Vid matbordet 3-åring

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Vid matbordet 3-åring

Inlägg av Avocado14 »

Hej!

Jag funderar en del över vad jag/vi egentligen ska förvänta av vår 3-åring vid matbordet...

Har läst barnabokskapitlet om mat och där fick jag ju en bild av vad Anna tycker om de olika faserna. Som hon beskriver så vill vår O gärna springa till och från bordet och det känns som om det kan vi hantera. Det som har varit svårt för honom är däremot detta med att äta själv. Han är så totalt ointresserad av att använda bestick och om vi bara sätter fram tallriken med mat och bestick så sitter han bara där och tittar. Ja, tills han får myror i brallan och springer iväg förstås. Så matning är det vi har tagit till, eller jag försöker ofta med att "ta hans hand" och hjälpa honom att göra det själv. Men om han får bestämma så äter han allt med händerna, även potatismos!
Har ju aldrig haft en 3-åring förut så jag har inte så stor koll på var jag ska sätta gränsen liksom. Ska jag låta honom äta med händerna eller kräva bestickätning...?
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Vid matbordet 3-åring

Inlägg av Tin »

Hej dar,

vi hade samma problem en tid och loste det genom att vi tagade till affaren och hon fick valja ett par fina barnbestick sjalv. Men Elsa pa. Plotsligt var det roligare att ata med dom. Sen brukar vi ha lite mat pa tallriken som passar for handerna och lite som passar for bestick.

Skall jag vra helt arlig sa tycker inte i allfall jag att det ar en big deal att man tycker det ar svart att ata med bestick och hellre ar utan. Och helt arligt, det komplicerar ju faktiskt bara atande proceduren sa jag forstar att man som 3 aring kan vara svar att overtyga nr det ar enkalst att bar skyffla in med handen. Fair enough.

Bara man ater har alltid varit regeln i vart hus. Men vill man infora bestick, gor det roligt och trana pa det.
Precis som man tranar pa att stoppa om sig sjalv med filten sa man kan sjalv om natten.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Vid matbordet 3-åring

Inlägg av Avocado14 »

Märkte att jag har glömt att svara här!
Tack för din kommentar Tin, det känns bra att ha någon annan som kommer med lite input - haha, man har ju ingen aning om vad som "gäller" eller 3-åringen borde klara av.. :D

Kan rapportera att det börjar bli lite bättre med besticken här hemma - men framför allt så har vi senaste månaden märkt att O har börjat äta mycket mer av olika sorters mat, vilket känns jättekul! Han åt ALLT fram till 2 års ålder och därefter blev det ett himla massa strulande och han blev väldigt selektiv med vad han åt och inte åt. Men nu märker vi att den fasen äntligen börjar gå över och han provar saker som får oss två vuxna här hemma att bara titta på varandra med stora ögon! T.ex. har han från 2-års ålder nästan bara velat äta pasta, ris, potatis och råa grönsaker (sallad)... Varit jättesvår att få i kött! Men häromdagen satt jag bara och stirrade när han skyfflade in stora skedar med bara köttfärssås - idag åt han nästan BARA kött och jag fick lova att truga i potatisen.. jaja! Fisk, gratänger, grytor, allt går ner numera, jättehärligt.
Och han har genom detta också blivit lite mer intresserad av att använda besticken tycker jag. Får hjälpa till ibland men för det mesta går det jättebra att äta själv. Och springer själv till badrummet efter middagen, klättrar upp på pallen och tvättar händerna med tvål och allt... stora killen!

Nu får vi fokusera på nästa projekt som är "lära sig att klä på sig själv"... något vi fått uppmaning från förskolan om. O:s motivation till att klä på sig själv är lika med noll, och ja, det är klart att tålamod hjälper men man har ju inte obegränsat med tid på morgnarna heller. Att sitta en halvtimme och vänta på att han ska klä på sig går ju inte när jobbet kallar... Det går sakta men jag upplever att det till mycket är själva motoriken som han tycker är jobbig och det är ju bara att öva som funkar. Heja oss...
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Vid matbordet 3-åring

Inlägg av Tin »

Hej igen,
vad underbart att det gar at ratt hall. Heja er!

Liten fundering, ofta funkar tavling. Dvs rakna antal sekunder det tar att ta pa byxorna eller "jag tror inte du kan ta pa dig trojan sjalv pa under 10 sekunder". Assa star man redo att ta tid. Eller att du och liten tavlar vem som kan fa pa sig byxorna fortast fast du fastnar och ramlar och det skrattas. Och liten far vinna.

Har funkat i vart hus i aratal tom fortfarande pa 7 aringen ibland.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"