Syskonvagnar - en djungel!

Utrustning, inredning, kläder och prylar
70-talsmamman

Syskonvagnar - en djungel!

Inlägg av 70-talsmamman »

Hej,
nu vet jag varken ut eller in. Jag ändrar mig från dag till dag. Kan någon hjälpa mig på vägen? Alltså, vi skall köpa en syskonvagn. Min dotter kommer att vara exakt 1,5 år när lillebror föds i slutet av oktober.
Vi har bestämt att vi vill ha en vagn med svängbara framhjul!
Jag skall väl även tillägga att vi bor i hus och kör en kombi-bil. Så vi behöver inte köpa en "liten" vagn pga platsbrist eller buss. Detta är mina funderingar:

1. OTH:s "Urban Jungle" - mycket dyr som ny, om jag köper denna så blir det en som har 4-5 år på nacken.
2. Easywalker - "Duowalker Sky" - vet inte så mycket om denna, verkar ok
3. Babyproffsens "Baby travel" - är så stor och lång, men finns till hyfsat pris.

Jag funderade på dessa tre alternativ, men så slog det mig att jag kommer att använda vagnen till och börja med på vinterhalvåret och kanske är det bättre då med en mer ombonad vagn. Så därför funderar jag även starkt på:

4. Teutonia Team Alu S4/S6 (för att den har större sittyta än övriga konkurrenters som ex. Emmaljunga)

Vad har ni andra för erfarenheter, är de här nya "buggys-vagnarna" mest riktade till föräldrar som bor i en stad, med trång hiss och smala utrymmen? Då är de ju toppen! Men, går det inte minst lika bra att använda sig utav de "äldre" varianterna utav vagnar. Som dessutom är billigare att köpa. Behöver man verkligen vara så himla orolig att storasyster skall hålla på och pilla på lilleman om de sitter jämte varandra? Är det inte ganska onaturligt att det ena barnet skall sitta framåt och det andra ligga mot mig. Då missar ju barnet som sitter framåt hela min show :) utav sång och prat. :lol:

Ja så här går resonemanget, dessutom undrar jag om det är någon som har erfarenhet utav Teutonia S6. Jag har möjlighet att köpa en sådan billigt men är det mycket problem med de små framhjulen. Kanske är det bättre att köpa S4.

Oj vad långt det blev! Hoppas någon orkar läsa och svara!
Mamma till pussgurkan Alva född 060505 samt till smilisen Adam född 071101.
J och Å

Inlägg av J och Å »

Ska precis dra iväg med barnen. Men återkommer sen, har 4 olika tvillingvagnar :shock:
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Åsa är nog expert men av den (lilla) erfarenhet jag har så tyckte jag att vikten var ett av deet främsta argmenten för mig, jag har 22 månader på 1:a o 2:an och jag köpte en ABC-design framåtvänd syskonvagn, kanske inte den bästa, men den var lätt och billig, köpte den på nätet i Tyskland och bet 2200kr inkl frakt för en helt ny.

Min vännina i USA köpte en urban D och när vi var där och hälsade på, såg jag hennes vagn och jag blev jättebesviken, en sådan dyr vagn och lite komfort.

En på ÖF har en Teutonia vet ej om det är 2/4 men den har stora framhjul, hon är jätte nöjd med den, kolla om den går att köpa i Tyskland.

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
J och Å

Inlägg av J och Å »

Ok, lite av mina synpunkter:
1. OTH:s "Urban Jungle" - mycket dyr som ny, om jag köper denna så blir det en som har 4-5 år på nacken.
2. Easywalker - "Duowalker Sky" - vet inte så mycket om denna, verkar ok
3. Babyproffsens "Baby travel" - är så stor och lång, men finns till hyfsat pris.
Alla tre går bort, de är framåtvända. Och man kan inte ha en liten plutt framåt att överhopas av världen.

