Milo 4 år börjar dagis

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Milo 4 år börjar dagis

Inlägg av Jannika »

För de som tror att barnens sociala kompetens lider av sen dagisstart kan jag bara berätta att min Milo börjat dagis och mer eller mindre skolat in sig själv. Vi gick på gemensamt besök, jag Milo och lillasyster Nella på tisdagen. Kollade in lokalerna tillsammans med ansvarsfröken och sa hej till alla barnen. Stannade kanske en timme max och på den tiden hann Milo bygga lego och snickra lite i Snicken också.

På onsdagen fick Nella vara hemma. Milo stod redo med ryggsäcken på klockan åtta men fick vänta en hel timme till innan dagis började för hans del. Ryggsäcken tog han inte av sig. :lol: Väl framme hängde Milo av sig alla kläder på sin krok och sprang in på avdelningen, hejade på lite barn och sin "frök" innan han började bygga lego med några andra barn. Jag svassade omkring och kände mig väldigt överflödig. Jag frågade Milo om han ville gå ut och kolla in utegården men det ville han inte, han var i färd att måla sin träbit från Snicken. Jag gick ut och lekte med barnen ute. Ingen Milo i sikte. Efter en timme kom han ut med sin matsäck i högsta hugg och började packa upp sin lunch. Jag frågade Milo om det var OK att jag gick hem till Nella och farfar eller om han ville att jag skulle stanna. Han tittade förvånat upp och sa: Näe, du höver inte stanna, mamma, jag klarar mig bra själv. :heart:

Dagarna därefter har jag och Nella lämnat av Milo vid dörren. Hans "frök" Anna tycker att det går jättebra och när jag hämtar ser jag att han leker med olika barn varje dag.

Sammanlagd tid för inskolning: 1 + 1 1/2 timme varav jag var med halva tiden, haha!

Nu har jag tre barn som börjat dagis vid fyra års ålder utan problem. :D

Jannika
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbart :lol:

Heja Milo :-({|=

Älsklingarna O:) :heart: O:) :heart: O:) :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
kiki
Inlägg: 2322
Blev medlem: lör 11 nov 2006, 15:26
Ort: Norrtälje

Inlägg av kiki »

:lol: :thumbsup: :heart: :heart: :heart:
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

Citat ur lokaltidningen idag, sidan Stora och små:

I vilken ålder är det lämpligt att börja i förskolan?
Det går lättast när de är ungefär ett och ett halvt, det är lättare att avleda dem. Om barnet är tre eller fyra år är de mycket mer medvetna om tid och avsked. De har vant sig vid att vara hemma och blir mer knutna till sina föräldrar och då blir avskedet jobbigare, säger Lena Öhlander, förskolechef på Högbergsgården.


Nu är inte det här Diskussionsforum men va? :roll: Får man uttala ig så här korkat som chef? Jag blir alldeles upprörd! Nu ska man skrämma in ungarna på dagis i förtid...

Har de lite verksamhet och förhållningssätt värt namnet lär inte avskeden bli särskilt betungande och barnen slipper "avledas" när de är bebisar. Morr! :evil:

Det är väl snarare så att barnen är "färdigknutna" (dvs en anknytning värt namnet) och verkligen redo att prova sina sociala färdigheter utan föräldern som stöd.

Jag undrar hur många 3-4-åringar hon skolat in jag? De är ju rätt sällsynta nuförtiden... :roll:

Jannika
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Vad härligt! Han är verkligen redo!

Det påminner om Olles inskolning förra veckan. När vi kom dit på besök i måndags så steg han in med stolta steg och sade: "Jag är här nu! Var är alla kompisar?" :lol: Henkan var sedan med första "riktiga" dagen och sedan har O varit själv.

Det är så underbart att skola in en juvel som verkligen är redo och går på förskolan för sin skull!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

Elle skrev:Det är så underbart att skola in en juvel som verkligen är redo och går på förskolan för sin skull!
Just så! :heart: Amen. 8) :lol:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jannika skrev: Jag undrar hur många 3-4-åringar hon skolat in jag? De är ju rätt sällsynta nuförtiden... :roll:

Jannika
Jo, och som INTE har flyttat/skolats om eller på något annat sätt rivits upp med rötterna...
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hej Jannika och grattis! :heart:

Tor var inte heller svår att skola in kan jag lova. 3 år nästan. :shock:

Nä du han är självständig glad och i förälskelse fasen med Dagis han. Om den går över vet jag inte, men han kunde inte bry sig mindre om jag är där eller inte.

Dock har sjukdommarna kommit ikapp oss, så efter 2 veckor så är han rejält sjuk. (man törs väl inte nämna svininfluensa i dessa tider, så jag håller mig till VANLIG influensa jag :lol: )

Men oj ett sånt stolpskott!! Inte kan man väl skola in förtrotsiga ungar på ett bra sätt heller?
Men visst, har man inte läst "gifta sig med barnet, eller förbereda dem för livet" DÅ kan jag tänka mig att en inskolning blir lite svårare för en 3-4 åring också. Dock, om jag skall vara ärlig....

