En julsaga om livskunskap

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
Nancy

En julsaga om livskunskap

Inlägg av Nancy »

En julsaga om livskunskap

Jag skämdes ögonen ur mig. Vad sjutton höll jag på med :shock: :?: Försökte skuldbelägga min lilla 3,5-åring (på dagen fyllda) för att hon inte kunde producera tre lika fina julteckningar till släktingar :?: För att hon inte med mycket möda och stort besvär tre ggr orkade texta ”God jul från Leia” efter förlagan jag gjort :?:

Jag ville inte låta henne inse min uselhet utan skonade henne genom att säga att mamma blev irriterad för att hon gnällde :oops:. Jag tog henne i famnen och försökte dölja mina skamsna tårar. Efter ett tag köpte hon tanken, sådär förlåtande som barn i alla tider varit mot sina föräldrars fel och brister.

Lilla stora Leia :heart:. Med en liten människas stora kunskap om värden i livet. Under förmiddagen fick hon mig att häpna både en och tre ggr:


1. Lussi fick tag i Leias chokladkalender, öppnade lucka 23 och åt upp chokladen. Leia tog det hur lugnt som helst och trots att hon inte krävde minsta kompensation föreslog jag att dagen därpå skulle Leia och Lussi dela på chokladen i Lussis kalender.

2. Leia fick ett ark med fina klistermärken: Nalle Puh och hans vänner i tomtestass. Lussi fick tag i dem och ritade på hälften av klistermärkena med bläckpenna. Leia rörde inte en min. Istället tyckte hon att det var tur att Lussi inte ritat på alla klistermärkena.

3. Leia och Lussi leker i hallen. Plötsligt blir det tyst. Sen ropar Leia: ”tur att det inte var tusch mamma”. Lussi hade ritat med en röd färgpenna på tapeten. Leias reaktion var varken att skuldbelägga Lussi eller bli arg. Istället hittade hon det positiva i kråksången, att det ju inte var tusch…


:idea: Tänk om jag haft ens hälften av Leias tålamod och förmåga att överse med andras brister :heart:. Vad mycket lyckligare jag varit då. Vad mycket lyckligare min omgivning hade varit.

En gång till hann jag gråta under förmiddagen,. Der var under förmiddagsfikat då Leia och jag gungade armkrok till min absoluta julfavorit ”Fairytale of New York”: http://se.youtube.com/watch?v=wjEIP6otc4Y

Lussi satt på andra sidan bordet och gungade i takt med musiken hon med. Då refrängen dånade ur högtalarna strömmade tårarna nedför mina kinder och jag visste att då jag senare skulle återge historien skulle minst hälften tycka att den var sliskigt präktig och kanske till och med en smula självgod men att jag skulle bjuda på det. Det är ju ändå jul… :wink:

:heart: En riktigt God Jul önskar Nancyfamiljen
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

ÅÅÅÅÅåååååå Nancy det är verkligen jättevackert! Du lyckas bra med dina barn, något gör du ju bevisligen superrätt! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Johanna w.
Inlägg: 1083
Blev medlem: lör 13 okt 2007, 20:08
Ort: Bromma/ Stockholm

Inlägg av Johanna w. »

ÅÅåå vilken ljuvlig unge Prinsessan Leia är :heart:
och vilken underbar mamma dom har!
God Jul :santa:
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

:santa: GOD JUL :santa: önskar jag dig Nancy :heart: och dina tre töser :heart: Tack för en underbar berättelse!

Storkramen
Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
anna
Inlägg: 4522
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Tack Nancy, för att du berättade detta :heart:
:heart: SÅ tänkvärt, så underbart, så fantastiskt! :heart:

:heart: Krama dina godmodiga, tålmodiga, ljuvliga ungar, och du - krama dig själv också :!: :D :heart:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:heart:

Storkramen från julstöksköket i fjällen :santa:

Du är fantastisk :!:

/Fjällmor
Nancy

Inlägg av Nancy »

:heart: :D Ni är då för goa allihop :D :heart:
Nancy skrev:1. Lussi fick tag i Leias chokladkalender, öppnade lucka 23 och åt upp chokladen. Leia tog det hur lugnt som helst och trots att hon inte krävde minsta kompensation föreslog jag att dagen därpå skulle Leia och Lussi dela på chokladen i Lussis kalender.
:arrow: Så blev det då morgon den 23:e december och töserna skulle dela på chokladen i Lussis kalender. Men då gjorde jag upptäckten att Lussi visst ätit upp den också... :roll: :shock: :P

:idea: Jag tänkte att nu om inte förr så kraschar väl Leia. Inte då. Hon var fullt upptagen med att trösta Lussi (boven i dramat som dock i ärlighetens namn tog det hela med ro hon också) för att det var tomt i hennes lucka: "Nussi, jag förstår att du är ledsen för att det inte finns nån choklad".

Och trots att flickorna inte heller denna dag krävde minsta kompensation tackade jag universum för att män är detsamma som pojkar modell större och gömmer rester från sin alldeles egna godiskalender i skåpet. Leia fick en minipåse med gelegodisar och delade dem gentilt med Lussi. Frid i vårt hus och en fröjdefull jul :wink: :santa:

:heart: Kram från Nancy
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"