Det finns även baby jogger http://www.babyenterprise.com/Baby%20Jo ... hchair.htm,
Ted & Phil http://www.philandteds.com/nz/index.htm,
XTS Twin Twister http://zova.jetshop.se/default.aspx?mai ... &prodid=38,
x adventure http://www.xadventure.nl/xadv/index.php ... Itemid=115,
bertini alla hjulen svänger http://www.bertini.com.au/pages/bybertini_3wheelers.php
Jane, sitter framför varandra http://www.casitabambini.com/product_in ... cts_id=685, emmaljunga (4 olika vagnar, en med svängbara små hjul fram, teutonia (ja du vet ju) hauck, hartan,
lite olika här http://www.morochbarn.se/ProductCatalog ... jecttype=5

Jag har sökt en del som du ser. Har även en massa på shoppingvagnar om du är intresserad.

Ok, vi hade en emmaljunga twin cerox i ca 10-11 mån. Den var kanonbra. Den rullar på hur bra som helst trots sin vikt, 20 kg. Jag brukade ha Karl på ståbräda, tjejerna och en hund, och det är bra backigt där vi bor. Men det funkade.

Men den är "rätt" trång, och jag ville också ha en med svängbara hjul. Jag blev 100% säker en dag då jag skulle uppför alla backar med alla och inte hade ngn ståbräda. Det var hur jobbigt som helst. Hålla vagnen, hunden och Karl i handen och samtidigt köra. Så då köpte jag en teutonia den med stora vängbara framhjul. Och den rullar bra, inte lika bra hjul, eftersom de inte är lufthjul, men det gör inte så mkt med tanke på hur bra den svänger. Och så är den nog en decimeter bredare i sitsen.

Man luras av att hjulen sitter utanför sitsen på emmaljungans och i linje med sitsen på teutonia, teutonian ser mkt klumpigare ut. Men är exakt lika bred. Och så har teutonian mer rymd upp till suffletten.

Vad mer.......fråga gärna
jag har även en där de sitter framför varandra, och fick med en gratis paraplysulky när vi köpte bilstolar. Bra till bilen.

Vi har ju fortfarande damerna bakåt, så denna vagnen är guld. Men det är klart, skulle gärna ha en annan sen, typ P & T, baby jogger eller så.

Hoppas jag svarade på ngt du undrade över.....

åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
70-talsmamman

Tacks så mycket för hjälpen!
Man skall alltid gå på magkänslan. Det blir en Teutonia. Skall bara försöka undersöka hur det funkar med de olika hjulen. Någonstans på detta forumet var det någon som kallade de där små hjulen för "shopping-hjul" och det klingar inte så bra i mina öron. Så S4-modellen är nog bättre i alla fall.

Hur länge brukar ni andra ha era barn bakåtvända? Jag kommer inte exakt ihåg när Alva började åka framåt i vagnen men både jag och min sambo talades vid nyss och erinrade oss om att vi kände oss så sena jämfört med alla andra så vi tänkte inte så mycket på att det... man flöt ju med i strömmen bara liksom.
Borde veta bättre än att apa efter, just nu är det jättejobbigt med alla som tjatar om att hon borde börja på dagis för att lära sig vett & etikett och att jag kommer ångra mig när den lilla kommer i oktober för det kommer bli såååååå jobbigt om jag inte får avlastning ifrån henne! (För övrigt världens snällaste, mest hjälpsamma unge!)

Åsa du är verkligen experten!

Emelie
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

En bra tumregel är ju att vända på barnen när de själva vill. De brukar liksom hänga ut över kanten då för att se något... :wink: Runt året händer det för de flesta. Nu är det trendigt att vända vid 6-8 månader, och så undrar folk varför deras barn inte trivs i vagnen... :roll:
70-talsmamman

...och så var jag tillbaka till början igen!
Kan tänka mig att Alva kommer undra varför hon skall sitta vänd mot mig igen när hon suttit framåt sisådär ett halvår och gillar att vara ute och åka ...

