Att börja om från början

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
JennyPenny
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 22 okt 2017, 10:36

Att börja om från början

Inlägg av JennyPenny »

Hej!

Det är drygt 8 år sen jag var här, då med en liten en, för tidigt född och andra barnet.

Nu är han snart 9, och livet har tagit en vändning där jag behöver så mycket stöd jag kan få i hur vi ska ordna vardagen, efter en period dom präglats av min depression, min separationsskräck, mina panikångestattacker vilket - inser jag ju såklart - varit oerhört negativt för Milo.

Det senaste året har varit kaotiskt, och mitt psyke har tagit rejält med stryk. Hamnade i juli med mitt äldsta barn i ett terrorattentat som bl a innebar en lång väntan på att få reda på om hon skulle dö eller inte.

Hösten präglades av att jag var sjukskriven och mest åt, sov och oroade mig för att folk skulle dö. Mitt i detta beslutade jag mig också för att skilja mig, ett bra och genomtänkt beslut.

Under samma period flyttade äldsta barnet hemifrån och flyttade utomlands två gånger. Sedan kom separationen, och i samband med attentatet i Stockholm i april blev jag sjuk igen i posttraumatisk stress och depression.

Vi beslutade sen vår att sonen bara skulle vara hos mig de dagar jag orkade, så att han skulle få en mer stabil tillvaro.

Sedan mitten av augusti bor han nu varannan vecka. Pappan och jag har haft en del stormiga och aggressiva gräl (jag är den som stått för det aggressiva) som vår son bevittnat och inte mått bra av. Jag känner själv att jag inte alls bearbetat separationen på ett bra sätt, och försöker göra det nu.

Just för tillfället har relationen till Milos pappa stabiliserats.

Milo har varit både ledsen och arg, och jag upplever inte att han får den bekräftande kontakten han behöver med sin pappa. Det har alltid varit jag som sett, aktiverat, resonerat och funnits där.

Nu har vi här hemma en vardag som fungerar vad gäller det basala, men mina krafter är inte på topp och jag har liksom tappat kraften att genomdriva förändringar. Milo har tappat intresset för det han tidigare tyckt varit kul (vi har kontakt med skolhälsan om detta) och vill bara vara med mig. När vi är tillsammans ligger vi mest på sängen och kollar på film, lyssnar på radio eller spelar tv-spel.

Jag behöver hjälp att komma igång med saker igen, aktivera oss och skapa den där sociala delaktigheten jag tycker är så otroligt viktig. Men mina krafter är små och jag känner mig osäker.

Är det nån som har några vänliga ord, eller konkreta förslag på hur vi kan lägga upp vardagslivet? Jag är sjukskriven på heltid.

Jenny
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Att börja om från början

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag tänker att rutiner är viktiga, hur stor man än är, det skapar trygghet. Jag har själv varit sjukskriven i perioder och har en värksjukdom så vet hur det är att ha begränsad
ork men likväl funkar det bättre med barnen om jag har en plan för dagen och de får vara delaktiga i hemmets uppgifter.

Jag tänker att ni kan fixa mellis tillsammans när han kommer hem från skolan/fritids. Göra smoothie, är snabbt och enkelt och fixa mackor till. samarbeta och prova olika recept.

Läxor brukar det finnas som ska göras, i alla fall läsläxa, bra att ta den efter mellanmålet innan han är för trött. Sen lite fritid för honom. Jag tycker det är helt okej att barn får ha tråkigt och får använda sin fantasi till att hitta på saker men tex att ni lägger något pussel med många bitar tillsammans(sånt där som tar lång tid att bli färdigt), att han spelar några spel på ipad (egenvalda eller pedagogiska), se på tv, pyssla, rita, leka med leksaker etc.

Det beror ju på hur dags han kommer hem från skolan, annars kan denna del hoppas över och ni gör någon uppgift i hemmet varje dag: städar ett rum/eller plockar undan överallt en dag, dammar nästa och dammsugar den tredje/ tvättar/städar toaletten/ . Detta är ju beroende på ork, kanske inte varje dag men några dagar i veckan.

Sen är det ju dags att laga middag, det kan ni också göra tillsammans, kanske en matkasse underlättar här?

Sen lite kvällsrutiner med bad/dusch och mysa i soffa/säg framför tv eller om han vill leka.

Jag tror ett veckoschema hade varit en bra ide, det är lättare att faktiskt göra sakerna om man har skrivit ner dem och ser det tydligt framför sig.

På helgerna kanske ni kan aktivera er lite mer, tex hallowenpyssla passar ju perfekt nu, finns många enkla pyssel som inte kräver så mycket inköp så länge man har färg och klister hemma ( Bunkra på Flying Tiger). Gå på bio? Ta en promenad till ett fik? Beror ju på vad du orkar och klarar av.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Att börja om från början

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag håller med mammaA, när jag var sjukskriven så hade jag 1 sak/dag som jag kunde/orkade göra. Välj denna sak med omsorg, typ laga middag ihop eller annan "nödvändighet" för familjens överlevnad. Han vet ju också att du inte mår bra, här tror jag viss ärlighet är viktig men också att han känner sig viktigt, hjälpa till hemma så ni får till och främst ORK att göra roligt ihop också.

När min man är hemma så gör han allt och curlar, jag kan inte detta. Så när jag och sonen är ensamma säger jag bara "mamma klarar inte detta ensam, vi MÅSTE hjälpas åt". Då orkar jag göra annat skoj eller vara trevlig. Så åter igen är just den sociala delaktigheten en STOR lösning här!

Sen vill jag poängtera 9 åringen är speciell bara i sig att ha och göra med, läs om 9 åringen i Barnaboken!!!! SIST troll spricker i solsken, så glöm inte skratt till gonatt! För er båda! Ett tag när jag var slut hade jag "grevinnan och betjänten" på youtube redo varje kväll, för just den får mig att gapskratta oavsett hur trött och eländig jag känner mig, och skrattar jag skrattar sonen. Skratt smittar! Sist, min son är 11 och än idag ber han mig om att kittla honom massor innan läggning, bjud på detta. Många skratt förlänger livet och är läkande för er båda. Men även de där kramarna som är mer än 20 sek ger extra oxytocin och seretonin, så kramas. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"