AHA-upplevelse!

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
Sagomamma
Inlägg: 742
Blev medlem: sön 21 nov 2004, 19:52
Ort: Hässleholm i Skåne
Kontakt:

AHA-upplevelse!

Inlägg av Sagomamma »

I hlegen var vi på 50-årskalas (dramat med bilåkningen :wink: ) hos min morbror som har tre stora barn! Just dessa mina kusiner har jag ALLTID tyckt varit SÅ himla väluppfostrade, artiga, otroligt "socialt begåvade", trevliga och goa på alla sätt! Jag har vid något tillfälle sagt till min egen mamma (halvt på skoj men ganska mycket allvar) att man skulle minsann fråga Tommy (morbrodern) hur man egentligen gör för att uppfostra sådana härliga ungar :!:

Och i helgen då när jag stod ute och pratade med Tommy så kom vi in på Barnaboken mm, och jag undrade om han hade läst den -så säger han att "Ja, alla mina ungar är Barnaboksuppväxta!" :D

Ja, vad säger man :!: Vad trodde jag egentligen? :lol:
Gäst

Visst är det härligt

Inlägg av Gäst »

att inse att det faktiskt finns en hel generation där ute som redan har genomfört det vi gör nu.
Samma sak hände mig i fredags på firmafest: En av mina arbetskamrater med dotter i tonåren berättade att hon fick allt hon tänkt själv bekräftat när hon skaffade Barnaboken i första upplagan.

Min käre sambo och han som bidragit med hälften av dotterns goda gener är unik på sitt sätt: Han har fått alla aha-upplevelserna utan att ha läst boken och det är helt fantastiskt att höra honom kommentera hur andra föräldrar gör/tänker. Tex när man pratar över huvudet på barnen. Då tackar jag ödet och internet att jag hittade just honom! O:)
Majsan
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 08 dec 2004, 11:46

Inlägg av Majsan »

När jag läste Barnaboken första gången kända jag igen _massor_ av saker som jag redan gjorde, eller kanske snarare inställningen till barn, synen hur man umgås och möter barn... äh, vi säger andan. Kom efter lite funderande fram till att vadå? Jag har ju bara gjort som mamma gjorde och pling! sa det när poletten trillade ner. Mamma har ju också läst barnaboken men första utgåvan då :) Så kan det vara när man är ung mamma ni :)
Fido
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 11 dec 2004, 01:25

Inlägg av Fido »

Ni har RÄTT!
Det är ju det som är så bra-allt i barnaboken är så självklart att man inte förstår varför man inte kommit på det själv. Egentligen är det inte en barnuppfostringsbok utan mer som en sorts allmän LIVSLÄRA.
Ta vara på livet och barnen se till att kärleken och självklarheten får råda i vardagen. Se barnen som MÄNNISKOR.
Tack Anna för din bok- vår bibel!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

TACK kära ni alla :oops: :oops: för så varma ord :oops: :oops: :oops:

Här har vi en farmor som INTE har läst/tänkt/levt Barnaboken (en mamma berättar):

"Var på besök hos min farmor som är 87 år i veckan. Ella såg en jättefin enbuske med blå julgranskulor och gick fram för att titta. Min farmor följde med (för att kolla att hon inte stack sig trodde jag, naiv som jag är).
När Ella kom fram och försiktigt sträckte sig efter en fin blänkande kula,
rev mormor snabbt som tusan av en enriskvist och gnuggade den hårt på den lilla lena armen.
- Låt bli mina kulor!
Ella gick inte i närheten av enbusken mera. Inte av farmor heller."
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Fido
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 11 dec 2004, 01:25

Inlägg av Fido »

Vad gjorde Ellas mamma då?!! Jag personligen hade nog inte kunnat hålla mig från att gnugga farmor med en hel julgran!!!!!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Helt rätt. Jag också.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"