Vägrar byta bajsblöja

Samtalsforum med barnen i fokus
isa3
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 07 nov 2017, 00:09

Vägrar byta bajsblöja

Inlägg av isa3 »

Hej!

Har en son på 3 år (4 i februari) som vi har försökt att få blöjfri i snart ett år utan att lyckas. Sakta men säkert började han sätta sig på pottan och lyckades även kissa där några gånger men senaste veckorna har det inte fungerat alls.

I samband med att vi började med potträningen har han börjat strida emot när vi ska byta blöjan. När vi ser att han har bajsat och går och säger åt han att vi ska byta blöjan blir svaret direkt nej. Försöker vi sedan ta han lite lätt i handen och leda ut han i badrummet gör han direkt motstånd och blir redigt arg, skriker och springer iväg.
I början gick det att vänta ett litet tag så han kunde lugna ner sig men nu hjälper inte ens det. Utan man får försöka med jämna mellanrum fråga han lite försiktigt om han inte vill att vi ska byta blöjan men det kan ta väldigt lång tid innan vi får "tillstånd" till det. Är det bara kiss är det inget större bekymmer utan det går att byta lite snabbt.
Vi har även, dumt nog, vid något enstaka tillfälle, försökt muta han men inte ens det har hjälpt.
Tycker han börjar bli så stor nu att han måste förstå att han inte kan sitta med en blöja full med bajs.

Vet inte längre hur vi ska hantera detta. Vi har lagt ner potträningen tillsvidare då vi kände att han inte gjorde några framsteg eller visade något större intresse för det.

Är det någon här som kan ge oss någon vägledning eller andra råd på hur vi kan gå vidare?
Tacksam för alla tips.
L: 2014-02-12
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Vägrar byta bajsblöja

Inlägg av mamaA »

Hej!

Min son visade lite intresse för pottan i början men det avtog sen och till slut får man bara bestämma sig för att plocka bort blöjan helt. Han var då 2,5 år, lite mer.

Han var en stor motståndare till att kissa på pottan och gick gärna med bajs i blöjan också. Tre dagar tog det innan han var TORR med mycket få olyckor sen. Första dagen bytte vi kalsonger typ 8-10 gånger men sen insåg han att vi inte gav oss och då hängde han på snabbt. Han vägrade tom kissa i nattblöjan så han blev helt blöjfri på de tre dagarna. Det går! Man måste vara konsekvent och inte sätta på blöjan ens om man ska ut i bilen utan lägga plastad frotté i stället. Just nu är ju tyvärr en bökig årstid med ytterkläder och allt men man kan ju börja över en helg tex.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
isa3
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 07 nov 2017, 00:09

Re: Vägrar byta bajsblöja

Inlägg av isa3 »

Tack för svar.

Kalsonger har vi provat i omgångar. Vi lät han själv välja ut några i affären som han ville ha. Påtalade sedan att ”figurerna” blir ledsna om man kissar på dom. Dock blev det ingen skillnad mot att ha blöja. Allt hamnade istället i kalsongerna utan minsta reaktion. Han brydde sig lika lite som om det hade hamnat i blöjan. Försökte även med en timer som skulle spela en trudelutt när det var dags att sätta sig på pottan. Det var roligt i början men nu fungerar det inte längre. Dock kom det nästan aldrig något i pottan ändå.

Vi försökte även fråga lite försiktigt om han inte ville sitta på pottan ett tag eller om vi skulle gå till pottan och läsa en bok men det är inte längre intressant. Vill inte tvinga han dit utan känner mer att han själv måste avgöra när han vill sitta där. Så nu känner vi mer att vi får lugna ner oss lite och invänta och se om han får upp sitt intresse av att vilja sitta på pottan igen. Han ser hur kompisarna gör och borde själv snart vilja bli lika duktig som dessa kan man tycka.

Nu ser vi dock ett större bekymmer med hans motvillighet till att låta oss byta blöjan. Vi hamnade i en sådan situation i eftermiddags/kväll. Vi lekte inne på pojkens rum och ser på han att något är på gång och minuten senare springer han iväg och ”gömmer” sig. När han kommer tillbaka känns/syns det klart o tydligt vad han har gjort o frågar då rakt ut om han har varit och bajsat, men nej, det hade han inte. Provar då med, ”Får mamma titta efter”, men nej, det fick jag inte heller. Ber då sambon gå in och försöka men även han får, nej, nej, nej, nej… Utan han fick helt enkelt sitta i det så fick vi byta innan kvällsmaten då vi normalt brukar byta. Jag vet inte redigt vad man kan göra annorlunda. Visst kunde vi ha gått in mer bryskt och tagit bråket som blir men den metoden förvärrar mer än vad den hjälper.

