Duracellkanin...

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
Susanne*
Inlägg: 2027
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 15:11
Ort: Ny Skåning

Duracellkanin...

Inlägg av Susanne* »

Varje dag är spännande med våra tre juveler. Idag har det dock vara ovanligt spännande och mycket oroligt. :shock:

Senaste tiden har vår frågvisa 4.5 åring funderat över alla farliga saker som kan hända. Typ 1000 gånger om dagen har vi gått igenom allt från "vad händer om man får diskmedel i ögat" till "vad händer om man äter glas". Saker har ältats och blötts i det evinnerliga och förklaringar som har testat våra kunskaper ordentligt.

Så idag när Astrid kommer och frågar "vad händer om man stoppar ett finger i kontakten" så reagerar jag inte särskilt. Jag berättar och förklarar vad som händer och allt om el jag kan komma på. Hon frågar vidare med gråten i rösten och är märkbart orolig. Inte heller det är så konstigt då hon ibland kan måla upp enorma scenarion för sig själv. Strax blir dock oron dock mer än konstig och hon frågar gråtandes vidare. Jag tar ehne i famnen och frågar om hon är orolig för Charlie :?: Om det har hänt något :?: Nej svarar hon och går ut ur rummet igen. Kommer gråtandes tillbaka och berättar att något visst har hänt och att det är hon som faktiskt stoppat in ett finger i kontakten. Forstätter att berätta att något hände och hon fick svid och ont i tungan, ögonen samt hjärnan. :shock:

Då vi precis var påväg ut så fortsätter vi. Jag funderar men blir egentligen inte så orolig. I min värld så kan det inte vara farligt då vi har jordfelsbrytare och den har inte ens reagerat. Ringer dock maken och han tycker jag ska ringa sjukvårdsupplysningen. Där blir svaret kort "åk direkt in".

På akuten blir vi direkt omhändertagna och EKG och prover tas. Får mig förklarat att jordfelsbrytare är verkligen ingen garanti och att detta kan vara mycket farligt. Hjärtat kan påverkas och det kan orsaka inre brännskador. Det kan bli störningar i elektrolyterna i blodet (eller nåt sånt :wink: ) och skapa hjärtflimmer senare. :shock: Gumman har fortfarande ont i tungan, ögonen och hjärnan (det man tänker med som hon förklarade för doktorn).

Har flera gånger försökt reda ut vad som kan ha hänt och versionerna varierar och hon säger mest "jag kommer inte ihåg, jag vet inte om jag har stoppat in fingrarna i kontakten". Blir oerhört tydligt just att 4-5 åringar är mycket rediga - och ändå inte. (Som AW beskriver i BB med de tre dödssynderna att veta är en sak och att just de ska göra det är en annan).

Vi har mycket mysiga timmar på akuten och försöker prata med henne om det för att kunna kartlägga om det är fel på någon kontakt eller annat föremål. Hon vet ju fortfarande inte om det har hänt men efter en tid kommer hon fram till att "om fingret nu hade varit i en kontakt, vilket hon inte kom ihåg, så var det i den under gardinen, i översta hålet längst till vänster. I så fall var det nog också ringfingret på vänster hand. Det är en orolig stund men denna lilla människa värmer mitt hjärta och får mig att skratta med sin litenhet och samtidigt klokhet.

Nu sover den lilla ljuvliga raringen på soffan och ska stå under bevakning ett tag. Sitter fortfarande med en liten klump i magen men samtidigt med ett leende. Denna vilda raring som går under namnet Duracellkaninen här hemma... När vi kom hem så frågade maken "är hon fulladdad nu då" :?: :roll: Hela händelsen är ju verkligen inget att skratta åt men det går inte riktigt att låta bli...

Så, en varning till er som tror att man är safe med jordfelsbrytare.

Nu ska jag pussa på henne lite extra. :heart:

Kram
Susanne
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Jösses Amalia vilket äventyr. Skönt att allt verkar ha gått bra. El är läskigt och kan ge ruskiga skador.

