Att resa med BB-barn

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Att resa med BB-barn

Inlägg av Anna09 »

Hej alla forumister!

Jag tänkte starta en tråd om att resa med våra Barnaboksbarn. Hur gör man det samtidigt som man upprätthåller sina goda vanor? Vi är troligtvis många föräldrar med olika erfarenheter, av långa som korta resor, till varma som kalla klimat. Vilka lärdomar har vi dragit och vilka framgångsrecept finns bland oss?

Den resa jag tänkte delge nu är vår första långa bilresa med Ester 14 månader. Från Göteborg till Sälen. Vi har ensamlek 2 timmar efter frukost varje morgon och en lur mitt på dagen som är 2 timmar. Natt mellan 19-06.30.

Jag och maken packade kvällen före, väskorna var klara i det närmaste. Vi körde vanlig morgonrutin, våra reskläder tog vi på oss efter frukost alla tre. Därefter satt Ester i e-lek medans vi packade bilen färdig. Vi avbröt den med målet att åka hemifrånn 08.30. Beräknad restid till lunch ca 2,5 timmar. Vi blåste på i ett svep till Grums där vi åt lunch alla tre, slöt samman med syskon och kusiner. Lämnade 15 minuter före lur-dags. Tanke: hon får sova hur mycket hon vill idag "en gång ingen gång". Hon sov 45 minuter av sina 2 timmar.
Fick mellis i bilen kl 14.15, vanlig tid. Vi lastade in våra saker i huset 15.00. Bilresan tog 30 minuter längre än innan vi fick lilla Ester. Det var hennes första långa bilresa. Lite klagande frågor fick vi, 10 minuter på slutet. :shock: 8)

De fyra familjer som vi bestod av den vecka vi var uppe bodde i närliggande stugor. Semesterschema: natt 19-07. lur 2 timmar, ensamlek efter frukost 1 timma (utflyktsdagar sov hon i pulka) Två dagar sov Ester lur i släde efter skidåkande pappa (45 minuter då också). Vi hade med oss sopsäckar och mask-tejp för mörkläggning enligt tips från TorsMamma. Väckarklocka som hemma.
Föräldrarna kunde avnjuta hela sex stycken vuxenkvällar vid härliga middagar tillsammans med mammans, mina syskon och föräldrar. Ester sov så gott i vårt hus, vi hade med barnvakt och kunde lätt sprungit över ifall hon hade behövt någon hjälp, vilket inte skedde så klart. :wink: 8)

Ester charmade alla och var på ett strålande humör hela veckan. Vägen hem planerades på liknande sätt, vi åkte en timma senare vilket stämde med hemresans mat-stopp. Därmed kunde vi hålla mattider även under bilresan. Jag hade mixat egen lagad mat hemifrån i liten burk i kylväska, en banan som mellis och en vattenflaska. Mer behövdes inte till Ester. Bilresan hem innehöll lite fler frågor, lite drygare kändes den. Men mamman frågade också en del på hemvägen, när man åker bil med bruten svanskota får träsmaken ett helt nytt ansikte. :wink: :roll:

Så vi paktade mot bilen vid ett par tillfällen...

Fyll gärna på med egna resminnen om ni finner tråden nyttig!

:heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbart :wink: :lol: Härlig läsning. Och upplyftande. Gott initiativ :-({|= som jag hoppas inspirerar många kära ömma :heart:


O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Boklusen
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 07 mar 2011, 20:19

Re: Att resa med BB-barn

Inlägg av Boklusen »

Hej!

Bra initiativ till tråden. Behöver själv tips då vi ska iväg hela juli (!) och vi ska sova i samma rum på olika ställen. Lilleman har sedan kurningen bara sovit i eget rum så jag är lite rädd att det kommer att vara förvirrande. Har planerat ommöblering på ena stället i huvudet med avskärmning. Men det andra har jag ingen aning....

Jag vet att det inte behöver gå dåligt men jag kan inte sluta att vara lite nervös. Vi har jobbat så hårt för att få det så bra som vi har det nu att jag inte vill "förstöra" något.

Och när vi kommer hem så kommer jag ha en alldeles egen historia som jag kan skriva in här. :)
Mamma till E född 050510
Kurstart 220211 -
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: Att resa med BB-barn

Inlägg av chokladkaninen »

Hej! :D

Jag startade en restråd förra sommaren - kanske finns det nåt som nån kan ha nytta av i den i år med? :wink:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 22&t=22691
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Re: Att resa med BB-barn

Inlägg av Anna09 »

Hej restrådar är alltid bra.

Boklusen: Tänk på mörkläggningen bara, fixar ni den så borde det inte vara några problem. :wink: AW har ett tips om blomflaska med vatten och folie, spruta fönstret och bara att stryka dit folien sedan, skall tydligen bli riktigt bra. :thumbsup:

Själv kör jag folie och maskeringstejp runt fönsterfoder.

Lycka till o trevlig resa!
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Att resa med BB-barn

Inlägg av Bellan »

Hej!
En resetråd, vad bra :mrgreen: . Kan man ställa frågor här också :oops:
Jag funderar på om det är någon som har tips på bra utomlands-resemål för en familj med en 17 månaders tjej? Jag sitter och kollar på nätet efter någon trevlig solresa i höst men vet varken ut eller in, det finns ju såååå mycket man ska välja mellan :? lägenhetshotell, all-in-clusive, hyra hus, vid strand, med pool eller barnpool, lekpark eller inte, mitt i stan...för att inte tala om alla olika ställen man kan åka till :-k Det är vi vuxna som vill komma hemifrån ett tag :wink: men det måste ju funka för dottern också.
Är det någon som kan rekommendera något skulle jag bli jätte glad :mrgreen:
Glad sommar allihop!
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"