Vet inte hur vi ska gå vidare. Känns hopplöst just nu.
L: 2014-02-12
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vägrar byta bajsblöja

Inlägg av TorsMamma »

Hej Isa3,

Får jag föreslå att du läser i BB dels om detta med "potträning" och sedan om 3 åringen och trotsen! Och inte minst kapitlet "fostran om man så vill".
Jag tror i ärlighetens namn att detta är ett "trots" uttryck från sonens håll. Samt att man kan Freudisera det hela lite, han har kommit på att han har en "produkt" och det kommer från honom. Han har också kommit på att detta är något han har 100% kontroll över.
I och med trots på detta så har han kommit på att detta är er Akilles häl.

Så mitt förslag är att ni först går tillbaka till Barnaboken, repetera en massa i den.
Sök runt här på Barnafostran om potträning också. Vi har skrivit lite om större (gärna pojkar) som har detta bekymmer. :D :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
isa3
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 07 nov 2017, 00:09

Re: Vägrar byta bajsblöja

Inlägg av isa3 »

Hej!

Tack TorsMamma, ska läsa på lite mer om ”trotsen”.

När det gäller potträningen så har vi provat att låta han gå i kalsonger. Sker det en olycka så har vi försökt med att han får hjälpa till att torka upp det och själv byta kläder. Tyvärr fungerar det inte redigt som vi hade hoppats. Vi kanske är för snälla men när vi ser att han har kissat på sig så försöker vi fråga han vart han kissade någonstans och visar sen att man måste torka upp efter sig och byta kläderna och vart dessa sedan ska ligga. Men han visar inget intresse för detta utan springer som oftast iväg bara. Han bryr sig heller inte att han har kissat på sig utan det är först när vi frågar vart han har kissat som han reagerar. Vi frågar aldrig OM han har kissat utan VART. Frågar vi OM så är svaret nej.

Dock ser vi ett litet större problem med när han bajsat i kalsongerna. Även här säger han aldrig till utan han går med det. Det är inte alltid man hinner upptäcka det direkt utan han hinner sätta sig på diverse ställen och lämna fläckar efter sig som är svåra att tvätta bort. Vi la ut lite plastad frotté på ett par platser tex soffan men det känns som om halva huset skulle behöva skyddas. Även här har vi otroligt svårt att få av han kalsongerna. Han kämpar emot och springer runt.

Jag vet inte vad vi har gjort för fel i potträningen kanske varit för snälla eller för tjatiga? Just nu ser jag ingen annan utväg än att han får ha kvar blöjan tills han blir mer mogen/intresserad. Han ber aldrig om någon blöja utan det går lika bra att gå i kalsongerna.
Frågade häromdagen på förskolan om det var några problem där att byta på han då jag aldrig har fått några ”klagomål” på det. Men där går det tydligen hur bra som helst. Dock är det ytterst sällan han bajsar på förskolan. Vet inte varför han inte gör det. Utan oftast sker det direkt när vi kommer hem eller på vägen hem. Tycker han kanske att det är pinsamt att göra det bland sina kompisar?

En annan situation som vi brukar hamna i som jag är lite osäker på om vi gör rätt i. Senaste året har det hänt flera gånger att han har vaknat runt fem på morgonen av att han har bajsat. När vi då går in till han sitter han oftast på sängkanten och är lite småledsen. Frågar aldrig varför han är ledsen utan oftast lägger vi han bara ner igen och säger att det fortfarande är natt och att man ska sova. Det har hänt att vi har tagit upp han för att byta blöjan men då har det berott på att han har bajsat igenom. Sen har det varit omöjligt att få han att somna om. Annars somnar han nästan direkt när vi har lagt han ner. Jag vet inte om vi gör rätt att vi låter han sova klart till klockan 7 innan vi byter? Jag har kollat runt lite i forumet med blandade svar. Det känns lite fel att inte byta för nu säger han i alla fall till men samtidigt byter vi bryter vi sovschemat.

