MORGONPIGG 1 åring...........
-
fridolina78
MORGONPIGG 1 åring...........
Kurade min Nils 1 år för en vecka sedan, allt gick jättebra! Från att vakna massor med grin och skrik vaknar han nu kanske 1 gång och somnar om när vi ramsar. Somnar lätt och nöjt vid läggning.
Problemet är tidiga mornar... Han vaknar mellan 05.00-05.30, vilket är på tok för tidigt. Tycker det är ok om han vaknar 06.00-06.30, men inte tidigare än så.
När han vaknar skriker han oftast och ramsan biter inte. Ibland kan han ligga och prata lite, men det slutar alltid med skrik och tårar. Han passar gärna på att bajsa när han väl är vaken.
Målet är att han ska sova mellan 11-12 h/natt.
Han ska dessutom börja på dagis efter jul och då behöver han sömnen eftersom de bara sover 1 gång/dag där.
- Hur ska jag få honom att somna om??
- Vad menar ni med pangramsa?
- Väckarklocka? hur ska jag gå tillväga då?
Hans dygn ser ut som föjlande:
06.00-06.30 God Morgon (vaknar dock 05.00-05.30)
får välling när vi klivit upp
07.30 Gröt frukost tillsammans med oss
09.30-10.15 Sova 45 min
10.45 Lunch
13.45 Mellis
14.00 Sova 45 min
17.00 MIddag
18.00-19.00 Bus, välling och nattning
Tacksam för svar!
//från en annars nöjd mamma som äntligen får sova på nätterna :)
Problemet är tidiga mornar... Han vaknar mellan 05.00-05.30, vilket är på tok för tidigt. Tycker det är ok om han vaknar 06.00-06.30, men inte tidigare än så.
När han vaknar skriker han oftast och ramsan biter inte. Ibland kan han ligga och prata lite, men det slutar alltid med skrik och tårar. Han passar gärna på att bajsa när han väl är vaken.
Målet är att han ska sova mellan 11-12 h/natt.
Han ska dessutom börja på dagis efter jul och då behöver han sömnen eftersom de bara sover 1 gång/dag där.
- Hur ska jag få honom att somna om??
- Vad menar ni med pangramsa?
- Väckarklocka? hur ska jag gå tillväga då?
Hans dygn ser ut som föjlande:
06.00-06.30 God Morgon (vaknar dock 05.00-05.30)
får välling när vi klivit upp
07.30 Gröt frukost tillsammans med oss
09.30-10.15 Sova 45 min
10.45 Lunch
13.45 Mellis
14.00 Sova 45 min
17.00 MIddag
18.00-19.00 Bus, välling och nattning
Tacksam för svar!
//från en annars nöjd mamma som äntligen får sova på nätterna :)
Mamma till Nils 1 år
Det finns en jättefin sammanställning över tidiga morgnar som Elle skrivit, jag klistar in den i slutet på inlägget!
Anledningen till att man har klockan utanför rummet är att du kan ställa om den om du hör att han är på väg att vakna inom marginalkvarten.
Har ni bestämt att morgonen börjar 6.00 och ni hör att han är på gång kvart i så skyndar ni er helt enkelt att ställa klockan på ringning, och störtar in med ringade klocka - som om det vore den och inte Nils som talade om att morgonen börjat
Här kommer de olika strategierna för tidiga uppvak:
1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.
2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.
3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.
Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".
Kram Mia
-
fridolina78
Tack snälla för svaret!
Vi får helt enkelt ta nya tag och fixa till det här. Var sjukt peppad när jag väl tog tag i hans sömnproblem förra veckan (var helt till mig att det gick så bra) så nu ska jag inte ge mig förren även mornarna är fixade.
En klocka ska jag gå och köpa i morgon och sen så kör vi!
Hälsningar Nils mamma Frida
Vi får helt enkelt ta nya tag och fixa till det här. Var sjukt peppad när jag väl tog tag i hans sömnproblem förra veckan (var helt till mig att det gick så bra) så nu ska jag inte ge mig förren även mornarna är fixade.
En klocka ska jag gå och köpa i morgon och sen så kör vi!
Hälsningar Nils mamma Frida
Mamma till Nils 1 år
-
fridolina78
Phuuuuuuu............ Första morgonen avklarad.... Han var helt hysterisk och grät och skrek.
Han vaknade kl 05.00, efter en rätt stökig natt. Många uppvak, men han somnade om med hjälp av ramsan varje gång.
Pangramsade direkt, men det dög inte. Han stressade upp sig rätt rejält så jag gick till slut in och försökte lägga honom tillrätta igen med hand på ryggen. Eftersom det inte gick så bra gick jag ut igen med ramsa när han iaf lungat ner sig lite.
Påminde med ramsan ett par ggr, sen gick jag och la mig igen och lät honom skrika. Efter 1,5 h (från att han vaknat) somnade han om . Gav honom marginalkvarten och satte klockan på 07.15 och så in och väcka, han blev jätte glad!
