Rädsla för döden & dagisovilja

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
hannisen
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 08:48

Rädsla för döden & dagisovilja

Inlägg av hannisen »

Hej! Mellantjejen är snart 5. Hon går ca 20h/veckan på dagis sedan 3-årsålder & avskyr det. Ledsamheterna hemma har ökat & med den en stor oro för döden. Frågor om när hon ska dö, när jag ska dö & hon ger sig inte..."mamma kommer du dö imorn?" Jag svarar att dom flesta dör när dom är vääääldigt gamla. "Mamma kan du LOVA att du inte dör imorn?" Vad gör jag? Spontant känner jag inte för & lova saker som inte går & lova... Men då kanske hennes oro blir för stor? Förskolechefen & vi föräldrar har nu bestämt att hon ska få byta dagisgrupp då hon trivs allt sämre & sämre & pedagogen inte rer ut situationen.
Så tacksam för era tankar!❤️
Lilla loppan född augusti 2010, började kur 11.01.25
Pyret född maj 2012, SM från början
Tuttnisse jan 2014, SM från början
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Rädsla för döden & dagisovilja

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Jag är ingen expert på 5-åringar men kolla gärna vad det står om åldern i Barnaboken. Jag tror att det är vanligt att små flickor (mogna) börjar fundera på döden i den åldern så där är det nog din uppgift som förälder att vara beredd på frågorna och fundera ut hur du vill svara, vad du själv tänker och tror osv. Men inte mer än hon undrar, det brukar nog inte krävas så långa svar innan hon hoppar till ett annat ämne. Men se det som en inbjudan till spännande samtal! Det är alltså inte alls säkert att döden-pratet hänger ihop med känslorna inför dagis.

Att hon avskyr dagis är värre...Men även här gäller förstås att prata med henne själv! Hur har ni hanterat detta tidigare? Du skriver att det pågått länge och då är det jätteviktigt att ta det på allvar, att hon känner sig sedd oavsett om situationen går att förändra eller inte. Jag utgår ifrån att ni absolut inte kan ha henne hemma? Byta dagis helt? Hitta en bra dagmamma? Jag tänker spontant att ni behöver ta reda på varför hon inte gillar dagis och utgå från det. Ta hennes känslor på allvar och försök få till ett öppet samtal där ni faktiskt lyssnar på henne. Typiska modellen är väl typ: "jag ser att du inte trivs så bra på dagis och det gör mig ledsen eftersom det är viktigt för mig att du har det bra när jag jobbar, vill du prata om det nu/vill du berätta vad det är"? Eller nåt sånt. Men ni kanske vet? Mina tankar efter att ha läst några böcker om sånt här den senaste tiden...

Kan också vara så att hennes personlighet helt enkelt inte gillar stora barngrupper och mycket buller och sånt som brukar vara på dagis. Fråga en öppen fråga och ta det därifrån! Försök lyssna på henne och höra vad hon känner, inte bara vad hon säger.

Kram!!
:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"