Tycker allt annat fungerar bra, följer schemat vi har utan större problem.
L: 2014-02-12
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Vägrar byta bajsblöja

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Hur har det gått här? Ser att du inte har fått svar, förlåt.

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
isa3
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 07 nov 2017, 00:09

Re: Vägrar byta bajsblöja

Inlägg av isa3 »

Hej!

Tyvärr så har det inte blivit några större framsteg. Hade hoppats på att få han torr innan han blir fyra men inser nu att detta blir svårt att nå och det var kanske dumt att sätta upp ett mål från första början då det mer har lett till stress och bråk.
Senaste månaden har vi låtit han ha blöja då han helt enkelt inte bryr sig det minsta av att det blir blött/kladdigt i kalsongerna alla dessa gånger vi har provat.

Det som stör oss mest är att han inte bryr sig det minsta när det blir blött eller kladdigt i blöjan. Ser jag att han har bajsat och frågar han så vägrar han att erkänna detta. Försöker även med att vi kan gå och se efter, men nej. Kommer jag på han att han står och bajsar och frågar om han inte vill bajsa på pottan istället så blir han bara arg och vill vara ensam. Säger åt han att han får komma ut och säga till när han har bajsat färdigt men det sker aldrig.

För några veckor sedan när vi var ute på en julrunda på eftermiddagen var han faktiskt duktig och sa till att han hade bajsat. Men då hade han gått med det så länge att han hade blivit ordentligt röd runt snopp och baken. Han hade antagligen så ont att det va just därför han reagerade. Försöker att hålla koll och byta så fort han har bajsat men denna gången missade jag det helt även om jag frågade han med jämna mellanrum.
Det som har blivit bättre är allt bråk som var innan när vi skulle byta blöjan när han hade bajsat. Då var det helt hopplöst med allt skrik, spring o tjut. Nu försöker jag lugnt säga till han att han får så ont igen om han sitter i det för länge. Sen försöker jag även skippa duschen och gör istället en liten plats där vi byter.

Något tips på hur man kan få han att säga till när han har bajsat och inte sitta i det? Att detta med bajs ska vara så svårt. Kissat på pottan har hänt att han har gjort även om gångerna är få. Annars är han duktig med att tvätta händerna innan mat o när vi har varit ute mm men detta går inte.
L: 2014-02-12
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Vägrar byta bajsblöja

Inlägg av Tin »

Hej hopp och god fortsattning,

pott traning ja, det blir lite knas ibland, av precis den anledningen Torsmamma sager. Han har hittat er akilleshal. Vad fick du for reflektioner av kapitlena i barnaboken? Vad genomforde ni efter ni last boken?

Det enda som mig veteligen fungerar nar vi har en liten kiss/bajs trotsare ar att fa dom att vilja sluta. Alltsa de kommer inte sluta om de inte genuint vill det sjalva, sa det maste hittas en vag som gor det vart det. Mao att kissa/bajsa pa sig maste vara nagot som sonen INTE vill gora. Hur gor man det? Jo, man ser till att stada upp efter kiss/bajs ar jattejobbigt for dem. Dvs: du ser att det kissats, fraga inte, du ser ju, bara konstatera, jaha nu har et kissats da ar det stadning som galler. Har man stokat till det far man stada upp, ingen vardering eller anklagan, endast konsekvens. Sonen kommer vagra hjalpa till, (saklart, det ar ju mycket skonare att lata mamma gora allt) men da tar ni handen om handen och hjalper sonen hjalpa till. Avkladas, lagga kladerna i tvattmaskinen, starta tvattmaskinen, duscha sig sjalv, torka sig, kla pa sig, nar tvatten ar klar, hamta den och hanga upp. ALLT detta kommer vara jobbigare an att kissa pa sig och polletten kommer tillslut trilla ner att vanta nu, om jag INTE kissar/bajsar pa mig sa slipper jag ju tvatten och plotsligt blir det vart det.

OBS, detta fungerar endast om ni foraldrar verkligen ser till att genomfora, inga fragor, inte be sonen hjalpa till och lata han komma undan om han inte vill, han SKA stada sin egen rora. Och vill man inte (saklart vill han inte) sa ser mamma och pappa till att lugna och trygga visa, forklara, halla handen om sonens hander, lata det ta den tid det tar (aven om det tar 1 h forsta gangen), osv.

