En historia om Barnaboksbarn i affärer!

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
Gäst

En historia om Barnaboksbarn i affärer!

Inlägg av Gäst »

:D Barnen och jag var och skulle köpa smultronplantor på Blomsterlandet. Sönerna bytte skepnad där inne till clowner av den mest galna sorten :twisted: . Jag insåg att vi inte skulle klara vistelsen särskilt länge och jag höll på att tappa förståndet ](*,) ; om jag haft något att tappa :roll: ...

:idea: Men så tänkte jag; TA TILLFÄLLET I AKT! Se det som en lärdom om blomsterhandel och handel i övrigt. Så jag deklarerade " Lugnar ni er inte nu och går vid vagnen med mamma så KAN vi inte köpa några blommor; då får vi åka hem". Detta utan önskat resultat även den femtiooelfte gången. Då skred jag till verket :twisted: ! De fick vackert vinka smultronen hej då och jag lämnade vagnen mitt i butiken (med en femma i; men det var det värt för att få komma ut därifrån!!!) . Jag promenerade med mellanbarnet under armen, storebror stampande vid sidan och lillasyster i sulkyn genom hela butiken och lång kö i kassan till tonerna av två protesterande barn! Det krävs en AW-gen för att "våga" det! ;-)

På kvällen pratade vi om saken i form av ren information om hur det kan gå med blomsterinköp. Därefter meddelade jag att vi dagen efter skulle gå i en leksaksaffär och köpa present till Oscar som fyller år. Tänk då.... Om det blir likadant :shock: ! Tänk om ni busar runt och vi helt enkelt inte KAN gå i leksaksaffären och inte KAN köpa leksak till Oscar!? Så tråkigt... Men om ni går vid mamma och bara tittar på sakerna; ja då KAN vi gå i leksaksaffären \:D/ . Och då KAN vi köpa en leksak till Oscar. Så BRA det hade varit, va!? De höll andäktigt med...

Dagen efter åkte vi till leksaksaffären och de fick ett sista "peptalk" innan vi gick in och..... De gick alldeles UTMÄRKT! Vi var där inne i 45 minuter utan problem! Jag sa några gånger hur BRA det var att vi nu KUNDE vara i leksaksaffären. Att de KUNDE köpa present till Oscar; det var BRA GJORT! Och de SKEN av lycka! Och sin vana trogen så sa äldsta sonen: "Jag KAN gå i leksaksaffären och köpa presenter! =D> "

Kan nämna att detta hände i somras och erfarenheten sitter i än; de KAN gå i affärer!
Annrik
Inlägg: 84
Blev medlem: fre 26 nov 2004, 18:16
Ort: Stockholm

Inlägg av Annrik »

Hej Mammut!
Du har verkligen varit flitig med dina härliga historier :D
Tack för tankeställaren :!: Man kanske helt enkelt ska se duster som en chans att få befästa sina teorier...
Anna
Jonatan f?dd 25/7-04.
B?rjade anv?nda schema och verktyg
i september 2004.
Syskon väntas i mars :)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:idea: Precis så ska man tänka- då blir det plötsligt intressant istället för "jobbigt"!
br
Inlägg: 684
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 11:28

Inlägg av br »

Hej
jag har kört med ungefär samma taktik med min fyraåriga dotter som numer är en utmärkt shoppingpartner.

Hon kan vänta när mamma provar och ibland direkt uppmana mig att prova mer :D (Kan tillägga att hon tycker att jag är lite sunkig och jag borde ha klackskor och glittriga tröjor. Helst kjol också)

Vi brukar avsluta våra shoppimgrundor med lunch eller fika!
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"