Det här med att börja prata

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Det här med att börja prata

Inlägg av Ewa »

Min lilltufsa :heart: har inte så bråttom med pratet 8) - till skillnad från storebror som hävde ur sig de mest komplicerade resonemang vid samma ålder. Hon har väl inte så stort behov heller, kan tänka. Med en beredvillig tolk (storebror), ständigt vid hennes sida så gör hon sig ju förstådd ändå. Förstår gör hon ju, så inte har hon några problem där, just. Och "tiss, bajs, putt" kan hon ju, så just den fascinationen kan hon ju ägna sig åt storligen :wink: . Men några större sammanhang brukar det inte bli.

Men den här fröken ser och lär av storebror och hans diverse färdigheter och döljer, till allas vår förvåning, alldeles oanade talanger visar det sig. Igår höll hon och jag på att skörda sockerärter och jag plockar och hon stoppar i bunken. Och tillsammans räknar vi dem när vi skördar. "Ett - ett, två - tå, tre -te osv." Men när jag slutar vid 7 fortsätter ungen alldeles solokvist: "åtta, nie, tie" :shock: Haha, ungen kan räkna :D

Idag när vi pekar på näsan och undrar om hon kan säga vad det är hörs ett stolt: "nose" :shock: (jo, storebror har börjat lära sig lite engelska). Vi försöker förgäves få henne att säga detsamma på svenska och pekar istället på kinden. Men vad heter det här då: "cheek", hörs det kaxigt från frökenbusan :shock: - och så där höll hon på. Men det var lönlöst att få henne att säga detsamma på svenska. Så nog lär hon sig och kan en hel massa - bara inte just vad vi kanske alltid tänkt oss :lol:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Välkommen till de tvåspråkigas värld hälsar Tor.:heart: Som nu för tiden säger eh, åh, ie, ya, (ett, två, tre, fyra osv..) Men det är inte många som förstår, tur att han gör det! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

TorsMamma skrev: Men det är inte många som förstår, tur att han gör det! :D
:lol: :thumbsup: :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"