Så jag får väl göra samma sak i morgon också och hoppas på att det går lite snabbare att få honom att somna om.
/tacka tack för tipsen, de är guld värda

Han vaknade kl 05.00, efter en rätt stökig natt. Många uppvak, men han somnade om med hjälp av ramsan varje gång.
Pangramsade direkt, men det dög inte. Han stressade upp sig rätt rejält så jag gick till slut in och försökte lägga honom tillrätta igen med hand på ryggen. Eftersom det inte gick så bra gick jag ut igen med ramsa när han iaf lungat ner sig lite.
Påminde med ramsan ett par ggr, sen gick jag och la mig igen och lät honom skrika. Efter 1,5 h (från att han vaknat) somnade han om . Gav honom marginalkvarten och satte klockan på 07.15 och så in och väcka, han blev jätte glad!
Så jag får väl göra samma sak i morgon också och hoppas på att det går lite snabbare att få honom att somna om.
/tacka tack för tipsen, de är guld värda
Mamma till Nils 1 år
fridolina78 skrev:Pangramsade direkt, men det dög inte. Han stressade upp sig rätt rejält så jag gick till slut in och försökte lägga honom tillrätta igen med hand på ryggen. Eftersom det inte gick så bra gick jag ut igen med ramsa när han iaf lungat ner sig lite.
DÅ går du ut med ramsan!
Det gäller att hela tiden lämna klara, tydliga besked, besvara hans frågor (skrik) med de verktyg du har och alltid låta ramsan ha sista ordet!
Vad bra att du fick väcka honom, det är ett jätteplus!
Kram Mia
-
fridolina78
Oj vilken lyckad natt och morgon!
Nils sov som en stock mellan 19-06, hörde inte ett ljud. Vaknade och jag pang-ramsade. Sen låg han och små snackade, lite gnäll, men inget farligt till kl 06.45 då jag hörde att det var på gång att bli grinigt.
Så härligt med en utsövd kille och att man själv fått sova!
kram F
Nils sov som en stock mellan 19-06, hörde inte ett ljud. Vaknade och jag pang-ramsade. Sen låg han och små snackade, lite gnäll, men inget farligt till kl 06.45 då jag hörde att det var på gång att bli grinigt.
Så härligt med en utsövd kille och att man själv fått sova!
kram F
Mamma till Nils 1 år
Fortsätter din tråd här, Frida, med inlägget du gjorde i en ny tråd
fridolina78 skriver:
Hej.
Kurade min Nils 1 år för ca 3 veckor sedan med jätte bra reslutat! Allt har fungerat superbra fram tills i torsdagsnatt. Sen dess har han vaknat och gråter, knorrar och stressar upp sig till ett hysteriskt tillstånd.
Jag är såå olycklig. Vad ska jag göra?
Det första jag gjort är RAMSAN. Det kan fungera ett tag, han kan nästan somna om, men slutat med att han kommer igån igen och då hjälper inget. Har försökt att inte gå in till honom då han bli hysterisk och kastar sig runt min hals.
Snälla ge mig råd! Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till, vill inte att allt ska vara bortkastat!
fridolina78 skriver:
Hej.
Kurade min Nils 1 år för ca 3 veckor sedan med jätte bra reslutat! Allt har fungerat superbra fram tills i torsdagsnatt. Sen dess har han vaknat och gråter, knorrar och stressar upp sig till ett hysteriskt tillstånd.
Jag är såå olycklig. Vad ska jag göra?
Det första jag gjort är RAMSAN. Det kan fungera ett tag, han kan nästan somna om, men slutat med att han kommer igån igen och då hjälper inget. Har försökt att inte gå in till honom då han bli hysterisk och kastar sig runt min hals.
Snälla ge mig råd! Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till, vill inte att allt ska vara bortkastat!
Hej igen!
Inte oroa dig över bakslaget nu, sånt händer och det är då vi har chansen att vässa våra verktyg och verkligen visa barnen att de är trygga i sängarna!
Förmodligen har du reagerat med osäkerhet och dragit in lite vargar till gossen, och då reagerar han med att bli osäker i sin tur - är det så här det ska vara, mamma? säger han med sina skrik, och då ska du betryggande svara, i handling och framförallt med ramsa: ja, du är trygg, jag håller kollen och det är såhär det ska vara!
Jag vill att du ska börja med att läsa januarikrönikan (Säkerhet är trygghet) i lugn och ro, så kommer du att känna dig styrkt. Hör av dig sen med de funderingar du har, så fortsätter vi från där
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet
Det här fixar du galant, snart, för du vet - ibland kringlar sig vägen och man kanske t o m kör i diket en sväng, men fram till målet ska ni!
Kram!
Inte oroa dig över bakslaget nu, sånt händer och det är då vi har chansen att vässa våra verktyg och verkligen visa barnen att de är trygga i sängarna!
