten funkar det mycket bättre och Ebba sover från ca 11 till 05 :)

Ibland har vi "ruckat" på schemat när Ebba har verkat vara "för" pigg för att läggas och lagt henne ca 30 min -1 timme senare. Då har jag trugat i henne lite till för att hon skall somna lättare. Är detta fel :?:

Hon närmar sig med stormsteg 2 månader och är det bättre att styra in henne på detta schema :?:

Tacksam för svar !!
Ulrika
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, det första som slår mig i ditt inlägg är att ni är inne i sista ökningsperioden 7-8 veckor. Och 9 av 10 skrik är av hunger. Jag påstår att det är MER, MYCKET MER, och ÄNNU MER mat som skall i. Vaknar hon inom 30 min så är det oftast för lite mat i magen. Mata då snabbt på igen och vagna vidare som inget hänt. :wink: (Detta gäller endast i ett par dagar så att överlevnadsångsten skall lägga sig)

Det är 2-2 som gäller fram till 2 mån. Dvs. 2 timmar vaken och sen 2 timmar sova. Jag tycker inte du skall hålla henne vaken längre än max en marginal kvart här i så fall. Du skall också försöka att mata och rapa, mata och rapa hela programmet inom 1,5 timme och sen 30 min social delaktighet. Om du har det lovar jag att hon faktiskt ÄR trött när 2 timmar är slut. Tiden skall hon ligga på mage, gärna på diskbänk, bordet, soffan överallt där du är och delta/observera det du gör, på mage.

:idea: HÄr är också mitt mjölkökningsprogram:

Jag har ökat min mängd flertalet gånger och det jag gör är:

- Vila extra mycket (så mycket det går när man kan med barn :roll: )
- Dricker mycket (vatten, mjölk, lättöl och amningste - INGET coffein)
- Äta mycket fett och ofta (äter gärna direkt efter amning när barnet sover. Typ 5 ggr/dag)
- Pumpar direkt efter varje amning några min samt pumpar extra på kvällen när Tor lagt sig. Gärna länge och 2 gånger om jag orkar.
- Dricka LuzernTe i några dagar - 1 vecka. Sedan amningste

(finns även bra te på www.minimundus.se )

Det jag pumpar serverar jag i flaska som "förstärkt brösmjölk" bröstmjölk med NAN pulver i. Dubbla kalorier, samma mängden

Vi börjar så här så tar vi vagningen efter det :lol: :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Elin och Ebba

Hej och tack för ett snabbt och suveränt svar som ger mig bra vägledning :!: :!:
Nu kör vi och jag återkommer med feedback :D :D
Ulrika
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ser fram emot härliga rapporter och frågor. :lol: :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Elin och Ebba

Hej igen!
Några snabba frågor, några ganska basala men ändå :? Har aldrig använt flaska tidigare :?
När ger du ersättning och hur mycket ger du? Hur doserar du :?: Har du några råd på vägen här?

Ger du det bara på kvällen eller även på eftermiddagen (iom att dagsömnen strular) :?:

Vilken nappflaska är bäst? Vet att det finns en uppsjö :?:

Hur värmer du upp den utpumpade mjölken på bästa sätt? Vattenbad eller micro :?:

Efter amning i 1,5 timmar och lek i 30 min, behöver man ge en liten "sluk" till innan man lägger ner Ebba :?:

Det var nog allt för den här gången :)
Tack, tack :!: :!:

ps. snart får Ebba förhoppningsvis en coctail som hon sent skall glömma ds :)
Ulrika
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Har du enbart ammat så kanske du bill börja med att pumpa på morgonen när brösten är fullast och ge i flaska det sista på kvällen innan natten.

Iom att du pumpar efter amningen så kommer brösten att få information om att pruducera mera. Det tar några dagar. Så inte jaga med för mycket flaska på en gång utan försök att lösa det med amining först. Och kvällsslurken med flaska.

De flesta rekommenderar Dr. Brown som skall vara det bästa marknaden har att erbjuda. Jag använde Avent som är "svårsugen" men detta är en smaksak tror jag.

Här är receptet på "nattmackan" som jag introducerade vid 3 mån+ då jag ansåg att Tors mage var lite för känslig innan och därför pumpade jag enbart och erbjöd i flaska efter varje måltid när jag ville vara säker.

Det går faktiskt att erbjuda BM kylskåpskall om man vill, men du skall inte värma BM i micro! Utan i varmvattenbad. :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =nattmacka

Helst vill du ju undvika "snuttamning" utan mata på ordentligt enl. SM på den 1,5 timme som du har. Hur tycker du att det går? Om du dessutom följer mina andra råd om öka mjölkmängden med mat, dryck, vila osv så borde brösten klara av att hänga med ordentligt. Jag skulle dessutom pumpa extra på kvällen när jag serverat kvällsslurken i flaska då brösten verkligen blir tomma ofta och därmed måste öka fortare.

BM kan stå i kylen max 3 dygn och i frysen ca. 3 mån.
Tor 2006

Elin och Ebba

Hej igen!
Jag följder alla dina kloka råd; dicker thé, pumpat ut ca 30 ml som jag gav igår kväll. (Hur mycket bör man ge och skall man ge flaskan absolut sist?) Somnade bra men vaknade 0230, vagning från och till i ca en timme, kändes sådär :(

Dagarna går väl sådär; fm passet hyfsat bra, em och kvällspasset är problem? Först efter ca 10 mins vagning blir hon lugn ett tag men vaknar alltid efter ca 20-30 minuter och därefter kommer hon ej till ro. Tror du att det är mer mat som gäller :?: Tycker att jag ammar hela tiden, även flaska :?:

Tror även att det är dags för några vagningstips iom att Ebba vagnas en hel del och det känns ej bra :( Hon "popsar" upp huvudet och står på armarna och då är det ju svårt att somna, vad göra :?:

just nu sover stackars Ebba endast 10-12 timmar per dygn.

Schemat är: 0500-0630 matpass 1
0630-0900 sova
0900-1100 mat, umgänge
1100-1300 sova
1300-1500 mat
15-17 sova
17-19 mat
19-21 sova
21-23 mat
23-05 sova

Tacksam för hjälp igen :!: :heart:
Ulrika
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ja, jag tror faktiskt på att det kan gå ner mera mat här. :wink: Proppmätt skall hon vara. Hon får inte somna vid bröstet när du ammar utan se till att hon äver "aktivt hela tiden" Slutar hon får du göra vad du kan för att hon skall fortsätta. Bra är även att "bryta" med att kasta upp henne på axeln och se till att hon rapar, sen fortsätta.
Hur mycket hon skall äta kan man inte säga men hon kall få i sig ca. 1000ml/dygn. Så det man inte får i sig på dagen vill man ju kanske ha på natten. Det är därför vi matar på ordentligt på dagen. :wink:

Jag är inte den bästa på "vagningstips" för jag hamnade bara i vagnträsket :roll: Jag gick över till att buffa Tor när han var 2,5 mån istället. :)

Det bästa man kan beskriva vagningen med är att man skall inte vagna mer än man inte vagnar om du hänger med?

Har du läst om vagningen i "verktygslådan" http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=10

Även denna tråden är bra:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11553

TorpSara har även sammanfattat vagningen så här: :wink:
TorpSara skrev:Sen vagnar du, OCH ramsar. Men vagna inte för insomning efter de första dagarna, utan för skarvarna, gärna INNAN han vaknar efter 45 min.
Daglurarna kommer, men han måste ju veta NÄR han ska sova, och hur länge. Du kan få hjälpa honom lite mer på långa luren i så fall. Efter ett part tre dagar vet han, och efter en vecka sitter dygnsrytmen i kroppen.

Attityden handlar inte om att man ska låta bli att höra när de gråter, utan att man ska vara övertygande och fast i sin vetskap att man vet vad som är bäst för dem!

Ett vagningstips: vagna tyst, släpp, vagna tyst, släpp etc. Tillslut tröttnar han.
För att förklara, vagnar du för mycket så blir det inga svar, utan mys.
Hans skrik betyder:
:?: Ska jag sova?
Du svarar kort och bestämt med vagnen
:!: ja! och sen SLÄPP!
Han frågar igen, direkt:
:?: vaktar du?
Du svarar kort och bestämt igen med vagnen
:!: ja! och släpp!
Han frågar:
:?: Går du nu?
Han frågar:
:?: Överger du mig?
:!: Nej! jag finns här! och släpp!
Han frågar:
:?: Är det säkert, det?
Och som sagt, han kommer att nöja sig med de svaren.
Tor 2006

Elin och Ebba

Hej!

Tack för goda råd. Nu får Ebba i stort sett äta 2 h i sträck innan hon ska sova och det känns bättre men är inte riktigt framme än..Hon äter bra, kräks och vill ha mer mat men vill inte sova så bra, ligger och buffar, huvudet far och kommer som bäst till ro efter 15 minuter :( Sedan vaknar hon ganksa ofta efter 30 min :( Pga blir det väldigt liten social delaktighet just nu :(

Jag kompletterar även med utpumpad mjölk i flaska med det hjälper föga :(

Några råd :?: Är det fortfarnde pga att hon är i tillväxtfasen :?: (8 veckor idag) Får hon för lite mat :?:

Vidare är det svårt att hålla dagsschemat iom att hon bara vill äta och släpper knappt taget om bröstet :?

Medan jag väntar på att mjölkproduktionen skall öka, kan jag "spetsa" bröstmjölken med ersättning eller är det för tidigt :?:

Tack, tack för stöd och hjäp :D
Ulrika
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tror absolut du är mitt i ökningen. Jag skulle inte blanda mjölk med ersättning nu, utan bjud då ersättningen blandad som vanligt.

Håll lite koll på om hon tenderar att bli flasklat. Edvard blev helsur vid bröstet och trasslade gärnet den period då jag serverade flaska OCH bröst vid alla mål. Alla trasslar inte, men det är ett observandum. Men snart är ni igenom och då är brösten på banan igen!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"