En kärleksförklaring

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
cissii
Inlägg: 1256
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 22:10
Ort: göteborg

En kärleksförklaring

Inlägg av cissii »

Hej

Jag önskar att man kunde frysa tiden. Jag förstår inte hur jag ska kunna leva utan att ha denna underbara treåring vid min sida.
Satt och tittade på henne fina perfekt rundade kinder och den lilla fina munnen, som babblar i ett. Och luktade på det rufsiga lilla håret när vi läste Bamse och väntade på badvattnet.

Hon ropar från badet, där hon sitter och leker med sina blekta fiskar i plast. Samma fiskar som hon lekt med i tre år nu. Idag ska dom visst gå på kalas.
"Kom och titta mamma, dom ska på kalas!"
"Åh, ja titta, säger jag. Vad kul!"
"Och mammafisken ääälskar Celestefisken, säger hon sen.
Och så kramas den stora och den lilla fisken.

Hon är så fin, och hennes värld är fortfarande ny och spännande varje dag. Att gå hem från spårvagnen kan ta en timma, vi tittar på hål, hälsar på tanter, skrattar åt gräs som har frusit och samtalar om hur halkigt det är.

Igår gick en kula sönder när den ramlade från granen. Kära nån, utbrast Celeste. Så dånade vi tillsammans ett tag, sen undrade jag vad vi skulle göra?
"Laga den, kanske med klistermärke?"

Hur ska man kunna leva utan sådana fina förslag? Och ett sånt fint sällskap?
För även ifall hon alltid kommer vara min lilla gumma, så kommer tiden med henne minska ju äldre hon blir. Hur ska man leva då? Hur levde man innan? Jag kommer inte ihåg, och vill inte komma ihåg heller.
Jag visste inte att sådan här kärlek fanns.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

:heart:
Underbara du, det här behövde jag idag, som har varit en dag av total oförmåga att orka se det underbara i min treåring. Hur man nu kan orka det motsatta...? :roll:
Tilda
Inlägg: 436
Blev medlem: ons 25 jan 2006, 20:40
Ort: Finland
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Jag blir helt rörd när jag läser det du skrivit :heart:
Och känner igen mig. Varje dag tänker jag på hur underbart ljuvliga barn jag har. Det är så härligt att få vara hemma med dem och lyssna på dem och följa med vad de gör, hur de leker tillsammans. Ja, hur ska man klara sig utan det. Vet inte... Tycker de är i så härlig ålder just nu, en 6 åring och två 2,5 åringar :D Väx inte mera kan jag ibland säga åt dem. Då kan 6 åringen säga " vill du inte se hur vi blir då vi blir stora?" Och det vill jag ju :wink: Men ibland vill man just frysa tiden.
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
anna
Inlägg: 4522
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D
Så fint och gripande du skriver! :D :heart:

Samma här, visst vill man ju bromsa ibland...Samtidigt är ju tiden just här och nu den bästa - hela tiden!

Sambon har lite svårare för att ta stunden nu, och oroar sig mycket för när de kommer ta hem sin första kille...Han kommer stå redo med basebollträt bakom dörren säger han:wink: :lol:
Man behöver inte tänka på det än. De är bara 6 & 8 år! :heart:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Tack Cissii! Underbart skrivet!

Och sant. Men jag tänker faktiskt så som anna skriver. Varje tid är den bästa. Igår tänkte jag på Ivar när han var liten nyfödd, helt hjälplös liten varelse och hur det var. Men jag längtade inte tillbaka. Bara blickade tillbaka. Han är så ljuvlig nu när han går omkring och upptäcker och lär sig. Ord börjar formas och man förstår att han förstår.
Och så 6-åringen. Vera, som är så klok och trygg, samtidigt som det börjar närma sig skolgång och allt vad det kan tänkas innebära. Hon är också fantastiskt kärleksfull just nu. Nu när världen börjar bli större.

Och så tänker jag på min mamma. Vi har nog aldrig haft så bra relation som vi har nu. Fast det alltid har varit bra. Men det är fortfarande en mor-dotter-relation.

Det är rätt häftigt att man får vara med på resan - hela vägen.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tack Cissii :heart:

Så underbart vackert.

Tack igen.

:heart:
cissii
Inlägg: 1256
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 22:10
Ort: göteborg

Inlägg av cissii »

Hej och tack för alla svar!

Ja, det är ju så fantastiskt. Att varje tid är den bästa. Dom (barnen) är så bra på att hålla en kvar i nuet. Kanske för man vet vad som har varit, och man vet att det kommer komma en framtid och man vet att saker kommer ändras många gånger. Så man kan lixom bara stanna i nuet.

Men kärleken, det är helt fantastisk. Jag har aldrig upplevt sådan här kärlek innan. Den VILL inget, den bara finns där utan krav eller villkor. Den vill bara ge eller helt enkelt vara. Jag är full av förundran över Celeste person. Eller kanske inte person lika mycket som hennes lixom väsen. Hennes tilblivelse i världen, och att få se hur hon sakta men säkert gör världen till sin egen.
Och jag får vara med.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

SÅ fint skrivet Cissii. :heart:
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Emma80 »

Underbart och rörande skrivet, tack för kvällens gråt. Lite gråt om dagen mår man bara bra av :D .

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
cissii
Inlägg: 1256
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 22:10
Ort: göteborg

Inlägg av cissii »

:heart: Emma.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"