Mao konsekvens har ar precis lika viktigt som vid sovtraningen, malet i sikte ar "Olyckor hander, det ar ok, men man stadar uop efter sig. Mamma kan hjalpa med du stadar sjalv".
Och ja han kommer protestera forsta gangen, precsi som bebisar protesterar vid forsta buffningen (vad har det som hander mamma) med da tar man pa sig attityd mossan och bara kor.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
isa3
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 07 nov 2017, 00:09

Re: Vägrar byta bajsblöja

Inlägg av isa3 »

Hej Tin o god fortsättning.

Ett litet längre inlägg där jag berättar i detalj hur vi har gjort :)

Har läst lite i boken om bland annat potträningen. Att dom flesta barn som inte pottränas blir torra innan tre års ålder och de som pottränas blir det tidigare men stämmer tyvärr inte helt in på sonen.

Vi började med potträningen när han var två år. Införskaffade en potta som han själv fick välja ut. I början var det intressant att sitta där även om det oftast inget kom. När jag såg att han var på gång att börja bajsa gick jag in och tog han i handen och sa att behöver man bajsa så gör man det på pottan och hjälpte han sedan dit. Men det kom aldrig något utan man kunde se att han höll emot. Försökte få han att slappna av genom att läsa böcker mm men det hjälpte inte. Vet inte om jag körde för hårt men det slutade med att han blev helt förstoppad. Vilket resulterade i läkarbesök, lösande och en massa gråt i en period. Efter detta valde vi att göra ett litet uppehåll i potträningen för att se om han visade något intresse för att själv vilja börja igen. Men nej.

När han blev tre tyckte vi att det var dags att försöka igen. Vi provade först med att göra belöningstavla där vi satte en stjärna för varje gång det hamnade något i pottan. Men det var inget han var särskilt intresserad av även att vi lockade med leksaker.
Vi provade att köpa några nya kalsonger som han själv fick välja ut. Testade att ta bort blöjan i perioder och enbart köra med kalsonger hemma. Men han bara småskvätter (ibland flera gånger i timmen) i byxorna. Såg vi att det började bli blött i byxorna försökte vi snabbt som attan att sätta han på pottan och sa att det är här man ska kissa. Även om det inget kom så försökte vi uppmuntra han med att det kanske kommer här nästa gång.

Som jag skrev i mitt första inlägg så började han bli mer o mer besvärlig ju mer vi pottränade. Besvärligast var det med bajseriet. I början gick jag bara in och tog han i handen och sa till han att han hade bajsat och att vi måste byta. Han var inte särskilt intresserad av det o sa direkt nej och rykte loss handen. Fortsatte jag att försöka få med han ut i badrummet slutade det med en jakt runt i huset.
Hade han bajsat i kalsongerna gick jag in hårdare in direkt och lyfte ut han i badrummet. Det var inte alls populärt utan då fick man se upp så man inte fick någon spark. Men ville inte riskera att få massa bajs i huset så hade inte mycket annat att välja på.
Detta har dock blivit mycket bättre senaste tiden. Jag vet inte om det berodde på att han fick så otroligt ont när han gick med det för länge eller om det är duschen. Istället för att köra en ordentlig rengöring i duschen när han har bajsat lägger vi nu ut en handduk inne på hans rum där vi försöker byta istället även om det är lite bökigare.
Hade det ”bara” hänt en liten kissolycka gick det lättare. Då talade jag om det för sonen om han inte hade märkt det själv. Sen fick han själv byta byxor och lägga de andra i tvättmaskinen. Hade det kommit något på golvet fick han själv torka upp det.

Men då det mesta hamnade i byxorna o inget i pottan så har vi nu gått tillbaka till ruta ett och kör blöja tills han verkar mer intresserad. Det är väl inte rätt, men ser ingen annan utväg just nu. Fortsätter med dom vanliga rutinerna att sätta han på pottan i samband med blöjbyte, mat och när vi ska gå ut/kommer in. Ser jag att han är på gång att börja bajsa säger jag åt han att man gör detta på pottan men det vill han inte utan brukar köra iväg mig istället. Jag vågar inte tvinga han till pottan igen med tanke på att han blev så förstoppad när jag gjorde det tidigare.