Krama gullungen från mig.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
anna
Inlägg: 4522
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

:shock: :shock: :shock:
ojojojoj, jag blev alldeles kall i kroppen av att läsa om det :shock: El är så otäckt, och kan gå så fruktansvärt illa. Men det måste ju ändå varit tur att ni hade jordfelsbrytare, vad hade hänt annars :shock:

krama henne från mig med :!: :heart:
anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Nancy

Inlägg av Nancy »

:shock: Blir rädd och lättad på samma gång när jag läser ditt inlägg :shock:

Hälsa din lilla stora söta Astrid från Nancy och familj. Vi pratar fortfarande om hur vackert hon och Louise sjöng i kyrkan :heart:
Susanne*
Inlägg: 2027
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 15:11
Ort: Ny Skåning

Inlägg av Susanne* »

Tack för era kramar till henne. :heart: De är utdelade nu. :D

Anna - jag vet faktiskt inte hur det här med el funkar egentligen. Makens svåger är elektriker och maken fick en kort genomgång igår, och ska fråga mer igen. Om jag förstod det hela rätt så tar jordfelsbrytaren på ett visst sätt, men ibland när strömmen går igenom och kedjan inte bryts så reagerar den inte. Kram till er och hoppas ni trivs i huset. :heart:

SusanD - äventyr är förnamnet sa Bull. Snart ses vi kanske :?: :heart:

Nancy - och jag minns fortfarande att ni var där på Charlie dag. :heart: Sången var ljuvlig och snart ska Louise sjunga den på stora skolavslutningen. Frågan är inte OM jag kommer att gråta, utan hur mycket. Fika i sommar :?:

Det hemska, och intressanta, i hela historien är hennes kommentar "jag visste inte". För det gjorde hon ju faktiskt inte. Kontakter bevakade man när de var mindre och visade på "farligt". Men sedan dess har jag aldrig sagt något. Det ännu mest hemska är att största storasystern, snart 12 år, kommenterade det hela med "att det skulle nog också jag kunna gjort för att se vad som hände. Det har inte funnits med i deras värld att
kontakter här hemma är farliga då de ju är så "säkra" :roll: . Inte i vår värld heller helt klart. Under vår långresa hade vi dock en stor genomgång och påtalade just de farliga kontakterna. Så tag lärdom alla :idea: :wink:

Och själv var jag nog 12 år när jag slickade på en frusen stolpe...just för att alla hade sagt att det inte var bra och jag bara var tvungen att testa. MEN jag har inte gjort om det i alla fall och jag har berättat för barnen om min korkade idé.

Kram alla :heart:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:shock:

:cry:

[-o< :heart:

kram!!!
/Fjällmor
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Ojojoj :shock: , stor kram till stor liten Astrid. Hur mår hon idag?
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Susanne*
Inlägg: 2027
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 15:11
Ort: Ny Skåning

Inlägg av Susanne* »

Fjällmor och Ewa :heart:

Hon har klagat lite på ont i huvudet men energinivån (hrm...haha) är som vanligt. Läskigt är det i och med att det skulle kunna skapa arytmi på hjärtat. Men proverna var som sagt bra så det ska ju inte vara nåt. Hon har faktiskt fått sova brevid mig i alla fall och det är ju förstås en fest. :D

För övrigt så var dagens stora fråga, igår, vad som händer om man äter asfalt. :shock: Vi får väl hoppas att det stannar just vid att fråga.

Kram :heart:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
anna
Inlägg: 4522
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D Ja, vi bara ÄLSKAR vårt hus!!! Mer och mer för varje dag! :D
Vi hade jordfelsbrytare i förra huset, men har det inte nu... :shock: Är väldigt osäker på hur det fungerar, mer än att om något händer, bryts strömmen direkt, men det kanske inte är så då?. Förklara gärna mer om du får mer info :!:

Äta asfalt.... :shock: :lol: Ja, det är nog inte lika farligt som el i alla fall :wink: :? 8) :lol:

Och det där med att slicka på stolpar...man gör det nog bara en gång :wink: :lol:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Susanne*
Inlägg: 2027
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 15:11
Ort: Ny Skåning

Inlägg av Susanne* »

Kan ju följa upp den här utforskartråden med nytt ämne - svamp. :shock:

Igår vid läggning bröt lilla raringen samman och frågade om man dör om man äter giftig svamp. :shock: Hon kunde faktiskt inte riktigt komma ihåg om det hade hänt, men det kanske hade hänt att hon smakade lite för det var en hemskt smak i munnen. Men hon kunde verkligen inte minnas om det hade hänt eller ej. Försökte lirkande fråga "att hon det nu hade hänt - vilka barn var med? var du ensam? hur råg den ut?". Fick bara svar "men jag kommer ju inte ihåg om det har hänt eller ej".

Japp, ringde sjukvårdsupplysningen som hänvisade till giftinformationscentralen via 112. Var inte alls uppjagad för hon verkade må toppen men klart det känns när SOS-killen säger "jag ligger kvar i samtalet om vi får tillkalla ambulans". :shock: Men, damen där menade på att det är inte farligt att ta ett bett och vi enades om att det verkade osannolikt att hon i så fall skulle ätit upp hela svampen. Men för sökerhets skull gällde en väckning och jag tog henne till toa - och in till mammas säng.

Japp, äventyr var det.

Kram :heart:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"