Olika sovtider - hur göra?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Olika sovtider - hur göra?

Inlägg av Rosine »

Vara barn är nu 6 (flickan) och 8 (pojken). De delar rum, och är nöjda med det. Och vi har inget alternativ till det; de använder även vardagsrummet och föräldrarnas stora sovrum för sina sysselsättningar. Men nu märks det tydligt att pojken har mindre sömnbehov. Till och med att flickan har börjat skolan i augusti maste hon upp tidigare än förre sommaren och behöver egentligen sova kl. 19.15. Da sonen är fortfarande pigg pratar och skojar de länge. Vore hon dock ensam i rummet skulle hon somna direkt. Jag tror dock inte att hon skulle accepterar att sonen far läsa i ett annat rum medan hon maste sova. Hittills har de ju gjort allt tillsammans. Jag kanske kan föresla henne att hon far somna i min säng (ensam), sa sonen kan läsa i sin. Men jag tror att detta skulle fungera kanske i ett tag, sedan blir det mindre interessant för henne att somna i min säng och hon ska ifragasätta arrangemenget. Har ni nagot tipps?
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Olika sovtider - hur göra?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Faktum är att Anna rekommenderar 12 tim natt långt upp i skolåldern, men jag liksom du märkte att sömnbehovet sjönk en aning run 8 år. Men min son fick ändå lägga sig kl. 19. Han behövde nedvarvningen ändå. Idag är han nästan 10 och sover ca 10,5 tim/natt, men lägger sig ändå kl. 19.30 och släcker kl. 20.00 (går upp kl. 07).
Dukan inte göra så att han får lägga sig med sin syster men de kan lyssna på en CD saga eller CD skiva en stund, då kan hon somna och han ligga och lyssna lite?
Annars är det ju tyvärr så att hon måste lägga sig tidigare och han kanske kan sitta i soffan nedsläckt och läsa 15-30 min själv en stund? (Det går ju kalla det för "läsläxa" som skall göras varje kväll typ) :wink: :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Re: Olika sovtider - hur göra?

Inlägg av Rosine »

Tack för svaret! Vår ny rutin är: efter gemensam läsning är det Godnatt till dottern kl. 7:15, medan sonen får ligga i min säng och läsa till kvart i åtta. Vår dotter har accepterat detta på en gång. Jag var nästan förvånad, men hon känner nog hur trött hon här och att hon behöver sova. Jag sitter lite längre bredvid hennes säng än förrut, hon berättar kankse något till om dagen. Sedan somnar hon jätte snabbt...
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Olika sovtider - hur göra?

Inlägg av TorsMamma »

:thumbsup: :D :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"