Trotsålderns utmaningar

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
tomtensbarn
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 10 jul 2019, 09:56

Trotsålderns utmaningar

Inlägg av tomtensbarn »

Minstingen här hemma är nu 2,5 år. En väldigt livlig och aktiv tös som är helt olik sina äldre syskon.
Förtrotsen tog vi oss igenom i början av året.
Nu står vi inför den riktiga trotsen med många och stora frågor. De två äldre uppvisade inte alls samma styrka och envishet och var inte ens i närheten av att vara så företagsamma som detta lilla yrväder.

Känner att jag behöver lite nya förslag på hur vi kan hantera de utmaningar vi upplever.

Exempel: Hon vill hjälpa till att laga middag. Förses med skärbräda, lämplig kniv och utvalda ingredienser till dagens middag. Kniven duger inte. Hon vill ha en vass ”riktig” kniv. Det kan hon väl få prova att använda tänker vi, men då vill vi gärna hjälpa till lite och akta de små fingrarna. Varpå hon blir riktigt kränkt och helt hysterisk- för hon KAN SJÄLV!
Någon slags gräns för vilka risker vi vill utsätta våra barn för har vi och därmed får hon acceptera lite hjälp från oss vuxna eller om hon vill göra själv får hon använda sina knivar. Hela världen faller samman och vi försöker pakta på olika sätt. Det senaste har alla farliga knivar plötsligt försvunnit från köket och både stora och små får finna sig i att använda hennes knivar. Men tro inte att detta duger. Nej, då river hon loss och letar hej vilt genom hela köket efter de vassa knivarna. Och när ingen finns bryter hon ihop över det.
Vid ett par tillfällen har hennes utbrott gått överstyr och då har vi pausat från varandra. Varpå hon sansar sig såpass att hon tar på sig stövlarna och går ut i ladugården och letar efter något vasst att använda [-o<

Det största problemet vi upplever är att de alternativ hon erbjuds inte duger eller är tillräckliga för henne.
Får hon två alternativ så väljer hon inget av det men kommer gärna med egna idéer och förslag som kanske inte alltid fungerar rent praktiskt eller säkerhetsmässigt.
Ett annat exempel är bilresor. Hon vill inte sitta i sin stol. Hon vill sitta på bälteskudde precis som sina syskon. Det är naturligtvis inte genomförbart. Så vi förklarar att hon får sitta i sin egen stol eller inte åka i bilen alls. Att inte åka alls fungerar ju så länge vi inte har en viktig tid att passa eller om någon kan stanna hemma med henne.

Hon har oändligt med idéer för hur saker ska göras på hennes sätt. Ibland är det genomförbart och ibland inte. Någon gång måste man ju kunna acceptera ett NEJ också, utan att omförhandla eller ställa till med världens kaos. Syskonen tycker att det är jobbigt att hon alltid vill göra saker på sitt sätt och kanske inte alltid nöjer sig med det utan vill få alla runtomkring att göra som hon vill. Här har vi sagt att de får komma till oss vuxna om de vill leka ifred så får minsta göra något med oss, annars får de räkna med att anpassa sin lek. För de älskar henne och vill gärna leka med henne, bara det inte ska domderas HELA tiden eller skrikas så pass att ingen orkar vara i närheten och lyssna på skrikandet. Men då får minsta gå och skrika någon annanstans, faktiskt.

Lite så har vi resonerat hittills men vi verkar inte komma så långt med det. Det där domderandet och skrikandet gör tillvaron ganska otrevlig emellanåt. Så hur kan vi göra för att få det hela att flyta på med mindre skrik och friktioner? Vi vill ju att hon ska få prova på och växa/utvecklas samtidigt som hon gärna ska få överleva och inte utsätta andra för elände medan hon gör det.
E född 1003
F född 1110
I född 1612
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Trotsålderns utmaningar

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen (gissar tillbaka :wink:)

Jag skall erkänna att jag är inte 100% uppdaterad på trotsen och vi har inte haft jättemånga här på ett tag med trotsfrågor. Så mina 2 första och bästa tips är läs om trotsen i barnaboken (ta då i beaktning att du också måste läsa om de olika personligheterna) Min son är också något av den sort du beskriver ovan, (den starke) de behöver REJÄLT motstånd. Finns ett kapitel i Barnaboken jag fullkomligen älskar och läser om och om igen som heter "Elake Per" REKOMMENDERAS!
Även kapitlet "fostran om så önskas" i bakdelen av boken!

Det är just nu vid 3 års ålder som förvisningen kommer in, kan man inte bete sig som folk kan man inte vistas bland folk.
Jag minns exempelvis en tid när jag hämtade sonen från förskola och vi satt i bilen, hans jobb var att hoppa ut och hämta posten. Han vägrade och jag stannade bilen och väntade. Ibland satt jag en bra stund, slog av motorn och kallt konstaterade att världen stannade visst utan hans hjälp. :wink:
Jag tror en stor del är att just denna 3 åring behöver få känna sig viktig och behövd på riktigt, då fungerar ju inte "bebis knivar" och att en vuxen kör handen om handen om du är med? För då behövs man ju faktiskt inte, det är ju visserligen "Leda, Hjälpa, Lära och Visa" som gäller, men här kommer också en del finkänslighet in i det hela. Kanske ge henne andra EXTREMT viktiga uppgifter istället för knivar? Skura badrum? Plocka ur disk? Dammsuga? Duka? röra grytor m.m. som måste göras?

Sen är det nog viktigt precis som du gör. LYSSNA på förslagen, lugnt förklara varför vissa saker inte fungerar, kanske prova andra för att verkligen SE sina misstag själva (där inte livet är insats).
Jag minns också att det var i denna ålder vi fick exempelvis trigga brandlarment och visa hur detta är tänkt att fungera. Kanske sätta i bilen utan bälte och bromsa HÅRT men kontrollerat? Kanske hitta andra saker för att just visa VARFÖR saker är viktigt. Men säkerhet är en ICKE diskussion, min son satt baklänges till 4 år (JÄTTEARG) ihopkrupen som en köttbulle, för han var jättelång för sin ålder. FLytväst samma där, en icke diskussion. När man kan simma 200 meter till havs utan flytväst DÅ får man en seglar väst! Inte innan! (vi bor i skärgården).
Sätt upp mål, När du..... Då.....osv....

Kanske kan du hitta en BLODIG film på YOUTUBE när någon skär sig med en vass kniv när de hackar mat? Kanske blir en aning avskräckande? Men helst vill man ju slippa. Visa andra sysslor om du kan så länge.

Läs också runt här på forum under klistrade favoriter och här under barnafostran. Använd även sök! Det har skrivits spaltmeter om trots. :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"