Åtta år och sugar på tummen

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Åtta år och sugar på tummen

Inlägg av Rosine »

Vår dotter har numera blivit åtta – men hon sugar fortfarande på tummen. Hon gör det när hon ska somna, vilket, tror jag, är inte så pass farligt. Men hon gör det också ofta när hon sitter och läser. Hon gör många saker – hon spelar ute mycket, har sina uppgifter hemma, spelar flöjt, tränar två gånger i veckan; men hon läser också ganska mycket. Sammanlagt omkring två timmer om dagen.

Vi har haft flera perioder när hon fick någon belöning om hon inte sugit på tummen på dagtid i en vecka. Detta funkade bra. Men efteråt kom sugandet tillbaka. Jag har förklarat för henne att tänderna kan växa fel och jag uppmanar henne ibland att ta tummen ur munnen; jag har till och med hört mig säga: ”Du får inte läsa om du sugar. Då tar jag boken”. Då slutar hon suga. Men jag tycker egentligen att detta är fel strategi, det är säkert helt kontraproduktivt. Jag gör det bara för att jag känna mig hjälplös.

Dottern är ofta glad, men kan också ha väldigt dåligt humör, verkar ibland trotsigt… Det känns som om det växar kännslor/ tankar/ bilder i henne som hon inte riktigt förstår eller bemästrar. Ibland kan jag ha svårt att få riktig kontakt med henne. Jag tror nog att sugandet hjälpar henne att slappna av eller känna sig säkert.

Har ni någon tipps?
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Åtta år och sugar på tummen

Inlägg av Tin »

Hej,
det finns ett fint svar fran Torsmamma i denna lanken om tumsugning: https://annawahlgren.com/forum/viewtopi ... en#p303787 men om du doker pa forumet finns dar mycket skrivet om detta amne.

Beloning funkar tyvarr inte i langden da de inte gor det for att de sjalva vill utan endast for att fa beloningen.

Har du barnaboken? Det finns underbara kapitel om varje barnaalder. Det star sarskillt om att 8 aringen behover daglig hus sysslor som man valt sjalv..... och det star ocksa om kanslor.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"