Bestämd snart 2-åring OCH kvällsrutiner

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Bestämd snart 2-åring OCH kvällsrutiner

Inlägg av Avocado14 »

Hej!

Jag hittade i och för sig en spännande tråd här nere om att ha tre barn tätt, men tänkte ändå jag kunde höra om det är någon som har fler tips.

Vi har just nu en mellanbror M som är väldigt bestämd och blir helt enkelt SUR när han inte får som han vill. Kastar mat i golvet, häller ut mjölkkoppen i protest, dunkar i väggar, t.o.m slår föräldrar etc. För att inte tala om VRÅLAR i protest när jag t.ex. måste byta bajsblöja när han inte vill eller borsta tänderna på kvällen (som plötsligt har blivit helt otänkbart). Han blir 2 år i augusti. Så tänker jag på det AW skrivit att "ingen fostran innan trotsåldern". Men det är lite svårt tycker jag att bemöta denna aggressivitet! Så främmande för oss för storebror var aldrig sån. Jag tror också att det kan ha lite att göra med dels nyanlända lillebror som är 5 veckor och dessutom det faktum att mellanbror är ganska sen med talet, han säger ännu mest mamma och pappa och "dääää" eller "määää". Så det kan ju vara frustration över att inte kunna säga det han vill också. Så är det också Mamma, mamma och mamma som ska göra saker med honom, speciellt gå på toa eller göra kvällsrutin, då skriker han hela tiden som en galning om det är pappa som går med honom. Ehh, ja, han kan skrika som en galning även när mamma gör det ibland. Förstås trötthet inne i bilden när det är på kvällen.
Igår hände dock en intressant sak, vid frukosten hade något blivit "FEL" tror att det var det att pappa gick och klädde på M på morgonen när han hellre ville att det skulle vara mamma. Så han var skitförbannad vid frukostbordet och kastade macka åt alla håll och sen hällde han ut ett glas mjölk över bordet. Då fick hans pappa NOG och skrek argt "NEJ!" och tog honom med ut i TV-rummet på time out. Gick ut, stängde dörren, och han grät därinne ett tag. Efter bara nån minut gick pappa dit igen och frågade om han ville äta frukost och "vara snäll". Och då kommer M, blid som en liten solstråle tillbaks och sitter helt lugnt vid bordet och äter frukosten utan problem. Själv var jag ganska sur på pappan som jag tycker reagerade alldeles för argt. MEN jag har även märkt själv att om M t.ex. sitter och busar vid matbordet, t.ex. häller ut mjölk (ja, en klassiker här!) eller sprutar mjölk med munnen (en annan favorit) och jag tar mjölken ifrån honom och säger, vill du ha mjölken? (han nickar JA) tänker du dricka då, istället för busa? (JA nickar han igen) så funkar faktiskt det! Så det här med att inte fostra - hur är det egentligen, för det verkar ju ibland fungera med lite konsekvenser för vår annars så charmiga och jättegulliga mellanbrorsa...

Sen undrar jag om någon har tips till kvällsrutin. Vi är ju numera FEM i familjen och jag har lite lust att på sikt få till en kvällsrutin där i alla fall de två minsta går på badrummet samtidigt, får blöja + pyjamas etc och lägger sig samtidigt. Men då blir ju storebror helt överlämnad till sig själv och det känns inte helt ok? Badrummet har tyvärr inte plats till tre barn och en (eller två) vuxen speciellt inte om det är blöjor som ska bytas.. Jag vet inte, hur gör ni som har tre barn? Tidigare har vi haft kvällsmat för bägge brorsorna vid 18.30, sen badrummet för lillebror (numera mellanbror) tillsammans med en vuxen vid 18.50, så läggdags 19.00 för mellanbror. Så brukar äldste få t.ex. läsa en bok eller se lite på TV i 20 min innan han också lägger sig 19.30. Lite tråkigt också att det funkar inte att läsa samma bok för de två äldsta, för mellanbrorsan är VÄLDIGT bestämd på vilka böcker han accepterar och det är typ samma bok varje kväll. Vilket ju blir tråkigt för storebrorsan.

