Elsa - påväg att bli ett glatt barnaboksbarn

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Elsa - påväg att bli ett glatt barnaboksbarn

Inlägg av Bluna »

Elsa 7 månader idag, är på god väg att bli ett barnaboksbarn. :D Mycket har jag fått höra om barn. Familjemedlemmar som har erfarenhet och råd... Ja jag visste ju inget om spädbarn så man lyssnar väl. :roll:

De ska äta på bestämda tider. Sova hela nätter när de är ca 4 månader, det är bara att gå omkring när de gråter. Nej, säger en annan, när den skriker vill den ha mat. Sova i föräldrasängen och äta så mycket den vill. Det är jobbigt med små barn, antingen vill de inte äta alls och man får nästan tvinga i dem när man ska sluta amma. Ja och potatis åt då inte mina iallafall...

Och visst var det jobbigt! Hon fick mat när hon skrek, sen försökte jag hålla bestämda tider, men hon skrek. Sen försökte jag gunga och bära när hon skulle sova, men hon skrek. Hon sov jättedåligt, ville inte sova i vagnen på promenaden heller. Om hon somnade var det i 10 min eller 30 min. Så började jag läsa om AW och började vagna henne. Hon blev mycket lugnare av det. Blev mer intresserad och gick in på hemsidan och läste, beställde SHN - boken. Läste läste läste. Så genomförde vi kuren, vilken skillnad! Jag köpte även BB och läste. Fick mer självförtroende och berättade för mina nära och kära om hur förändrad Elsa var. Ja min mamma kunde ju tydligt se hur hon var gladare och inte så gnällig som innan.

Så kommer alla med nya åsikter: "Men inte kan det där fungera på alla barn?" "Inte kan man hålla ett schema sådär, vad händer när du ska bort då?" "Ja kanske kan man hålla på sådär när man bara har ETT barn, men inte funkar det med tre" "När barn kommer till en viss ålder så tycker de inte om att vara hemma längre, det kommer du märka. Ingenting är roligt hemma då, de tröttnar på att se samma saker." Åååå hur ska jag få alla att förstå? Försöker förklara, men det är svårt när de inte vill förstå. :(

Jag berättar att Elsa precis slutat amma utan problem eftersom hon äter som en häst nu. " Va? Oj, ja det var ju bra". Jag berättar att hon äter gröt och mat nu, "Men vad äter hon då? Potatis och så eller?" Svar: Hon äter ALLT och MYCKET. "Jaha...hon gör det?..." (Och så låter de som att nog hittar hon på lite i alla fall).

Jag berättar att hon flyger flygplan ner i sängen och somnar in tyst på 10 min. "Ja det låter ju fantastiskt". Ja det ÄR ju fantastiskt! :lol:

Nu sover hon hela 12-timmarsnätter pluttan! Vi har ensamlek på morgonen och social delaktighet samt utevistelse i vaket tillstånd. Jag ser hur den lilla tjejen förvandlas från en mycket övertrött och hungrig människa till en riktig livsnjutare!



Idag var vi ute i sandlådan, smakade på sand medan jag hade ett förtroligt samtal med en liten treåring. Hörde bara hälften av vad han sa, men höll med om allt! :wink: Sen skulle vi in:

"Nu ska bebisen in och sova middag, brukar du sova middag?"

"Nä..."

"Nej du är ju så stor nu"

"Nä, jag har redan fått middag...av mormor"
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Härlig läsning :D

Visst blir livet underbart. Jag (eller min sambo :roll: ) kurade oxå vår tjej när hon var 4 månader.

Lyssna inte på alla negativa typer. Du har ju Elsa som bevis på att du gör rätt :D
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Ja egentligen vet jag ju det. Att man inte ska bry sig om vad andra säger... Men det är svårt att låta bli att försöka förklara! :roll: :wink:

Idag hade vi en del av vår sociala delaktighet i tvättstugan. Givetvis låter jag henne se och känna på maskinerna när de snurrar runt. Sedan får hon ligga på en handduk med en tvättad liten duk att greja med. Vi hejar på en dam som är där och tvättar samtidigt. Hon tittar på Elsa och säger: "Och där ligger du ja..." 8)

Nästa gång vi är där inne hänger jag upp tvätt medan hon ligger på handduken och inspekterar plastkulorna man använder för tvättmedel. Samma dam kommer in och säger "Men vad du är DUKTIG och så FÖRSTÅENDE för din mamma! Jag skrattar lite lätt och Elsa ser ut som hon tänker "Ja jag är duktig som hjälper till här men det är ju för att jag förstår att vi måste göra detta, annars klarar vi oss inte". :D
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Inlägg av ilindstrom »

Go Elsa, go Elsa :heart: \:D/ :heart:

kramar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Elsas uppgifter i badrummet brukar vara att tända/släcka lampan och att stänga av kranen när vi tvättat henne. Man ser hur hon redan när jag lyfter henne över tvättstället börjar sträcka sig efter kranen. :D Och jag säger "Ja Elsa ska få stänga av sen". Och så tvättar vi henne (om hon ätit så hon har mat över hela armarna) och sen säger jag "NU får Elsa stänga av". Och helnöjd är hon när hon tar tag i kranen med sin lilla hand och stänger av den.

