Alla små har blivit stora....

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Alla små har blivit stora....

Inlägg av SusanD »

....och så fort det gick. Trots att vi har varit hemma med barnen hela tiden känns det som om vi ändå har missat massor, att tiden gått på tok för fort.

Inga blöjbarn kvar, inga vällingbarn kvar, inga tripp-trapp stolar kvar, inga pottor kvar, inga toa-ringar kvar, inga barnvagnar kvar, inga..... Ja jag skulle nog kunna hålla på ett tag.

Linus har blivit stor och slutat med blöja på nätterna, han går själv på toaletten och fixar allt där. Roligast är när han kommer ut och deklarerar att han minsann "ajsat". Då frågar man fint om han torkat sig och JAAAAA det har han ju gjort. Det är verkligen inget man ifrågasätter utan man ser till att det blir en kvällsdusch innan sänggåendet istället.

Är man 2,5 år så är man stor, då sitter man inte på en bebisstol och man äter inte med små bestick. Nej man sitter på en vanligt stol så man knappt når upp till bordet. Men det är praktiskt för de går liksom att skopa in maten från tallriken direkt in i munnen eftersom de är i samma nivå.

Välling vill 2,5 åringen inte heller ha eftersom ingen annan dricker det, ingen av de STORA barnen. Och ska man vara stor dricker man inte välling.

Att klä på sig kan man när man är 2,5 år för då är man STOR och det är tydligen viktigt att vara stor när alla andra är det.

Det talas om att man inte ska ha syskon för tätt då det största barnet måste bli stor så fort. Här har vi aldrig haft det problemet, tvärtom gillar storesyskonen att bli stora och få hjälpa till och även att få bli små då och då. Däremot har jag aldrig hört att det skulle vara synd om minstingen i syskonskaran som blir stor så fort bara för att alla äldre syskon är stora. Där har forskningen lite kvar att studera.

Nu när huset är fyllt av stora barn som klarar sig själv så blir det ännu mindre för mig att göra. De tar ju sin del av tvätt och städning så bördan för var och en blir ganska liten. Dessutom är det ju mkt roligare när vi gör det tillsammans.

Dags för middag, alla har önskat sig pannkakor så någon av dem kommer väl snart att göra smeten så jag kan börja steka.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Alla små har blivit stora....

Inlägg av Tutan »

Vad underbart skrivet. Vad underbart ni har det. :D

Varje ålder har sin charm och var sak har sin tid men jag kan förstå det du skriver om en liten tomhet efter allt som hör småbarnslivet till, alla prylar.

Vad bra Linus har det som får lära sig så mycket av sina kloka storasyskon [-o< .

Kram på dig Susan, och tack för att du delar med dig! :heart:

:heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Alla små har blivit stora....

Inlägg av Sarisparis »

Ja, tack för en mycket tänkvärd text, Susan!
SusanD skrev:Det talas om att man inte ska ha syskon för tätt då det största barnet måste bli stor så fort. Här har vi aldrig haft det problemet, tvärtom gillar storesyskonen att bli stora och få hjälpa till och även att få bli små då och då. Däremot har jag aldrig hört att det skulle vara synd om minstingen i syskonskaran som blir stor så fort bara för att alla äldre syskon är stora. Där har forskningen lite kvar att studera.
Väldigt bra fângat! Ibland tänker jag att det är synd om den äldste eftersom han aldrig fâtt vara minst, sen tänker jag att det är synd om den minste eftersom han aldrig har fâtt vara storebror. Som med sâ mycket annat gâr det att hitta nackdelar om man letar, men det brukar sluta med att jag istället gläds ât att se hur fint de samspelar och hur alla mânar om varandra, stor eller liten.

Tack för att du delar med dig.

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"