Jag skolar nog hellre in en 4 åring än en trotsig 3 åring som inte alltid förstår varför inte HAN har högsta prio hela tiden. :lol:

En tuff 2 åring och en harmonisk 4 åring står nog på mina önskelistor. Men helst 4-åringen. :wink: :heart:

Jag kan ju skvallra om vägen till dagis...
Vi sitter i bilen och på vägen pratar vi (jag mest då) om vad som skall hända. Jag säger att han får äta OCH sova sen hämtar jag honom. Men sen skall vi gå igenom alla som skall få en KRAM när vi kommer dit.
Who gets a HUG? Emma? JAAAAAA, Eva? JAAAAAA, Ingela? JAAAAAA, Sabine? JAAAAAA. Sen börjar resan ta slut så vi hinner inte med så mycket mer att säga... förutom... NALLE PUH!!! JAAAAAAAA!! I kör. :lol:

Väl inne får alla fröknarna sina kramar. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

Gulle då! :heart:

Jag har ju bara mina tre 4-åringar som undersökningsunderlag men jag har ju sett måååånga ledsna 1,5-åringar i åldrarna upp till 2,5. :(

Jannika
Nancy

Inlägg av Nancy »

Jag tycker väldigt mycket om att läsa denna inspirerande och kloka tråd. Så roligt att läsa om alla som det går så bra för på förskolan :thumbsup:

Varmt grattis till Milo och mamma Jannika :heart:

Kram från Nancy
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

Tack Nancy! :heart:
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jannika skrev:Citat ur lokaltidningen idag, sidan Stora och små:

I vilken ålder är det lämpligt att börja i förskolan?
Det går lättast när de är ungefär ett och ett halvt, det är lättare att avleda dem. Om barnet är tre eller fyra år är de mycket mer medvetna om tid och avsked. De har vant sig vid att vara hemma och blir mer knutna till sina föräldrar och då blir avskedet jobbigare, säger Lena Öhlander, förskolechef på Högbergsgården.
:shock: ](*,)

Jamen... hur dum får folk bli (hur dum som helst :wink: , som en viss AW brukar säga och här med rätta!)...

Min alldeles egen empiriska forskning ger det här citatet en stor spark i baken!

Mina tre äldsta började dagis samtidigt, de var då ett, (nästan) tre och (nästan) fem.
Femåringen bara fann sin plats från dag ett.
Treåringen behövde ungefär en vecka på sig medans lilla
Ettåringen grät varje, varje lämning. Och ofta stora delar av dagen :cry:

Hennes lyckligaste stund var förmodligen den dagen hon fick sluta dagis (karriären blev inte så långvarig där) och hon säger än idag, som 15-åring "jag minns bara att jag var ledsen och ville hem jämt" :cry: . Det var DÅ jag bestämde mig för att om det nånsin blev några fler barn skulle de inte in på dagis före tre års ålder!

Så fyran och femman har börjat dagis när de precis fyllt fyra, och någon inskolning har det inte varit tal om. Jag har, precis som Jannika, varit med första två dagarna men mestadels fått roat mig med andra barn :lol: vilket iofs är väldigt trevligt :wink: men kanske inte syftet med inskolningen... Det har aldrig, inte en enda gång, varit gråt eller tandagnisslan när vi varit på väg till eller lämnat på dagis!

Nu är så sista lilla sexan på väg in i dagisvärlden, snart tre år fyllda. Ett år tidigare än med de två före henne, men med syrran med sig går det väldigt, väldigt bra! Första dagen jag lämnade henne fick hon en gråtattack och ville vara med "mammaaa" men med sång, tröst och syster så gick det fort över! De senaste dagarna har jag varit med en liten stund mest för att visa mig där :wink: men inte en enda lämning har varit gråtig och alla hämtningar har gått hur bra som helst!
Så inskolningen med treåringen har varit en heldag, en halvdag, tre entimmesdagar och resten en liten stund vid lämningen.

Så hur sammanfattar jag min egen lilla undersökning? Om man kan och har valet - vänta med dagis till åtminstone tre års ålder! Kan man inte så tycker jag dagmamma verkar vara ett jättefint alternativ. Men ettåringar borde få vara hemma. Det är så synd att det har blivit en oskriven lag om att alla barn från 18 månader ska vara på dagis...
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Inlägg av Krisse »

Oh vilken härlig tråd.

Vi tänkte också vänta tills Emmy blir 4 år för att få gå några timmar i veckan. Det är ju precis så man vill att inskolningen skall ske, då märker man ju att dem är redo att utforska världen själva.

Jag bor granne med en förskolepedagog och hon säger (trots att jag inte riktigt har fått henne att bli en Anna fan - men på god väg.. :lol: ) så vill hon inte att sina egna barn skall börja dagis förrän vid 3. Så det är bra att det finns lite kloka personer också inom barnomsorgen.

Heja Milo och tack för inspirationen du gav mig att vänta med dagis till Emmy
Emmy 080212
Rasmus 091223
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"