I köket sitter hon i diskhon och inspekterar diskproppen och diskborsten, eller hennes favorit - en pensel med hål i från IKEA. När jag blandat något får hon med hjälp av handen omkring lilla handen röra om.

Jag försöker att visa henne hur hon ska göra med saker och avleda med något annat om hon får tag i något olämpligt. Fantastiskt hur hon redan nu tar i mitt hår försiktigt, inte alltid förstås, men det har hänt vid flera tillfällen att hon just tar så försiktigt som jag visat henne! :D När vi satt ute i gräset fick hon ett klöverblad att hålla i, och det höll hon så försiktigt (trots att jag inte visat henne det om just klöverblad) och stoppade det inte i munnen utan såg på det, tappade det, plockade upp det igen, såg på det, kände på det med andra handen, kastade det och var nöjd. Ser framför mig hur jag innan jag läst BB hade varit på helspänn och sagt "Ja det ska man inte äta nej, jag tar det, så". Ska väl tillägga att jag plockade ut en maskros en gång, så vissa saker åker ju in och det snabbt. :lol:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Inlägg av ilindstrom »

Vilken klok mamma lilla Elsa har valt. :heart: :wink:

Tack för att du delar med dig :heart:

Kramar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Var och hälsade på sambons jobb idag. De tyckte att Elsa var sååå snäll och glad. Mmmm 8) tack vare AW ja! Det märks verkligen skillnad. Förut avskydde hon att åka bil, skrek och skrek. Nu sitter hon där och tittar finurligt på mig och ler. :) Jag är så tacksam...så tacksam. :heart:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Vilken underbar läsning, TACK för att du delar med dig! Njut av varandra :heart:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Har varit och köpt lite nya ensamleksaker. :) Hon har ensamlek 30 min varje morgon i sin säng. Vi går in i rummet och jag utbrister Åh! Kolla! Dina saaaker!!! Och så tittar vi på elefantmobilen som hänger över sängen, drar upp bamsespeldosan på väggen, jag sätter ner henne och presenterar sakerna lite snabbt. Hon tittar storögt, ler, tar tag i en sak och jag vinkar "Hejdå Elsa, jag kommer snart!". Ibland har hon knappt tid att titta på mig. Har nu tre olika lek-set som jag varvar med, men bjällran gillar hon mest, vilken musik hon spelar med den! Ibland spionerar jag lite på henne när hon sitter där och pysslar. Några gånger ligger hon ner när jag tittar in och liksom filosoferar och pratar lite för sig själv. Gullungen :D
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Inlägg av ilindstrom »

Vilken gullunge. :heart: Tack för att du delar med dig.

kramar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

I dag på ensamleken hände något. Det blev tyst. Det är ju inget konstigt, för hon brukar bli tyst och sedan fortsätta med det hon höll på med. Men nu var det tyst lääänge. Jag blev faktiskt lite orolig och kikade in. Då ligger hon med filten runt (brukar vaddera med filt innanför spjälorna så hon inte gör illa sig om hon lägger sig ner eller råkar ramla åt sidan) sig och tittar drömmande på sin elefantmobil. När jag då går in så ler hon sitt största léende. "Ja här ligger jag och drömmer mamma, är det inte härligt" :heart:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Inlägg av ilindstrom »

Puss på lilla Elsa :heart:

kramar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Att inte bara ta ifrån något och inte säga nej var det ja. Det är svårt ibland! :roll: Börjar få kläm på att börja varje mening med Ja. "Ja du tycker det är så tråkigt att byta blöja ja" "Ja Elsa kan hjälpa till, åå vad fint det blir" osv.

Tvättstugan är ju bara så spännande! Och hon ska hålla i nyckeln dit! :D Viktigt viktigt, det är hennes uppgift. Jag får ta den av henne, för att öppna, men sen är den hennes igen. Och hon vaktar den noga. Idag tittade vi på maskinerna när de snurrade runt och hon höll hårt i nyckeln under tiden. Mhmm...tog tvättmedlet som vi skulle bära tillbaka, och det var ju intressant att titta på. Nu! Undan med nyckeln fort som...men jag hade ju ingen ficka. :shock: Hon märker direkt om jag tar den i handen, det klirrar till och så vill hon ha den :roll: ...så det fick bli BH:n. :lol: Vips så var den borta, oj då. Så löste vi det. :wink:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Gullungen har nu lärt sig säga tack för maten! Varje gång vi plockar bort säger jag "Tack för maten" och nu svarar hon "Tha". :heart:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"