Det som stör mig lite är att han inte kommer och säger till när han är klar. (Spelar ingen roll om han har blöja eller kalsonger på sig) Han vill heller inte erkänna att han har bajsat/kissat utan det är nästan så han försöker dölja det. Jag kan heller inte förstå hur han kan sitta i det utan att bry sig det minsta. Det är först när han får ont som han reagerar. Senaste tiden har han rätt lätt blivit röd runt pung och snopp vilket stör han en del.
Man märker även ibland när han sitter i knät att det blir lite varmt under baken. Försöker då tala om för han att man inte ska sitta i mammas knä och kissa utan det gör man på pottan. Och att han då kan försöka med det nästa gång. Antingen erkänner han inte att han kissade eller får man bara till svar att det bara kom.

Jag vet inte vad man har gjort för fel. Kan det sitta i än att han fick så ont när vi började med potträningen att han kanske är rädd för pottan? Har man kört för hårt och stressat upp han så det har låst sig för han? Eller känner han helt enkelt inte att han är kissnödig eller om han bara glömmer bort det.
Hur går man bäst vidare?
På förskolan går det lite bättre. Han bajsar aldrig där utan då verkar han hålla sig tills han kommer hem. Men kissar på pottan ganska ofta. Antar att han ser hur sina jämnåriga kamrater gör.
L: 2014-02-12
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vägrar byta bajsblöja

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ett tips är att du läser tråden en gång till. Läs i Barnaboken igen om potträning, trots m.m. Jag personligen tror inte det är "bajset" ni skall ha fokus på utan allt runt om kring om man säger. Här är en tråd på just det temat. Ett tips är att man kan använda sökfunktionen här på forum för att hitta vissa tips som också kanske passar. :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ad#p248067

I denna tråden finns massa fler trådar och även trådar i dem. De är många, men läs dem alla. Alla har lite olika vinklar och tankar. Se om något träffar lite närmare hjärtat än andra saker här. Det jag tror du kommer märka är att många av dessa är små just herrar i 4 års ålder (3-5) där detta liksom är ett "mönster". :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
isa3
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 07 nov 2017, 00:09

Re: Vägrar byta bajsblöja

Inlägg av isa3 »

Tack TorsMamma.

Just det inlägget du länkade till hade jag missat. Har läst många andra men just den lyckades jag missa. Det träffar nästan mitt i prick. Känner igen mig en hel del. Känns som om jag annars har dammsugit internet efter quickfixar som inte har fungerat.

Sambon gnäller nästan dagligen att jag tjatar för mycket på sonen. ”Han hinner ju inte skita klart innan du är där och tjatar”. Jag blir så otroligt irriterad när jag ser att han står o bajsar metern ifrån pottan och det är väl det han märker. Sen får man gnällkommentarer från släkt som har barn i samma ålder om att han inte är torr än, är han inte för stor för blöja osv. Vilket har stressat upp mig ordentligt och antagligen spridit sig över till sonen.

Det känns som om vi behöver ta några steg tillbaka och jag behöver sluta tjata på han. Som det står i tråden, sluta prata bajs, sluta påminna och fråga om han behöver.

Men känner att jag skulle behöva få hjälp med en plan för detta. Han kan ta av sig blöjan o byxorna själv för att sätta sig på pottan. Istället för att vi tjatar på han om han inte behöver bajsa så låter vi han själv ta det beslutet och känna efter när det är dags att sitta på pottan? Tidigare har vi haft rutiner då vi har satt han på pottan, tex i samband med blöjbyte, mat osv, ska vi sluta med dessa och låta han själv känna efter när det är dags att kissa/bajsa? Och då hoppas att han väljer att sätta sig på pottan självmant?
L: 2014-02-12
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vägrar byta bajsblöja

Inlägg av TorsMamma »

Har du även läst trådarna i trådarna?

Jag svarar på flera ställen, skall man åka någonstans, skall ALLA kissa innan man går. Mamma kissar, pappa kissar osv... Inga konstigheter. Så som man tvättar händerna direkt man kommer in och har varit ute. Men man kan inte "tvinga" någon att bajsa på kommando liksom. Men att man kissar innan man är borta en längre stund och att ALLA gör det är inget konstigt. Men du kan inte tjata på honom, bara föregå med gott exempel själv osv...
Han har hittat din akilleshäl, det är där du skall jobba, med dig, dina reaktioner, dina tankar osv....

