Hm....

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
cissii
Inlägg: 1256
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 22:10
Ort: göteborg

Hm....

Inlägg av cissii »

Hej

Tänkte jag skulle ta och fostra barnet lite idag. Celeste har lagt sig till med en liten ovana när vi är ute. Så fort hon sitter ner så måste jag hålla henne i handen och "hjälpa" henne upp. Dvs hålla ett muslöst litet grepp runt hennes finger. Hon kan ju lätt resa sig själv. Det blir ett jäkla rännande helt enkelt för en mamma som vill sola sig och vila benen.

Så idag var det slut på det. Följande hände:

Celeste sitter på marken, sträcker ut handen och säger artigt hjälpa.
Men då behöver mamma oxå hjälp att resa sig från bänken, för att kunna hjälpa Celeste :shock: Hm, låst läge, hur ska vi göra? Vad tycker du Celeste, huuuuur ska vi göra? Så dividerar vi fram och tillbak i 10 min. Sen kommer Celeste på det :idea:
Hon kryper bort till mamma över hela lekplatsen, stora 2,5 åringen.
Men mamma kan bara hjälpas ner från bänken, och nu ligger mamma oxå på marken. Hm, låst läge, hur ska vi göra? Vad tycker du Celeste, huuuuur ska vi göra? Så dividerar vi ytterliggare i 10 min om DET.
Sen, hallelujha, så RESER sig barnet lätt som en plätt, och kan äntligen hjälpa sin mor upp igen.
Sen kunde hon faktiskt resa sig själv för resten och jag fick sitta och sola på min bänk.
Och för en gångs skull så beklagade jag mig inte för att det var tomt på lekplatsen, för ibland är det tur att ingen ser en. :D
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:heart: :lol: :lol: :lol: :heart:

Underbart :-({|=

Hade lilla Sally, nyfyllda fyra, här. Hon har ju nu mycket klart för sig vad som gäller var. I "Mimmis hisshus" (det är min lya på Söder) får man SÖRPLA, när man dricker. Och SMASKA, när man äter (med öppen mun, glufs, smask). Det får man absolut inte hemma. Och inte på "skolan" (ambitiöst dagis som heter LÄR).

Jag instämde och gav syn för sägen. Sörplade något vansinnigt (på mitt vin :oops: ) och smaskade på min mat. Och varje gång skämdes jag alldeles förskräckligt och höll mig för munnen och himlade med ögonen och såg totalförtappad ut och lovade att jag absolut INTE skulle sörpla eller smaska nästa gång, och så gjorde jag det peståss ändå, och skämdes alldeles kolossalt igen, osv osv. Sally skrattade så hon höll på att ramla av stolen. Hon kiknade :lol: Jag tror vi höll på i en halvtimme :shock:

Och så skulle hon ju lära mig och visa hur man drack utan att sörpla och åt utan att smaska och vi skulle tävla om vem som (inte) kunde bäst och jag misslyckades ju hela tiden fastän jag försökte, försökte, försökte... medan spänningen steg kämpahög. Men nej, jag kunde inte. Det gick bara inte! HON kunde peståss...

Och hon hade så roligt. Det underbara barnet O:) :lol:

Vilken oerhörd lättnad och befrielse det är för dem, de små svinen (ähum, ursäkta :oops: ) när vi tradiga vuxna faktiskt inte är så perfekta (eller det minsta perfekta) och gör bort oss så skamligen värre. Så att de måste milt och pedagogiskt (och gapskrattande först, sedan djupt seriöst) HJÄLPA oss :!:

:lol: O:) :heart: O:) :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

:lol: Underbart! :lol: Kloka Celeste :heart:!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
cissii
Inlägg: 1256
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 22:10
Ort: göteborg

Inlägg av cissii »

Ja, precis så. Och jag kan inte låta bli att beundra dom, för deras oändliga tålamod med oss tröga vuxna som alltid vet bäst och kan allt. :)
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"