ikväll ska vi börja - några frågor

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
samimaje

Inlägg av samimaje »

Ibland undrar man om man är riktigt klok. Vi har nattat denna lilla raring i över ett år - och nu är vi supernervösa inför nattningen. Såååå fulla av förhoppningar och förväntningar. Vi måste cooola ner oss lite.
I natt ska vi verkligen försöka med att hålla oss utanför - låta honom göra jobbet. Men det är såååå svårt när han är så förbannad och ledsen. Svårt att hitta gränsen. Hur länge och hur förbannad ska han få bli innan vi hjälper honom :?:
Vi satte upp som mål för oss själva - att han senast om två veckor skall sova sina 11 timmar. Vi vill så ofantligt gärna ha dem inatt ... men vi ökar pressen på oss och honom genom att känna så.
Å ... vad jag önskar Ni vore här rent fysiskt och ledde oss med fast och bestämd hand.
I morgon måste mamma Sara jobba igen ... kommer vara hemma och väcka - men sen måste jag iväg. Pappa och storasyster får sköta det vardagliga ruljanserna. Schemat för dagarna sitter som en smäck - så det torde inte vara några bekymmer.
Vet att ni håller tummar å tår för oss ... vi hörs!
trötter
samimaje

Inlägg av samimaje »

Ibland undrar man om man är riktigt klok. Vi har nattat denna lilla raring i över ett år - och nu är vi supernervösa inför nattningen. Såååå fulla av förhoppningar och förväntningar. Vi måste cooola ner oss lite.
I natt ska vi verkligen försöka med att hålla oss utanför - låta honom göra jobbet. Men det är såååå svårt när han är så förbannad och ledsen. Svårt att hitta gränsen. Hur länge och hur förbannad ska han få bli innan vi hjälper honom :?:
Vi satte upp som mål för oss själva - att han senast om två veckor skall sova sina 11 timmar. Vi vill så ofantligt gärna ha dem inatt ... men vi ökar pressen på oss och honom genom att känna så.
Å ... vad jag önskar Ni vore här rent fysiskt och ledde oss med fast och bestämd hand.
I morgon måste mamma Sara jobba igen ... kommer vara hemma och väcka - men sen måste jag iväg. Pappa och storasyster får sköta det vardagliga ruljanserna. Schemat för dagarna sitter som en smäck - så det torde inte vara några bekymmer.
Vet att ni håller tummar å tår för oss ... vi hörs!
trötter
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

samimaje skrev:I natt ska vi verkligen försöka med att hålla oss utanför - låta honom göra jobbet. Men det är såååå svårt när han är så förbannad och ledsen. Svårt att hitta gränsen. Hur länge och hur förbannad ska han få bli innan vi hjälper honom :?:
Blunda och lyssna med hjärnan, inte hjärtat! Arg, förbannad, sur får han bli - men om han blir ledsen och det stegras, DÅ ramsar ni, och eskalerar det och det blir superledset, går ni in, solfjädrar honom lugn och ut med ramsan!

Håller verkligen alla tummar och tår, och skulle det bli många frågor och jobbigt, så se det som ett jättebra tillfälle att få till det! Det är ingen katastrof! Ha målet för ögonen!
Kram, kram!!!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
samimaje

Inlägg av samimaje »

natt 5 ...
Nattningen blev katastrof ... tog nästan en timme. Vi bytte mitt i - jag flippade ur. Men väl insomnad(20.30) sov Jesper fram till 04.30 i morse - några frågor kom under natten - men han somnade om av sig själv. Vargen motades bord med solfjädern och behövde göras så två ggr innan kl blev godmorgon kl 07. Vaknade med ett leende - beror nog mest på att stora syster var med och väkte - det är hans stora idol och kärlek.
Med vårt sunda förnuft ser vi att det går framåt - men med hjärtat känns det som att vi är misslyckade kurare ... vi ville så gärna få till det så snabbt.
:cry:
Nu ska vi bara fortsätta att kämpa på så tror jag verkligen att vi når fram - även om det kanske tar några dagar längre än vi först trott och hoppats på.
Det är sååå mycket tuffare än jag trodde - att höra hans frågor och inte rusa in och lugna.
Jag hade bävat för första natten - men den var en "baggis" eftersom jag var så förberedd på katastrof - resterande nätter blev tuffare - för jag trodde förändringen skulle vara så drastisk och markant ... mot mitt bättre vetande.
trötter
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Godmorgon!

Ni har inatt haft ett rejält bakslag - inte roligt men väldigt vanligt, och viktigt! Han måste få fråga, kolla att ni verkligen står fast vid detta nya, att ni inte ändrar direktiven för honom!
Jag LOVAR att hans frågor kommer att minska, och helt säkert kommer det att gå jättebra i kväll!
Men som AW säger, baksteg måste få komma för att kuren ska gå framåt!