Det här kommer att driva mig till vansinne :lol:
J och Å

Inlägg av J och Å »

Det finns en till, vänta vänta, kom på att det finns faktiskt två där du kan ha den ena framåt och den andra bakåt, ska leta, .......
J och Å

Inlägg av J och Å »

Hittade även denna, http://www.babystugan.com/product_info. ... d11c739813

ok, och så till den andra två...
hm hade glömt lite hur vagnen såg ut, men den kanske är ngt ändå http://www.firstwheels.nl/sv/city_twin/

och så http://www.babyzoop.co.uk/jane/janepowertwin.htm

scrolla nästan längst ner, om man fäster bilstol på vagnen kan du ha dem åt olika håll. Hade jag känt till denna vagn hade jag köpt den direkt från början. Nu får jag vänta lite tills de blir lite äldre, och då köpa från casita, den tyska sidan, mkt billigare.

kanske något för er?

kramar
70-talsmamman

Har provat vagnar idag...
Bara så att jag inte missar någon vagn där jag kan ha Alva framåt och lillebror liggandes mot mig... Visst är det väl de här som gäller:

-Easywalker Duowalker Sky
-Urban Jungle
-Baby Travel (Babyproffsen) verkar finnas i flera länder, undrar var fabriken finns?
-Firstwheels City Twin, väldigt flexibel, man kan sätta barnen åt vilket håll man vill (båda barnen mot sig eller ena ifrån sig), kändes lite plastig dock.
-Emmaljunga Twin Cangaroo (enligt Babyland kommer denna i höst)

De andra länkarna gäller väl rent framåtvända vagnar? (Baby Jogger, Phil & Teds, Twin Twister, ABC-design etc.

Den där Jane-vagnen verkade helsmart! Skulle vara bra att ha i bilen. Men inte så bra om lillen skall sova på magen, eller på långa promenader.

Kram Emelie
J och Å

Inlägg av J och Å »

Om du ska ha bebisen sovandes och Alva sittandes då kan jag nog helt till 100% råda dig att köpa teutonian.
den väger 19,9 kg, sittbredd 66 cm, medan emmaljungan väger 21,3 och en sittbredd på 52. Det är en väldigt stooor skillnad. Särskilt om plutten kommer att sova däri.

Vi sågade till en spånskiva och la en madrass över, så att de kunde ligga plant på mage båda två. Men ångrar att jag inte köpte teutonian direkt, det är ju 14 cm mer bredd.

Men det är ju tycke och smak också. Jag ska sälja min emmaljunga, men du föredrar nog teutonian, med svängbara hjul å så.

åsa
J och Å

Inlägg av J och Å »

måste tillägga,

om plutten ska sova på mage så tror jag inte att det funkar med ngn annan vagn än teutonian.

Men kom även på att de danska vagnarna är betydligt rymligare, för där sover barnen längre i sina vagnar. Kolla och sök på det.
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Har precis samma "problem". Tuva kommer att vara 18 månader när den lilla föds. Jag har bestämt mig för en teutonia S4. Det enda problemet är att jag måste hitta en begagnad för vi har inte råd att köpa nytt.

Jag rekommenderar alltså den...
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
J och Å

Inlägg av J och Å »

Puffis, vad kostar en ny? och vad ligger de beg. på.

Vi funderar ju på att byta vår mot ngt smidigare, lite mindre och då blir den ju även framåtvänd. Hade ju tänkt vänta så länge som möjligt. Men de vill redan se framåt, ramlar nästan ur vagnen för att se runt. Och de andra vagnarna är ju självklart smidigare.
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

JochÅ: En ny kostar över 6000 och en begagnad verkar ligga på ungefär 4-5000. Inte så stor skillnad egentligen, men nu när vi bestämt oss finns det ingen återvändo, för vi behöver en till September och då hade man behövt beställa i typ maj... :roll:

Teutonian går att ha både framåt och bakåt.
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"