Skrik och gråt vid matbordet

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Hatter
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 23 maj 2007, 12:50
Ort: Malmö

Skrik och gråt vid matbordet

Inlägg av Hatter »

Hej!

Sonen är 22 månader och strular rejält vid matbordet. Han vill sitta i mitt knä (vilket han inte får) och när jag säger nej så stortjuter han. Jag förklarar att alla små barn sitter på sina platser när de äter och att alla mammor måste äta upp sin mat innan man kan kramas. Jag har varit väldigt konsekvent! Det känns himla stressigt att ha honom stortjutandes genom hela måltiden, och vette tusan hur mycket mat han får i sig. Finns det något annat jag kan göra? Min äldsta dotter blir väldigt stressad av det (hon har autism och är ljudkänslig)
"All I wanted out of life was just a little more than I deserved"
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Skrik och gråt vid matbordet

Inlägg av mamaA »

Hej!
Kan du avleda hans uppmärksamhet på något sätt så han glömmer att krångla? Ge honom i uppgift att duka tex, ge honom ett bestick i taget som han får lägga ut på platserna på bordet, glas klarar han också av. MYCKET beröm över vilken stor hjälp han är, du klarar dig inte utan honom. Kan han hjälpa till att fixa med maten? Då kan ni prata om det när ni sätter er sen, återigen med stora lovord om hans insatser.

Jag har själv upplevt att ju mer det trotsas eller strulas så behövs mer social delaktighet, de blir väldigt nöjda med sig själva då och trötta efter allt hårt arbete så de glömmer att strula.

Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Hatter
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 23 maj 2007, 12:50
Ort: Malmö

Re: Skrik och gråt vid matbordet

Inlägg av Hatter »

Tack! Det är en bra ide. Ska försöka öka på den sociala delaktigheten.
"All I wanted out of life was just a little more than I deserved"
Hatter
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 23 maj 2007, 12:50
Ort: Malmö

Re: Skrik och gråt vid matbordet

Inlägg av Hatter »

Liten följdfråga. Har en annan grej som vi jobbar med men som inte fungerar alls för tillfället. Jag är höggravid (v 40+6) och kämpar med att få sonen att gå i trappan själv. Han skriker, gråter, kråmar sig...får värsta utbrottet. Jag halvt släpar upp honom. Känns inte säkert och det tar en evighet och det hela slutar med att både han och jag är slutkörda och upprörda.

Några tips?
"All I wanted out of life was just a little more than I deserved"
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Skrik och gråt vid matbordet

Inlägg av mamaA »

Hej!

Överdriv rejält med "OJ, vad svårt det är att gå för mamma, jag måååste ha HJÄLP! Finns det någon stark här som kan hjälpa mig uppför trappan så jag inte trillar?" Att få känna sig stor och duktig brukar vara effektivt för att avleda från trots.

Vill du verkligen ta fajten så vänta ut honom, antingen genom att sätta dig på trappan(inte det lättaste som höggravid) och låtsas som du inte bryr dig alls och vänta ut utbrottet eller helt sonika gå upp för trappan och han inser att han då måste gå upp(känns tryggare om en förälder är i närheten men utom synhåll för barnet där nere då).

Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Hatter
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 23 maj 2007, 12:50
Ort: Malmö

Re: Skrik och gråt vid matbordet

Inlägg av Hatter »

Har verkligen försökt öka den sociala delaktigheten men det är väldigt mycket ”inte! Inte! Inte!” Värst är det när vi ska komma in från eftermiddagens utevistelse. Det blir högljudda protester, skrik, gråt, han slår och rivs och kastar saker. Vi har rätt strikta rutiner som inkluderar minst en timmes utelek på förmiddagen och en på eftermiddagen. Men vid halv fem måste vi in för att laga middag (vi äter sen halv sex)

Nu har jag dessutom en nyfödd bebis som vill äta jämt och det blir väldigt besvärligt när han har dessa utbrott. Han fyller två år i slutet av september, det kan väl inte vara trots redan?
"All I wanted out of life was just a little more than I deserved"
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Skrik och gråt vid matbordet

Inlägg av mamaA »

Hej!
Jodå visst kan det vara trots, förtrotsen börjar vid 1,5 år. Kan du ha något som lockar honom som han får göra varje dag när ni kommer in för att undvika att han inte vill gå in? ett tvprogram, lera?

Små trotsare får man diskret locka in i den sociala delaktigheren, att uppmana dem ger oftast motstånd. Det brukar hjälpa att högt kommentera att "tänk om jag hade någon som kunde hjälpa mig att torka av bordet, skrubba vasken etc". Gärna så kan man ju ställa fram lite snygga skrubbsvampar i någon fin färg som lockar som han får välja en och ev en sprayflaska med vatten.

kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Skrik och gråt vid matbordet

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag har försök att svara dig en gång, men tyvärr blev jag utkastad då vi har lite tekniska problem för tillfället.

Min tanke är att han faktiskt inte är för liten för en "muta" också. Han kanske kan få ett äpple att äta på vägen hem? Ha lite morotsstavar, gurkstavar redo m.m. när man kommer hem. Låt honom hjälpa dig skära dessa grönsaker och smaka lite när ni ändå håller på. Visst blir inte aptiten exakt samma, men han är MED! Vår son hade mycket sådana problem då det visade sig att hans blodsocker sjönk fort. Men ge inte för mättande saker utan sådant som håller en sysselsatt och som man kanske kan jobba med när man kommer hem för att få middagen på bordet. På detta viset slår man två flugor med en smäll. Samt håller uppe intresset för mat, som kommer att försvinna mycket snart. En 6 åring är MYCKET kräsen på maten, så ju mera ni kan introducera nu, desto lättare SEN. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"