Var börjar jag, social delaktighet

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Var börjar jag, social delaktighet

Inlägg av Bellan »

Hej!
Jag har en 24 månaders och har hamnat i klistret.
När liten föddes var jag sjuk, utmattningsdepression, och hade väldigt svårt att vara närvarande med Liten. Med hjälp av barnets pappa har vi försökt styra upp sömn och mat så gott vi kunnat. Har ett äldre barn som är kurat och haft massa social delaktighet osv al Anna stil.

Nu har vi missat en massa med den yngre. Jag mår bättre men har ofta lite orke att klara en hel dag själv med barnen. Och då har det mesta utanför sömn och mat varit fri lek. Liten är nu 24 månaders och jag håller på att bli tokig! Liten är överallt! Och säger nej till allt som jag föreslår eller ber om hjälp med. Liten är hal som en ål. Liten sover men inte tillräckligt, det ska trixas och fixas och drickas vatten till förbannelse på kvällen. Det märks så tydligt att liten inte fått det som den äldre fått.

Snälla hjälp! Var börjar jag? Förutom att läsa BB om 2 åringen som jag precis gjort! Sociala delaktighet fattas, utomhus varje dag fattas (men sover ute varje dag). Jag orkar inte så mycket, jag klarar inte av att göra två saker samtidigt tex matlagningen kan jag inte be om hjälp av äldre syskon dvs veta vad jag ska göra plus ge instruktioner till syskonet. Hur kan jag sätta liten i jobb samtidigt som jag håller koll på liten och gör något själv så liten inte känner sig övervakad? Vad är det minsta jag kan börja med? Hur får jag med liten när jag bara får nej som svarpå allt?

Oerhört tacksam för svar!
Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Var börjar jag, social delaktighet

Inlägg av Bellan »

Fortsättning....
Nu har jag läst om trotsåldern också. Kan ett barn komma i trotsåldern tidigare? Liten är väldigt framåt oh väldigt tidig med allt, vad jag upplever jämfört med syskonet och andra barn. Förstår mer än andra barn för sin ålder.

Idag lyckades jag i alla fall med en sak efter råd från BB. Vi har ett kallt och dragit hus och liten har vägrat kläder i flera månader. När pappan försökte trycka på en tröja blev det bara protester oh han gav upp som vanligt. Jag sa att ge två val, hämtade en tröja och byxa. Liten fick välja mellan tröja och byxa eller det plagg som Liten precis tagit av sig. Och visst då gick det hur bra som helst att klä på sig tröjan och byxan. Det här har aldrig hänt förut! En stund senare åkte kläderna av. Jag gav samma val igen och visst på med det Liten valde.

Det är så mycket som vi behöver styra upp! Jag är tacksam för att det funkade med kläderna! Men hur gör jag med social delaktighet? Jag orkar inte torka hela köket om Liten ska stå och diska när jag lagar mat. Det har jag testat förut och Liten är extrem när det gäller vattenlek, högt och lågt och överallt. Vad annat kan jag göra?

Hur gör jag när vi ska gå ut? För jag fattar att vi behöver vara ute. Liten tar av sig vantarna och blir kall och jätteledsen. Men Liten tycker också väldigt mycket om att vara inne, så liten vill ofta gå in efter en liten stund. Och då kan jag ju inte säga att Liten antingen måste ha vantarna på sig eller så går vi in. Tanken är ju att vi ska vara ute.

Liten sover 19-6.30, men oftast blir det 19.30-06 ihop sen 1,5 på dagen eller 1 45 om liten vaknar innan kl 06. Vi har haft en period när liten vaknar 05, men det har blivit bättre.
Mat äta vi 07 frukost, 10.45 lunch, 14.30 mellis, 16.45 kvällsmat, 18.45 nått litet inför natten. Men liten är överallt och försikommen och tar aldrig frukt och bröd som det passar. Jag blir tokig! Sen har jag inget stöd i att hålla matrutiner plus att jag själv inte har orken att hålla koll och säga nej hela tiden heller. Hur får vi ordning på det?

Tack för hjälp!
Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Var börjar jag, social delaktighet

Inlägg av TorsMamma »

Hej Bellan och välkommen tillbaka! Grattis till nr. 2.

Nu är jag inte 100% uppdaterad på exakta kapitel i BB, men en sak jag tänker på med just AW filosofin är att "det är aldrig för sent att backa bandet".

Med det i bakhuvudet så behöver du ju liksom inte "Hoppa på" 2-åringen direkt. Du kan ju börja i mindre skala.... Din stora är ju även 9 år nu och i ärlighetens namn använd Lillan till att få hjälp med Liten. ;)

Sätt dem på arbete IHOP. Typ sortera strumpor? M.m. Den stora kan visa den mindre hur man gör vissa saker, duka, stå på stol bredvid och den stora kanske gör viss del av maten och den mindre måste "smaka och kontrollera" maten.
Vi har ju många föräldrar här som är superduktiga med både 3, 4 och 5 eller 6 barn. Det jag tagit till mig av dessa är att de sysselsätter ALLA barnen i en stor aktivitet och sen tittar de själva mest på och är arbetsledare. Detta är något jag också gör när jag har träning med barn m.m. arbetar med dem som en flock eller grupp.

Läs även syskonkapitlet i BB.

Lägger in ett par trådar här till dig som inspiration, vi har massa att läsa runt i. (Sen är tyvärr utevistelsen viktigt för stora som små speciellt vid vinter och depression. Rekommenderar att ni tar MYCKET d-vit nu på vintern). Kostdoktorn rekommenderar att man tar 5000 IE som vuxen på vintern, har man inte tagit tillräckligt kan man ta upp till det dubbla en kort tid för att känna sig lite piggare så här på vintern.

https://forum.annawahlgren.com/viewtopi ... 40&t=13057

DEnna är skoj, för där är du själv med. :D
https://forum.annawahlgren.com/viewtopi ... =40&t=5385

Sen favoriter från kurforum för äldre barn. :)
https://forum.annawahlgren.com/viewtopi ... 18&t=20840
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Var börjar jag, social delaktighet

Inlägg av TorsMamma »

Hej igen, du hade "dubbla" trådar jag har sammanfogat dem och tagit bort dubletter. Men svarade på ditt första inlägg. ;)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Var börjar jag, social delaktighet

Inlägg av Bellan »

Tack Torsmamma!

Tack för stöd och för länkarna, de är toppen!

Vi har legat sjuka här några dagar, men nu är vi hyfsat på benen igen. Vi har alltså inte varit ute som vi borde. Däremot har vi läst på om syskon och om två åringen och om trotsåldern. Känns starkt som trotsåldern börjat.
Vi har börjat ge två val, bett om hjälp "big time" Oj oj oj mammas arm orkar inte bära tallriken du måste hjälpa till att duka (fniss fniss). Viss matlagning har funkat att hjälpa till med, viss matlagning blir bara kaos (mjöl i hela köket när vi gjorde pannkakssmet och vatten på golvet när vi fick hjälp med disken (och då menar jag nära en ordentlig vattenskada på riktigt), så vissa saker måste vi undvika ett tag till. Liten vill men är inte van, det märks. Och liten är van att säga nej och hitta på eget, som att vi hittar Liten gummistövlar i tvättmaskinen eller att liten själv bytt ut filten i soffa när den blev smutsig (lagt i tvättmaskinen och sen kom och frågade efter en ny). Så det är inget nytt med hushållssysslor.

Vi kobbar på med social delaktighet och med att få syskonen att jobba tillsammans.

Tack för stöd!
Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Var börjar jag, social delaktighet

Inlägg av TorsMamma »

Härligt, heja er!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"