Kram!!!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, miar 70 :wink: :D
samimaje skrev:.
Det är sååå mycket tuffare än jag trodde - att höra hans frågor och inte rusa in och lugna.
:D Kan du inte försöka ta till dig det som skrivits här, väldigt ordentligt? Snälla :?:

Det är ramsan som ska lugna :!: Trafiken och din / er oro = vargen :!:

Och med dina / era negativa förväntningar och självömkande (förlåt :oops: :oops: ) bäddar ni verkligen för det ni fruktar mest. Misslyckande.

Attityden av att det inte bara är synd om honom utan om er också är så långt bort från Attityden av Självklarhet som man kan komma. Och det är DEN som hjälper. Motsatsen stjälper.

Om du / ni vill genomföra den kur som jag utvecklat under decennier och som bär mitt upphovsnamn, måste man väl ändå kunna begära att ni både läser in er, övar upp saker och ting, respekterar det seriösa i det hela och tar till er de till och med personliga svar av mig ni får här på forumet :?: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
samimaje

Inlägg av samimaje »

Det var ord och inga visor det ...
"Om du / ni vill genomföra den kur som jag utvecklat under decennier och som bär mitt upphovsnamn, måste man väl ändå kunna begära att ni både läser in er, övar upp saker och ting, respekterar det seriösa i det hela och tar till er de till och med personliga svar av mig ni får här på forumet"

Jag har full respekt för din metod Anna, annars hade jag inte gett mig på att försöka. Ledsen om det framkommit sådant som tyder på motsatsen.
Jag trodde dock att detta forum även var till för att få lätta på trycket i lilla hjärtat man har - det är tufft så inihelvete på ren svenska - och vi gör så gott vi kan och klarar av.
Vi tar stapplande steg framåt, ideligen - men visst - det går inte lika fort som om du eller någon annan av er hade gjort detta åt oss. Vi gör vårt bästa.
Men just nu tar det emot.
Du kanske kan minnas dig tillbaka till ditt första barn du "kurade" - som kanske rent av var ditt eget - det är inte så lätt som det kan verka i boken och på filmen. Även vi har vanor och mönster (som vi arbetat upp under ett år) som måste brytas.
VI kämpar på med oss själva och vår trafik.
trötter
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej :D
Om du läser inroduktionen till forumet så ser du hur Anna menar med sitt inlägg:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=6

På detta forum får man inte bara strykningar medhårs och detta tycker jag är ganska unikt. För hur hjälper dessa tröstande strykningar dig och barnet egentligen :?: Kanske känns fint för stunden men i slutändan är det ditt förhållningssätt som avgör :thumbsup: Du fixar det här :!: :D

Vänliga hälsningar från Nancy
samimaje

Inlägg av samimaje »

tja ... man blir struken både medhårs och mothårs ... det är ju uppenbart.
Jag är nog för trött för att inte ta illa vid mig - och kanske det rent av är en pedagogisk tanke från AW ...
Jag FÖRSTÅR att vi trafikerar hans rum för mycket - och jag ska fortsätta göra mitt yttersta. Men när han står upp och SKRIKER så räcker det inte för mig att han sätter sig om fem -tio minuter ... ramsar jag blir han än mer förbannad och förtvilad.
jag kanske är en vek och egoistiskt morsa - men jag klarar det inte.
nä ... nu får ja nog pausa från detta forum några timmar - för nu är jag ledsen och kan inte riktigt ta till mig mer just nu.
trötter
samimaje

Inlägg av samimaje »

är vi rökta nu :?: :?
Jag är ledsen om jag i min trötthet och besvikelse låter det gå ut över Er andra. Förlåt ...
Vi går framåt - det gör vi. Jesper har i natt sovit mer än han gjort sedan han föddes. Han har skrattat sig genom dagen. Han börjar promenera omkring därhemma.
Vi kommer att komma dithän - med hjälp av SHN-verktygen och en självklar attityd.
Jag ger inte upp :twisted: även om jag stundom vacklar.
Rapporterar mer i morgon! Överge oss inte - snälla! :roll:
trötter
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

samimaje skrev:är vi rökta nu :?: :?
:shock: :lol:
NEJ, ni är inte rökta på någe vis!!!
Upp med hakan nu, ta till er det AW skrev, en spark i baken behöver vi alla ibland, eller hur :wink:
Ni fixar det här, och vi finns här om ni undrar nåt, såklart :heart:

/Mia
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej , jag hoppar in här helt plötsligt :shock:
Jag är ingen dipl kurare, och besitter inte så himla mycket erfarenhet kring detta då :?
Men jag har dock kurat min äldste pojk. MEd snabbt och varaktigt resultat.
Och vill göra en liten input,