Läs denna tråden igen, läs länkarna igen och igen tills du är lugn och trygg. DÅ kommer du kunna ha en plan tänker jag. Kan Sambon ta över några dagar? Visst han kanske blir röd, får ont behöver Inotyol salva på stjärten en tid. Men detta kanske Sambon kan ta ett tag?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
isa3
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 07 nov 2017, 00:09

Re: Vägrar byta bajsblöja

Inlägg av isa3 »

Jag har inte hunnit läsa svaren i de andra trådarna ännu. Ska göra detta.

Diskuterade detta med sambon igår o han tyckte givetvis att sonen måste kunna känna efter själv vad som är rätt och fel. Det gör han med så mycket annat och måste även lära sig detta. Sambon tyckte i alla fall att vi kunde testa en period och se om det blir någon skillnad.
Jag brukar hämta sonen runt 15 på förskolan o sambon är inte hemma förrän runt 18 så kan inte lämna över helt men han ska i alla fall börja bli mer ”aktiv”.
Även om jag inte känner mig helt bekväm (ska läsa på mer och försöka bli övertygad) så ska jag försöka att ta det lite lugnare och inte reta upp mig som jag har gjort.

Tänkte börja idag och det gick väl sisådär. Det är nästan samma visa varje dag, sitter och försöker plugga lite i soffan, sonen leker lite inne på sitt rum, det tystnar. Vanligtvis brukar jag då gå in och se efter vad som händer, men idag lät jag bli. Efter en stund tittar sonen ut och undrar vad jag håller på med. Ställer samma fråga tillbaka vad som händer där inne. Detta upprepar sig 2 gånger inom loppet av 10-15 minuter. Antar att han räknade med att jag skulle komma in och börja tjata på han, men det gjorde jag inte idag. Utan jag försökte hålla mig även att jag såg att han har gjort i blöjan.
Efter ett tag kommer han ut med en bok som han vill att vi ska titta i (Allt för att få uppmärksamhet?) och försökte klättra upp i knät men då tar det emot direkt och bubblade till inombords. Lyfte ner han på golvet och sa åt han att jag ser att han har gömt något i byxorna och han får ta bort det innan vi läser i boken. Slutar med att han går in på sitt rum igen o vi är antagligen lika sura båda två.

Väntar hela tiden på att han ska komma ut o visa något intresse av att få blöjan bytt, men inte. Nu kanske man inte ska räkna med resultat första gången man provar något nytt. Men det känns inte helt rätt att medvetet låta han sitta i det fram tills vi brukar byta/tvätta oss innan middagen. Inte bara att det blir otroligt kladdigt att ta hand om utan jag är mer rädd för att han ska åka på någon infektion, urinvägsinfektion.?

Men som sagt, jag ska läsa på mer och ge det flera chanser.
L: 2014-02-12
isa3
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 07 nov 2017, 00:09

Re: Vägrar byta bajsblöja

Inlägg av isa3 »

Kanske dags för en liten uppdatering :)
Senaste månaderna har vi försökt ta det lite lugnare med potträningen. Har läst och läst och försökt övertyga mig själv :) Vi försökte gemensamt att hitta en plats där vi har kunnat ställa pottan, skaffat lite böcker o annat som kan vara intressant så sonen själv kan välja att sätta sig där när det är dags.

