Maktlös

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Lukka
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 18 nov 2017, 23:33

Maktlös

Inlägg av Lukka »

Har kämpat länge nu och vet inte längre vad jag ska göra. Vi har en son på 12 år som är autistisk, högfungerande, och en 6 åring som är outredd men överaktiv med ev autistiska drag. Barnen får allt de behöver på alla pedagogiska plan både hemma och i skola men de kan bara inte sluta bråka och slåss med varann när de är hemma vilket gör familjelivet svårt. Båda har inlärningsproblem och svårigheter att förstå känslor och dålig impulskontroll. Minsta lilla som går fel gör att de ryker ihop. Det oroar mig mycket eftersom vår äldsta är mycket större och starkare. Mycket tid går åt till att lösa konflikter och stoppa bråk. Vi har haft kontakt med Bup men fick varken råd eller hjälp. Det enda rådet vi fick var att vi måste se till att ha dem separerade så mycket som möjligt. Men det fungerar ju inte när man har familj. Hjälp! Vad gör vi??
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Maktlös

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen,

Har du barnaboken? Mitt förslag är även om de har diagnoser så är den värdefull att ändå läsa om varje ålder och dess utveckling har jag märkt. Jag älskar dessutom kapitlet "socialdelaktighet". Det är så här att de skall inte vara hemma och sysselsätta sig själva, de skall arbeta för flockens överlevnad. Oavsett anser jag att man gör det man kan och för mig är socialdelaktighet (min son är 11) det som kommer att lära honom hur man sen tar hand om sig själv när man blir större. Man får lägga allt på den nivå som passar, men min son och jag vi gillar att vara i köket och laga mat, det är där vi trivs. Alla måste få känna sig viktiga, behövda, LIVSVIKTIGA för att sin överlevnad. OM jag inte känner detta kommer jag istället leta bråk anser jag.
Sen är jag nog lite tvärt om mot BUP i detta, de behöver ju lära sig samarbeta hemma så man kan samarbeta med andra. Hålla dem isär säger ju att ni INTE KAN sammarbeta och inte då heller med andra. Den tanken gör mig ärligt talat lite ledsen, för det är ju ändå ens syskon man skall ha hela livet och sammarbeta med när vi föräldrar inte finns längre. När är då tanken enl. BUP att de skall lära sig detta?
Läs gärna syskon kapitlet i BB samt "fostran om man så vill" i den med.

Dock, en sak jag är med BUP på är att kan man ibland ha vissa stunder eller en enskild aktivitet som är vigd med en viss förälder tror jag det är bra. Att du och ena sonen kanske gillar att läsa en viss bok ihop (passar 6 åringar kanske?) Medans min son och jag gillar att laga mat, leta mat på datorn och prova att laga, ibland går vi in på "movehome.se" och bygger hus. Ett gemensamt intresse man kan ha för sig själv med en förälder. Maken och sonen spelar Minecraft.

Men resten av tiden måste vi ALLA samarbeta!
Om du även fortsätter läsa här och även läser inlägg gjort av vår medlem "Cilla" så kommer du även stöta på http://hejlskov.se Hejlskov, han arbetar med lågaffektivt bemötande, som vi också gillar. Men nyckeln är ju att fånga saker och ting INNAN de händer och är ett faktum. Det är där socialdelaktighet kommer in.

När det kommer till 6 åringen har ni fått de där verktygen med gubbarna som mår och visar olika miner hu de mår som man använder mycket på autistiska barn (just för de har lite svårt att läsa av sociala koder) så de kan visa och beskriva och ni kan prata?
Vi här hemma har bara ordet "STOP" när någon säger stop blir det lite samma som "time out" alla tystnar och slutar, någon kanske får lämna rummet eller gå för att inte säga saker man inte kan ta tillbaka.

Läs gärna runt här på forum, läs massa i Barnaboken då det är den vi gillar att utgå ifrån. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Maktlös

Inlägg av Alma »

Jag känner en hel del familjer där flera av syskonen har diagnoser inom autismspektrat. Det är inte ovanligt att barnen under perioder och år inte vill ha med varandra att göra och att man både rumsligt och på andra sätt delar upp dem.

Att många syskon med autism inte hela tiden eller ens hela barndomen leker eller umgås utan stora konflikter och utbrott kan bero på att de behöver få vila. De behöver få vara i sin egen bubbla. De behöver efter förskola och skola eller socialt aktiva helger få slippa sociala samspel som innebär turtagning, att följa andras intressen, höra andras röster.

Det går att leva i en familj med barn som inte umgås, som inte äter ihop, som inte leker tillsammans. Ju mer frivillighet och egna initiativ för umgänge man kan skapa för barnen och ju mer man kan reducera stress i deras liv - desto större chans att de kommer att vilja samspela en dag.

Det är inte det man tänkt sig om familjelivet men när man slipper utbrott, skrik, gräl och slagsmål så frigörs energi till annat. Och man ser nya möjligheter.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"