Jag körde verkligen hardcore varianten av kuren, och det måste man göra om man vill ha snabbare framsteg. Jag var säker på vad jag ville- Att han skulle få sin goda nattsömn. Så jag gjorde allt till punkt och pricka.
Alltså inga verktyg alls efter första natten.
Jag höll det benhårt. Tog fasta på att kris är kris, sjukdom är ett exempel.
och om man VÅGAR lära sig lyssna av de olika sorters skriken, så kommer man att kunna höra stor skillnad på dem. Det trötta skriket, det ledsna skriket osv

Och initialt i kuren för de allra flesta tror jag att skriket är ilsket, de kämpar, och undrar om det verkligen är ok, SKA JAG VERKLIGEN LYCKAS SOVA AV DETTA; NI SOM SAGT I FLERA MÅNADER ATT MAN INTE KAN SOVA GOTT OCH LÄNGE ( det är det jag tror att de frågar i sitt skrik)

Jag resonerar som så att det blir ett motsägelsefullt svar då, att springa in och verktyga, då uppstår förvirring: VAD ÄR DET SOM GÄLLER EGENTLIGEN.
Ramsan är det enda som används, och aldrig någonsin glömma bekräftelsen, just när barnet ska till att somna.

Nu så har jag inte skrivt nåot som ingen inte redan skrivit, men upprepning är inte helt fel :wink:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej igen :wink:

Kul att se dig skriva ett inlägg med lite :twisted: i. Klart att man får bryta samman, det händer de flesta små och stora emellanåt. Men man reser sig, eller hur :?: Och det är ju det du skall förmedla till dtt lilla barn :thumbsup:

Läs kloka sonicas inlägg där hon så fint beskriver detta med vilket budskap man ger till sitt barn.

Jag brukar själv beskriva SHN som att föräldrarna lovar barnet att rummet är en "vargfri zon" och att man sviker detta löfte genom att hålla på och överanvända verktygen.

Ett av verktygen är att inte använda dem... :wink:

Vi finns här för dig :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag kan visst inte ge mig :? Jag bara måste få skriva detta.

När jag gjorde kuren, så fanns inte detta forum, inte fanns "Sova hela natten" boken heller. Utan det jag hade att tillgå var, Barnaboken och det som fanns att tillgå i den i jusst den upplagan. Alltså informationen var knapphändig jämförelsevis alltså. Knapphändig men aldeles tillräcklig. Less is more :wink:

Så jag fick lov att göra kuren i dess allra renaste form, och tog fasta på vikten av att verkligen göra som det beskrivs.
Jag uppfattade det som att man i princip aldrig någonsin går in, efter första natten. Alltså, regeln är inte gå in, undantagen: ja de finns i princip inte...

Dessutom, så använde jag bara tre ramsor totalt och enbart tre:shock: Beskedet, påminelsen, bekräftelsen. så jag fick verkligen lov att välja NÄR jag skulle sätta in ramsan, för jag kunde ju inte slösa bort en ramsa :roll: förstår du, nu vet jag ju, efter att ha läst på mer här på forumet att så snål behöver man inte alls vara. Men jag hade inte all den information som finns, jag trodde helt enkelt att allt det AW sa handlade om tre gånger, fråga mig inte varför (tre nätter i sova hela natten, tre dagars badkur osv, allt tycktes handla om tre gånger, så varför inte även ramsorna? resonerade jag. Jag fick senare upptäcka att i bland räckte inte tre ramsor, när han började fråga med ord i stället, men det är en annan historia...

Hur som helst så fungerade denna snålhet. Och det fungerade med besked. För du ska veta vilken attityd det krävs, när man tror att man MÅSTE snåla på både verktyg och ramsor så totalt. För jag tror de flesta mammor känner ungefär liknande känslor när de små stackarna skriker, vi brottas med samma känslor. Om du förstår.

Hoppas nu inte min berättelse var totalt ointressant, även om jag inte gjorde exakt som jag skulle (vad jag visste då)utan jag var ju FÖR snål med ramsorna,men kanske det ändå kan ge en hint om sparsamhetens dygd :wink: Eftersom det funkade så klockrent.

Föreställ dig att du har tandläkarskräck och måste dra ut en ömmande tand, tanden värker, så du måste göra det. Du måste genomgå detta obehagliga, men du kan välja dra ut en tand långsamt, plågas sakta, likt tortyr, eller så gör du det i ett huj, och sen är det klart...

Så tycker jag att kuren går att jämföra med detta. Det är inte behagligt, det är direkt smärtsamt, med klara besked (alltså inte vackla med oron in och ut i rummet)och med total konsekvens, och målet i sikte, så förkortas det plågsamma, men med oklara, tvetydiga besked, så förlängs det plågsamma till att bli näst intill olidligt.

Oj så långt och svammligt det blev. Fölåt :wink:
Hoppas det var värt någonting.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Säger som sonica; jag måste få lägga till lite här :lol:

Läs den här länken:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Den är SÅ bra!

Kram!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "