Jag har en Hugorelaterad sömnfråga:
För en längre tidsperiod har vi haft kvällstrassel då gossen har varit vaken efter läggning i timmar
För att bota detta förkortade jag lite drastiskt ner dagluren till 45 minuter, och det gjorde susen: nu somnar han på kvällen inom loppet av en halvtimme.
Men: det finns dagar då han inte sover alls på dagen: står upp i sängen - utan protester - och sover inte ett smack. Det finns också dagar då det protesteras.
Jag tycker nog att unge herr kejsaren är lite liten för att skippa dagluren helt, men vad kan jag annat göra än erbjuda honom chansen?
Nu har jag lagt honom omkring 12.30, och igår stod han upp i sängen till 12.40, därefter somnade 12.45. Därifrån klockade jag en 45-minutare, så han väcktes 13.30.
Hur skall jag tänka här? De dagar då han inte sover verkar han inte ha några märkbara bekymmer med att orka hålla sig vaken, inte heller är det särskilt grinigt.
Skall jag bara fortsätta erbjuda honom chansen, envist, fast han väldigt ofta väljer att inte sova? Jag brukar vänta cirka en timme, innan jag hämtar honom. Därefter är det försent att sova utan att det skulle påverka natten.
Igårkväll var det grinigt helt plötsligt efter att det varit tyst i cirka 30 minuter, men dock inget som inte lite klassiskt musik skulle ha botat. Jag antar att det var bara lite extra förvirring över att vara hemma i egna sängen efter vår Italien-resa.
Tacksam för funderingar!