Förmodligen har du reagerat med osäkerhet och dragit in lite vargar till gossen, och då reagerar han med att bli osäker i sin tur - är det så här det ska vara, mamma? säger han med sina skrik, och då ska du betryggande svara, i handling och framförallt med ramsa: ja, du är trygg, jag håller kollen och det är såhär det ska vara!
Det här fixar du galant, snart, för du vet - ibland kringlar sig vägen och man kanske t o m kör i diket en sväng, men fram till målet ska ni!
Kram!
-
fridolina78
Hej,
har nu läst krönikan, och jag har nog varit lite osäker i vissa handlingar sista veckan.
I torsdagskväll kom jag hem rätt sent och hade glömt mina nycklar, var tvungen att ringa på dörren några gånger innan min man vaknade. Vid sista ringningen vaknade Nils och jag antar att han blev rädd. Det var i och med den händelsen problemen började. Tog lååång tid innan jag fick honom att somna om.
Det är inga problem att lägga honom, han vill till sängen och gosa med Nallen, så där inga problem.
I natt vaknade han till först en gång vid 23 tiden, då RAMSADE jag direkt och han somnade om.
Andra gången kl 04.00 (exakt samma tid som i går natt) Då tar det tid att få honom att somna om. Jag RAMSADE direkt och jag trodde jag nådde fram. Han börjar gråta och skrika. RAMSAR igen. Här blir jag osäker.
Gick till slut in till honom när han blivit hysterisk. Han skriker och reser sig, jag lägger honom och försöker hålla honom stilla, men han sätter sig direkt igen. Efter många om och men slappnar han av och jag går ut med RAMSAN, han reagerar men jag låter honom vara. Allt som allt tar det 1 timma innan han sover igen. Sen sover han till kl 07.00 då vi hör att han vaknar, min man skyndar sig in med ett glatt "GOD MORGON".
Hur ska jag bete mig, ska jag ramsa direkt vid första pip? Eller ska jag låta honom vara och se om han kan somna om direkt? Problemet är då att han blir hysterisk.
Hur länge tycker du jag ska vänta mellan RAMSAN?
Är det fel av mig att gå in till honom?
//FRida
har nu läst krönikan, och jag har nog varit lite osäker i vissa handlingar sista veckan.
I torsdagskväll kom jag hem rätt sent och hade glömt mina nycklar, var tvungen att ringa på dörren några gånger innan min man vaknade. Vid sista ringningen vaknade Nils och jag antar att han blev rädd. Det var i och med den händelsen problemen började. Tog lååång tid innan jag fick honom att somna om.
Det är inga problem att lägga honom, han vill till sängen och gosa med Nallen, så där inga problem.
Gick till slut in till honom när han blivit hysterisk. Han skriker och reser sig, jag lägger honom och försöker hålla honom stilla, men han sätter sig direkt igen. Efter många om och men slappnar han av och jag går ut med RAMSAN, han reagerar men jag låter honom vara. Allt som allt tar det 1 timma innan han sover igen. Sen sover han till kl 07.00 då vi hör att han vaknar, min man skyndar sig in med ett glatt "GOD MORGON".
//FRida
Mamma till Nils 1 år
fridolina78 skrev:Hur ska jag bete mig, ska jag ramsa direkt vid första pip? Eller ska jag låta honom vara och se om han kan somna om direkt? Problemet är då att han blir hysterisk.
Däremot kan det vara så att han inbillar sig att han är utsövd när klockan går mot 4-5 på morgonen, och då brukar vi råda att man pangramsar direkt vid första pip, för att tala om att det är natt ännu.
Hur länge tycker du jag ska vänta mellan RAMSAN?
Är det fel av mig att gå in till honom?
Om du beslutar dig för att gå in och solfjädra, så ska det göras rejält och inte med tvekan eller darr på handen. Då står du tills han blir rejält lugn, för att bryta ett ledset gråt och visa i handling att han måste ligga ner för att sova. Om han vaknar i vargtimmen och gråter ledset, så erbjud en sån solfjäder, och då får du stå tills lugnet kommer till lilla kroppen!
Försök att koppla bort hjärtat och koppla på hjärnan, lyssna på gråten och när du svara med ramsa så ska den vara så hög och bestämd att den går igenom gråten och når fram till honom!
En annan bra regel som man kan ha i bakhuvudet är:
Kram
-
fridolina78
-
fridolina78
Kl 23 och nått, låg och "natt-pratade" lite men somnade själv om utan hjälp från mig.
Kl 04.00, In med ramsan direkt OCH han somnade om själv efter en stund. Hörde att han pratade lite, men sååå skönt att han fattade att han inte behövde bli hysterisk.
'Nu håller jag tummen att det blir bra i fortsättningen oxå
Tack för allt stöd
Mamma till Nils 1 år