Tidigare blev det även alltid tjafs när jag försökte få sonen att inse att han hade bajsat och att vi då behövde byta blöjan. Nu har jag tagit ett par steg tillbaka och istället för att direkt när jag upptäcker att han har gjort det stora så försöker jag nu vänta ut han. Försöka få han själv att inse att det är dags att tvätta sig. Men detta har inte alls fungerat som jag hade hoppats. Utan han brukar gå med det och hålla det ”hemligt” tills vi ska börja med maten. Något som han oftast e nyfiken på o vill hjälpa till med. Och för att hjälpa till där måste man vara ordentligt ren.
Det har hänt att han har sagt till men de gångerna var han lite röd ”framtill” och kände antagligen att det gjorde ont. Försöker smörja in han med salva i förebyggande syfte så han har inte blivit särskilt irriterad i baken ännu. Har även vid dessa tillfällen försökt berätta för sonen varför han fick ont och hur man kan undvika det. Men som vanligt verkar han inte lyssna.
Har även hänt ett antal gånger att jag har gått in och lyft ut han i badrummet men det är gånger det har läckt igenom. Och det har inte varit populärt vill jag lova utan han tänder till direkt om man går in och avbryter något.
Har försökt att fråga han ibland när jag byter om han själv vet när han vill börja bajsa på pottan eller kanske toan, men det vet han inte.
Jag vet inte varför men just detta med hans ignorerande när han har bajsat är något som jag retar upp mig på, som det kanske har märkts i tråden. Dock känner jag att jag har blivit lugnare utåt iaf vilket jag har märkt även har påverkat sonen som även han har blivit betydligt lugnare. Vilket sambon bekräftar =)
Jag vet inte hur man ska få han att inse att ”nu behöver jag tvätta mig”. Det fungerar bra innan vi ska äta, men mellan dessa ”aktiviteter” är det svårare/omöjligt. Har försökt sluta använda ordet, ”bajs” och försöker mer med, ”Nu måste vi tvätta oss…”.

När det kommer till att kissa på pottan har det blivit framsteg. Visst, större delen kommer fortfarande i blöjan, men sedan vi lät han sitta och spela lite med surfplattan blev det genast roligare att sitta där. Det har hänt flera gånger att han har kissat där självmant när inte vi har varit i närheten. Antagligen är det surfplattan som har lockat men kul att han själv har satt sig där =)

Har försökt att förbereda sonen på att vi i sommar ska ta bort blöjan och det är något som han verkar vara pigg på nu i alla fall. Det händer ibland när han ska ut o leka med några kompisar att han anser att han minsann inte behöver någon blöja, men har försökt förklarat för han att så länge han inte använder pottan/toan majoriteten av gångerna så är det blöja som gäller. Jag vet inte om man är för hård? Vi har bestämt att vi i sommar ska ta bort blöjan dagtid i minst en vecka o se hur det fungerar.
L: 2014-02-12
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Vägrar byta bajsblöja

Inlägg av Tin »

Hej,
vad skont att det gar framat for er, jag menar dig. ;)

Att det verkligen far resultat for sonen nar du backar. Sa satt som mal att du skall backa an mer sa kommer sonen fa chansen att gora an mer framsteg.

Jag har sjalv en 8 aring :shock: som visserligen gar pa toaletten sjalv sedan lange men vantar sa lange varje ganga att hon knappt kan ga av kissnodighet. Det verkar ju sa himla jobbigt och onodigt tycker jag som vuxen, och jag ser ju en halvtimme innan det blir kris att hon behover ga. Men sa fort jag paminner eller kommer och "sager till" sa ar det som forgjort. Jag kan inte diktera och bestamma om hennes grundlaggande behov. Det ar ju i princip det enda som barn kan bestamma sjalva om. Atandet, sovandet och toalettandet.
Min 8 aring ater och sover fantastiskt bra, och hon tar rad och vagledning. Men toalettandet, det har hon bestamt sig for att hantera helt sjalv. Det enda jag kan gora ar att backa totalt och lata henne bestamma. Faktiskt kor vi fortfarande med TorsMammas tips, att sa fort man lamnar huset sa kissar ALLA, sa fort vi satter oss i bilen sa kissar ALLA, sa fort vi skall pa prommenad sa kissar ALLA.
Generella regler som galler oss ALLA i familjen koper hon och hon gar pa toa, skulle jag saga till bara henne vagrar hon. Sa nar hon var mindre hade vi MANGA sadana regler, fore vi spelar kort sa kissa ALLA, fore vi sitter vid matbordet sa kissar ALLA .... ja du hajjar. Man maste vara pahittig. I ditt fall handlar det kanske inte om att just kissa utan att all maste vara RENA (ie torra om rumpan) inte bara fore vi lagar mat utan lite allt mojligt. Men ni maste ocksa latsas ga pa toa, reglerna galler inte bara honom.

Sa backa an mer och se vad som hander. Ta bort makten fran honom genom att inte bry dig nar han trycker pa din knapp, som han uppenbarligen har hittat. Svart men effektfullt. Du har all makt har, och du kan bara andra dig sjalv. Han kommer folja din ledning.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"