Lilla Tuva: Standardmodellen Live

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Lilla Tuva: Standardmodellen Live

Inlägg av annawahlgren »

I september 2004 var tvåmånaders Tuva i Gastsjön som yngsta lilla filmstjärnan i bebisgänget som så småningom kommer på instruktionsdvd:n till boken Sova hela natten. Tuva behövde inte ”kuras” – mamma Lena hade skött henne efter Standardmodellen från början. Hennes filmroll var demonstrationsbebisens: jag fick lägga henne tillrätta på köksbordet, ”vagna” henne, hålla henne i ”ömma järngreppet”… En bedårande liten skådespelerska :P

Nu kom en rapport från mamma:

Tuva blir fem månader om drygt en vecka, den 26:e december. Kan inte fatta att tiden går så fort, men tröstar mig med att jag verkligen hinner och orkar njuta av henne hela tiden :!:

Vår älskade Tuva mår prima, hon sover så gott hela nätterna och är pigg, nyfiken och glad på dagarna. Nattningen går lika fint varje kväll såväl hemma som på fest, det tar lika många sekunder som det tar att lägga ner ett barn i sin spjälsäng/vagn :D och när man väcker henne på morgonen är hon lika glad och harmonisk som när man la henne. Ibland är hon redan vaken men ligger då nöjt i mörkret och väntar tills vi kommer. Även dagslurarna fungerar underbart - hon sover då i sin egen säng eller i vagnen på balkongen eller på promenad eller på klätterklubben eller på julfest eller i mormor och morfars säng eller… ja varsomhelst där flocken måste befinna sig :D

När folk säger att vi har tur för att vi har en sån snäll bebis försöker jag ju förklara att det faktiskt ligger en hel del målmedvetet arbete bakom. Men nu kom jag på ytterligare en fras att använda: ”- nä, hon är inte snällare än andra bebisar, hon är faktiskt en riktig standardmodell!” :lol:

Anna, jag är dig evigt tacksam för att du formulerat dina erfarenheter om spädbarnsvård i Barnaboken, inte bara de kloka insikterna i sig utan även din förmåga att finna liknelser som gör ditt budskap så lätt att ta till sig!

Kram från en kontaktperson i beduinlägret :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"