Hjälpas åt

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
Sofies mor
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 16:59
Ort: småland

Hjälpas åt

Inlägg av Sofies mor »

Efter ett bra tag med en lättirriterad mor som tappat balansen fullständigt (och en dotter som betedde sig därefter..) satte jag mig tidigare idag och läste en massa bra trådar här på forumet. Försöker hitta fokus igen. Iallafall så har jag i eftermiddag lyssnat på lillstrumpan när hon velat säga något eller läsa tillsammans med mig. När jag tyckte det var nog började jag förbereda maten och sa att hon fick läsa själv eller komma och hjälpa mig. Först ville hon inte vara med i köket, men när jag sen kom på att jag måste ha förkläde på mig (vilket vi alltid haft tidigare när vi arbetat i köket) kom hon på en gång. Vi skalade och skar grönsaker. Sen stod hon vid vasken och käkade slängda morotsbitar och skvätte vatten lite över allt medan jag höll på vid spisen. Det var så roligt så hon inte ville duka och äta, utan sprang ut och slängde sig i soffan när jag tog ner henne, men jag höll mig lugn och strax kom hon förstås tillbaka till köket. När hon började bli mätt slängde hon ner lite mat på golvet och hackade med gaffeln i bordet, något som brukar skapa spännande reaktioner från mor och far. Då fick middagen vara över och vi plockade upp och tvättade händerna. Därefter kom jag plötsligt på att vi måste tömma diskmaskin innan vi kunde ställa ner nya disken. Mer jobb! Efter att disken var nerställd trodde jag att hon skulle gå iväg och leka lite då det var längesedan vi jobbat så här mycket på samma dag, men hon stannade i köket och då frågade jag om hon kunde torka bordet med (trots att jag just torkade det..jaja, bra att vara noggran..). Hon ville, och hoppade upp på en stol med sin nalle. Jag satte nallen en bit bort för att han skulle kunna titta på, och ställde mig att diska lite. När jag vände mig om har lillstrumpan fått tag i nalle igen, håller handen om handen på honom och säger åt honom att torka bordet. Sen säger hon "tack för hjälpen Nalle", och kommer och lämnar tillbaka trasan till mig.
Sofie, född september -08
Lillasyster född februari -11
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Inlägg av Acnaib »

Åh, vilken gullig liten flicka :heart:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D Åh, vilken fin liten hjälpreda! :heart:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"