Ja, sorry för ett lite virrigt inlägg, men många tankar i huvudet + amningsdimma här för en nybliven 3-barnsmorsa!

:)
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Bestämd snart 2-åring OCH kvällsrutiner

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej och grattis till lillebror!!

Jag är helt med på din egen analys av situationen och tänker att det kanske är förtrots eller iaf ngn form av trots som ju faktiskt måste bemötas med tydlighet i ngn form. Känns igen här hemma med snart 3-åringen. Men jag får be att få fundera på saken och även nattningen och återkomma imorgon igen för nu somnar jag...

Kram så länge och grattis igen!!!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Bestämd snart 2-åring OCH kvällsrutiner

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej igen!

Jag rekommenderar läsning om förtrotsen och trotsen som grund och så säger jag igen att jag verkligen känner igen mellanbrors reaktioner och vi fostrar ungefär som ni med mjölksprutning osv, det är ju helt logiskt tycker jag när man märker att det görs med flit. Att inte reagera vore skumt.

En del börjar ju trotsa lite tidigare även om det kan hjälpa massor och liksom mota olle i grind att utveckla och förbättra den sociala delaktigheten och låta mellanbror komma in i sin nya roll som STOREBROR!! Jag planerar att spela mycket på det iaf när vår skara växer. Det är ju en ny situation för alla så visst måste reaktioner, frågor och frustrationer få komma och mötas med både fasthet och ett mått av förståelse.

Jag tänker att aw:s beskrivning av trotsbarnets lättnad vid "rätt" bemötande kan vara en ledtråd för er när ni går vidare med detta.

När det gäller nattning är det viktigaste nog att ni bestämmer er för hur ni vill göra och sedan gör så med attityd av självklarhet! Både att behålla gamla rutiner och att anamma nya kan bli bra, känn efter vad ni tror blir bäst. Jag tror inte att storebror tackar nej till att få känna sig stor och vara uppe lite "ensam" (tv eller lyssna på ljudbok han gillar?) på kvällen men där är vi olika. Sedan har vi ofta lyxen att vara två vuxna vid läggning här så lite svårt att ge bra tips men lägg oavsett fram ALLT som fantastiska förmåner som barnen ska få ta del av från och med nu!!! :)

Jag tror du kommer få fler goda svar så jag nöjer mig så här, kram och jobba på!! :)

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Bestämd snart 2-åring OCH kvällsrutiner

Inlägg av videunge »

Hej!

Våra tre äldsta är tätt födda, mellanbror är mindre än 2år äldre än trean och även han sen i talet jämfört med syskonen.

Vår lösning på det mesta var att se mini som ett familjeprojekt. Mellanbror matade lillebror m flaskan, hjälpte till m blöjbyte, när de badade fick liten sitta i knät på ngn av de stora(krävs lite is i magen ibland men de kan bli fantastiskt duktiga om de får förtroendet)
Varför inte bada de två små ihop? Eller alla tre? Mini går upp först, får pyjamas o langas till förälder utanför? Sen tar man nästa? Eller ta upp bägge, svep in i handduk o gå o ta på blöja o pyjamas ngn annan stans? Ngns säng? Det är ju ingen lag på att göra det i badrummet...amma eller flaska liten samtidigt som man läser för stor/a går. Man ber liten hålla boken o bläddra. Min poäng är att frustrerade små blir mindre frustrerade av att tas i bruk.

Kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Bestämd snart 2-åring OCH kvällsrutiner

Inlägg av Avocado14 »

Tack för alla tips och idéer!

Vad gör man egentligen när (snart) 2-åringen bits eller slåss? Säger jag NEJ! så skrattar han bara. Försöker visa med handen hur man ska klappa om han slåss, men mär han bits? ... eller slår sitt huvud i golvet etc i frustration..? Åhh, hoppas så att han kan komma igång med talet så han kanske kan få ut känslor lite mera på det sättet...
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Bestämd snart 2-åring OCH kvällsrutiner

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Vet du, under denna forumrubriken om du bara skrollar ner på bara denna första sidan hittar jag 2-3 trådar som handlar om 2-åringar. Du kommer hitta massor. Om inte använd vår sökfunktion också. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"