Smarta Emil

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Smarta Emil

Inlägg av SusanD »

Här kommer några små bilder från vårt liv med Emil som verkligen har huvudet på skaft när det gäller.

En natt eller rättare sagt tidig morgon kände jag att någon klättrade på mina ben där jag låg i sängen och sov gott. Jag tror att det är en av hundarna som smitit in så jag fräser: - gå och lägg dig! Sen somnar jag gott igen ända tills jag vaknar och behöver gå på toaletten. När jag återvänder till sängen är min kudde borta. Jag tänder lampan och upptäcker att Emil ligger i sängen och det är han som stulit min kudde. Innan jag hinner säga något säger Emil: - Mamma släck, Titte dovser. Jaha säger jag, varför sover du inte i din säng: Emil: - nej mamma det är vassa grejer där och smuts, Titte ska städa den i morgon, släck lampan nu, Titte måste dovsa. :roll: Ja vad svarar man på det? Jag snodde tillbaka min kudde la mig bredvid Emil och somnade om.

En dag efter lunchen säger Emil: - Mamma jag är inte törstig, jag är daftig och behöver dricka lite daft. :shock: Jaha, men du kan få vatten om du är törstig. Emil: - Men mamma jag är inte törstig, jag är daftig och behöver daft. Sicken unge va?! Och då dricker vi i stort sett aldrig saft hemmvid utan det är något grabbarna får när de är hos mormor. Nu serverade Pappan honom ett glas saft vilket ändå får anses vara en bra lösning på problemet om man är daftig. 8)

När grabbsen var på mitt jobb och hälsade på frågade en av mina chefer Emil om han trodde att han skulle få en lillebror eller lillasyster. Emil börjar med en lång förklaring som ingen av oss riktigt begrep men avslutade med: - Det får vi prata om när bebisen har kommit. Och så klappade han mig på magen. Härliga, kloka unge.

Här hemma få man verkligen hålla hjärnan i trim för Emil han har bra förklaringar på det mesta han.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Underbart som alltid! :heart:
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Jo - att han inte är dum den snubben, det är ju helt klart :lol: :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

:heart: :lol: :heart:
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

I lördags när Father A var iväg och sprang Göteborgsvarvet satt Emil och åt lunch med bar överkropp. Jag som sitter på andra sidan bordet ser att han har något mörkt skräp i naveln. Så då frågar jag ju såklart: - Emil har du smuts i naveln?
Emil: - Nej mamma, det är Bostongurka. 8)

Jag bara fnissade inombords, hade ju fått ett rakt och tydligt svar på min fråga och det får man ju vara nöjd med. :wink:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Tack för fint skratt till godnatt! :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Emil och Sigge satt och fikade tillsammans med Father A samtidigt som de mycket intressat tittade på Hammarby som spelade mot Halmstad på tv-n.

Plötsligt tog Emil Sigges pipmugg och började drickar ur den. Då säger jag att han måste fråga Sigge innan han dricker ur hans mugg. Emil svarar då att han bara skulle smaka lite. Jag kontrar med att han ändå måste fråga.

Emil: -Tittis får Titte smaka?
Sigge: sitter helt tyst i soffan.
Emil: - Jaa.

Sen smakar han glatt på Sigges dricka. Får man inget svar får man svara själv. Det som är bra med det är ju att svaret blir det som man vill ha.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"