Hemskt 3 åring

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
k_nastos
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 30 maj 2011, 08:09
Ort: Malmö

Hemskt 3 åring

Inlägg av k_nastos »

Hej alla kloka
Hugo 3 år har gått och blivit hemsk.
Han pratat hela tiden vilket vore ok om det inte vore för att han avbryter oss andra. Jag pappa och storebror har svårt att utbyta ens det minsta typ hur var det i skolan.
Vid måltiderna är det kaos. Vi måste mata för att han ska äta (har länge ätit själv) Retas med oss och storebror. Är ful i munnen. Vi är så dum dum, man kan bli kallad idiot och äcklig vilket jag själv har svårt att klara av, särskilt när jag står med en bajsblöja.

Jag tor det är blöjorna det handlar om. Jag tror han vill lägga av med dem men han fattar inte hur.
Jag tror det för att han blir som tokigast strax innan han lägger en bajsblöja.
I o f s är det inte mycket bättre övrig tid heller.

Han sover 11,5 timme. Sover ej på dagen på förskolan ( vägrar efter bytet av förskola då han hamnade i storbarnsgrupp och inga där sover, sovning sker med småbarn och andra pedagoger på annan våning)

Sover ibland på helgen och då två timmar.
Hjälper till mycket hemma, lagar mat städar och annat.

Nån som har idéer om hur vi kan få Hugo att må bättre och sluta bete sig så illa?
Han slåss. Sitter man bredvid honom vid matbordet är det en riktig nitlott.
Leo, 101021, kurstart vid 6 månader, inte i mål förrän nära två års ålder. Attityden fattades, var dåligt påläst och hade skålad vagn så dagsturer ute på rygg. Gör inte om de misstagen!
Hugo, 140923, SM från 11 veckor, kurstart 150116
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Hemskt 3 åring

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Först vill jag bara säga att jag förstår att det är jobbigt för er just nu och att det känns som att han blivit "hemsk". Men jag tror du är ngt på spåret när du anar att hans beteenden "säger" någonting som han inte får fram med ord. Försök höra vad det är! Kanske kan du fråga också? "jag märker att du är...över nånting, vill du berätta?" om han är så verbal.

Fysisk aktivitet såklart viktigt men också massa kramar, närhet och möten. Han är både stor och liten och ibland upplever jag att det hjälper att bara lägga sig på sängen och mysa lite tillsammans! Och humor och skratt är toppen toppen verktyg!!

Läs igenom om trotsen i Barnaboken!! Sedan läs trådar här om att sluta med blöjan för det är ju absolut hög tid!! Är man så stor pojke att man inte ens sover på dagen (men vila? Saga?) ska man definitivt inte ha blöja. Läs även där i Barnaboken samt trådar här som sagt. Jag tror som du att han skulle må mycket bättre utan denna bebismarkör.

Nu i trotsen händer massor inuti honom och du måste stå desto stadigare. Låt honom göra svårare jobb hemma och ge honom mer ansvar (under uppsikt) så växer han nog i beteendet också. Finns massa bra tips om sånt här också men sitter på en skakig buss nu så har svårt att länka.

Lycka till så hörs vi!!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hemskt 3 åring

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Superfina svar av Ylva, läs i Barnaboken om trotset och även kapitlet "Fostran om man så vill" det gillar jag!

Kan man inte bete sig som folk kan man inta vara runt folk. typ. :roll:

Dock märkte jag även ett par saker med just trotset, dels hunger, se till att de inte får för stort blodsockerfall efter en dag på förskolan, man kan ge ett äpple eller så på väg hem. :wink:

SEN, 11,5 tim sömn/natt är på tok för lite. Många slutar med dag-sovet på förskolan vid denna ålder, då behöver du förlänga natten. Vi hade 12,5 tim natt denna tiden. Han behöver LÄNGRE nätter nu. Och 12 tim natt har man långt upp i 8-9 års ålder. Min son har fortfarande natt minst 10,5-11 tim. Så låt er inte luras av varken barnen eller kompisar att de behöver mindre oavsett. :D

Använd även sök här på forum, vi skriver mycket om dessa saker.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
k_nastos
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 30 maj 2011, 08:09
Ort: Malmö

Re: Hemskt 3 åring

Inlägg av k_nastos »

Hej allla,
tack för era svar.
På 10 dagar blev Hugo blöjfri och är nu mycket snällare, det var nog det!
Fortfarande strul vid matbordet men det är det lilla.
Stort tack!
Leo, 101021, kurstart vid 6 månader, inte i mål förrän nära två års ålder. Attityden fattades, var dåligt påläst och hade skålad vagn så dagsturer ute på rygg. Gör inte om de misstagen!
Hugo, 140923, SM från 11 veckor, kurstart 150116
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hemskt 3 åring

Inlägg av TorsMamma »

:thumbsup:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"