Luetaan kijja!

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
Gäst

Luetaan kijja!

Inlägg av Gäst »

Jag sitter här och tittar på min lilla tjej som läser bok helt själv (luetaan kirja = vi läser bok!) och kommenterar saken flitigt:

"Luetaan kijja" (vi läser bok)

"Söpö kijja" (söt bok)

"NYT luetaan kijja" (NU läser vi bok)

"toinen kijja" (annan bok)

"luetaan kijja"

och så avslutningsvis:

"mennään mennään mennään!" (Vi går vi går vi går) och så springer hon iväg med sin högt älskade bok.

Vad behöver man mamma till :?: :lol:
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Luetaan kijja!

Inlägg av miar70 »

Päivi skrev: Vad behöver man mamma till :?: :lol:
:lol: :lol: :lol:

:heart: En sån sötnos hon är :!:

En liten nyfiken fråga, Päivi :oops: - är dina sötnosar tvåspråkiga :?: För det sägs (?) att just tvåspråkiga är ofta senare med språket, men det verkar ju inte alls stämma isåfall hos er :roll: :!: :?:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja du, Mia... :lol: visst är hon söööt... :lol: (kolla in bilderna på hemsidan, skryter jag... :P )

Angående tvåspårikghet är mina barn mycket riktigt tvåspråkiga och det stämmer bra att tvåspråkiga barns språkutveckling ofta är senare än enspråkigas. Vi har båda varianterna här hemma... :roll: Hugo har precis börjat kombinera ord till flerords-kombinationer. Det går saaakta. Och mest på svenska. Sofia har varit en pratkvarn sedan start. Vid nio månader sade hon redan "mamma" och "pappa" med all önskvärd tydlighet och riktade också orden till oss! :shock: Nu är hon 19 månader och pratar hela meningar. "mamma e gullig". 8) Har gjort så ett bra tag.

Personlig teori: all den här extra träningen med Doman-prgram etc osv som finns i huset i första hand för Hugos del kommer ju också Sofia till gagn och det, mina vänner, syns. 8-[
1+2
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 14:19

Inlägg av 1+2 »

Hejsan
Nu blev man ju nyfiken vad är doman-program för nått och varför använder ni det åt Hugo?
stolt mamma till en dotter :heart: född mars -03 och 2 pojkar :heart::heart:födda juli -07
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! :)

Du kan läsa mera om Glenn Doman på IAHP forum eller här:

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Instit ... _Potential

Hugo fick diagnosen autism i våras och tycker mycket om det ord-bild powerpoint-bildspel som jag har skapat åt honom (och för Sofia, för all del) enligt instruktioner från just IAHP och Glenn Doman. :idea:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Har missat denna härliga tråd. Stora kramar till er alla från Nancy :heart:
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"