Hemska mornar

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Eva_E

Hemska mornar

Inlägg av Eva_E »

Hejsan. Jag var här inne för ett tag sen när jag skulle börja kura min son.
Länk från den tiden: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11975

Kuren har fungerat väldigt bra och somnar han på 10 min och sover bra på natten.
Problemet är att han de senaste veckorna har börjat vakna på tok för tidigt på mornarna. Hans sov schema är 19:15-6:15 plus 1,5-2h på dagen.
Nu vaknar han alltid mellan 5-5:30. Vi lyfter aldrig upp honom ur sängen fören klockan 6, men han somnar nästan aldrig om där i mellan. När vi säger åt honom att fet fortfarande är natt och ramsar, så tysnar han oftast och lägger han sig snällt när. Fast tröttnar efter ca 5 min och börjar skrika efter oss igen. Han blir argare och argare för varje "5-minutare" som går.

Har ni några tips för att få oss att få sova lite längre på morgarna eller ska vi acceptera att han är morgontidig?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Eva, bra jobbat med kuren :thumbsup:

Först några funderingar från mig:
:arrow: Har ni riktigt becksvart i rummet? Sommarljuset kan lura även den säkraste sovare att det är morgon...
:arrow: Använder ni väckarklocka? Många har blivit hjälpt av den!
:arrow: Har ni fått till något omsomnande någon morgon?

Klistar in en bra "lathund" om tidiga morgnar här, så kan du själv fundera ut vad du tror passar er bäst!

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Eva_E

Inlägg av Eva_E »

Svar på frågorna:
Det är mörkt i rummet. Har svart rullgardin som vi fäst fast i sidorna så det inte blir några glipor, men visst är det ljusare på morgonen än mitt på natten ändå.

Vi har aldrig kört med väckarklocka. Han har aldrig sovit så länge som till 6:15.
Ska vi ställa den på den tiden och låta bli att lyfta upp honom före? Han är alltid klarvaken när vi tar upp honom.

Någongång har han kanske somnat om för en kvart-tjugo minuter. Fast oftast ligger han vaken och bara väntar på att vi ska ta upp honom. Han berättar som sagt väldigt ofta att han är vaken, så det finns ingen chans för mig att sova under den tiden och öron proppar fungerar knappast eftersom han klättrar ur sängen om jag inte svarar på ett tag.

Kan det vara så att han är utvilad redan 5:30? I så fall bör vi testa att lägga honom senare på kvällen?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen :D

Jag tror väckarklocka skulle funka bra för er!
Och gör precis som du skriver; ställ klockan och när den ringer så är det in och tjohej och gomorron!
Skulle det vara så att han vaknar tidigt, somnar om och sen hör du att han är på G att vakna igen, så ställ tillbaka klockan och låt den ringa - så att han blir väckt av den!

Jag tror INTE på att tidigarelägga morgonen, 11 timmars natt behöver han! och inte heller brukar det funka att senarelägga kvällen, tvärtom kan en del bli hjälpta av att tidigarelägga kvällen :?

Så här är det "bara" att leta fram all attityd som går att uppbringa, och en rejäl skopa tålamod, för att komma tillrätta med gossens tidiga morgnar...

Jag tror att alternativ ett skulle passa er, vad tror du?

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Halloj, Eva, hur går det med era tidiga morgnar?
Hoppas det blivit bättre!
Berätta gärna :D

/Mia
Eva_E

Inlägg av Eva_E »

Hallå igen. Man märker att det inte är det lättaste att börja ändra något under semmestertider då det har varit endel miljöbyten.
På landet sov han dock som en stock från 19:30 till 6:30 utan att så mycket som hosta på nätterna. Trots att de rummet är mycket ljusare än vårat här hemma.

Men nu är vi tillbaka till vardagen (eller nästan dagis börjar inte riktigt ännu) och han har börjat vakna tidigt på morgonen igen.
Vi har kört med väckarklocka, men jag har inte riktigt fått till det. Ibland sover han tills klockan ringer, men vaknar han innan får jag honom aldrig att somna om.
Han sover dock riktigt bra på natten med väldigt få uppvaknanden.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Eva_E :!:

Jag tror ni är på rätt väg, det är bara att köra på!
Huvudsaken är att klockan får markera morgon, när ni nu använder er av den!
Fundera på om ni gjorde nåt annorlunda på landet - kanske mer utevistelse? Var han mer socialt delaktig? Sånt är också viktigt för nattsömnen!
Roligt att du skriver och berättar, i alla fall :D

Kram Mia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "