Utvecklingssprång 2.5 åring

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
lokkolela
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 04 mar 2014, 13:17

Utvecklingssprång 2.5 åring

Inlägg av lokkolela »

Vår pojk är 2,5 år och är sedan födseln en riktig barnaboksunge efter standarsmodell och alla andra härliga handlednibga2 Anna Wahlgren och ni mammor bjuder på.

Det har gått lång tid sen sist jag behövde er hjälp men nu börjar han växa ifrån mig ou jag börjar tappa fokus.

Han är inte längre en bebis och nu kommer frågor om hur han ska bli blöjfri!
Hur har ni gjort? Kanske ni har tips på länkar?
Han går gärna på pottan. Försöker även bajsa men händer inte så ofta. Visar upp glädje inför pottanvändning och är kompis med den. Går ibland många timmar utan blöja och springer på pottan. Men sen kommer han och vill ha blöja. Ska han få bestämma fortfarande. Eller är han så pass gammal att man ska ta blöjan.? Han kan även få för sig att kissa på golvet och göra bus av det. Springa i kisset och liksom försöka ta kontroll med hjälp av kisset. Men då försöker jag vara lugn och förklara att nej.. ANTINGEN kissar man i blöja eller i potta... Du får gärna springa naken men är det aå att du kissar på golvet får du vara så snäll och ta på dig blöjan igen.. JAG torkar upp.. Straffar honom aödrig med att städa själv.
Men det står lite still här.
Har inga erfarenheter sen tidigare då jag bara har ett barn.

Han har fortfarande kvällsvälling. När ska jag ta den? Eller det är inte välling. Han har alltid fått äggmjölksvälling och nu sista månaderna har han bara fått en flaska med.havredryck. Han behöver ju inget som ska mätta. Det är ju bara mysfaktor. Och han somnar sbällt VARJE kväll. Aldrig gråt eller bråk. Men det är.mycket trots då han är.i en sån fas.. Ska jag låta bli att ändra på.något aom.fungerar. Och välja mina strider?

Hur är ni konsekventa mot era barn? Då vår verkligen gjort något han.inte får, i synnerhet när han slåss.. Och har fått två chanser då får han en paus
paus.. Aldrig bråk och skrik på honom utan förklarar atillsamt att då får du ta wn paus
paus. Och han får sitta 2 minuter. Sen pratar vi.. Förklarar varför han fick ta en paus. HAN kan alltid själv redogöra för varför.. Säger förlåt kramas och pussas och aäger att det är bra nu men han får samla sig nu. Vi slåss inte i vår familj.
Men andra saker? Hur är ni konsekventa? Hur många varningar? Tar ni leksaker ifrån dom?

Jag har barnaboken.. Och ska uppdatera mig igen med trotsen. Men önskar få höra era tankar och erfarenheter.

Just det!! Det här med att gå och dra i snoppen. Hur berhänsar man det utan att göra det förbjudet och skamset.

Haha.många tankar då dom.springer iväg i utveckling. En blinkning och dom har plötsligt tagit sig an nya erfarenheter och nya prövningar sätta i rullning
Lätt att hamna efter ;)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Utvecklingssprång 2.5 åring

Inlägg av TorsMamma »

Hej, oj, många frågot. :D

Ok, ang. blöja... Jag skulle (går att läsa om i BB, leta lite där :wink: ) Ta bara bort blöjan och deklarera att NU är du en stor pojke och behöver bara blöja på natten. Du kommer förmodligen märka vissa tider då han har lättare att kissa, min son hade det precis när vi satt oss vid matbordet och han druckit lite. Ibland räcker att man ger lite vatten och sitter på potta så kommer kiss. Vi gjorde "kissdansen" och sen tömde, spännande värre.
Kissar han på golvet (trots eller inte) så säger man bara "ojdå, nu måste vi städa upp" och så får HAN torka och städa! Det är en konsekvens. Ju mera han får städa, torka, och hålla på, desto tråkigare blir det och då mera icke angenämt att göra. Ingen direkt reaktion, bara STÄDA!

Ang. slåss m.m. så är faktiskt "time-out" i 2 min inte riktigt en konsekvens utan mera ett straff tycker jag. Och att sen redovisa varför man sitter osv är ju lite Nanny akuten över det hela. (säger dock inte att det inte funkar, det är bara inte riktigt helt enl. bb) :wink: finns ett kapitlet "fostran om man så vill" men det är i ärlighetens namn inte förrän efter 3 år man börjar med det. Jag använde inte heller ordet "NEJ" förrän han var just över 3 år och då som svar på en fråga, inte en tillsägning. :wink:
Slåss han säger man samma där, OJDÅ, vi slåss ju inte. Är det ett syskon så får man kramas, eller så säger man "vi klappar varandra" i vissa fall är det handen om handen som gäller. OM, under fostran kapitlet man låter dem gå till sitt rum, får de komma ut och sen arbetar man tillsammans, de redogör INTE för varför de var där.
Och om min 2,5 åring skulle slåss (vilket han gjorde rejält i samma ålder, speciellt när vi var på badstranden, sprang han rung och bankade till ALLA barn i huvudet, mera liksom för att se om de skulle reagera, om de gjorde det med gråt, var han nöjd och gick till nästa och dängde till. Det året var vi på en annan strand utan barn) Annars säger man OJDÅ, och sen är man hemma visar man att man får slå på exempelvis KUDDAR! Och när han sen slår nästa gång, säger man OJDÅ; VAD får man slå på???? Kuddar säger de då, japp, gå till kudden och slå om du vill slå! Det är konsekvens! Visa VART man får göra det han gör och vad man gör istället.

Läs kapitlet som social delaktighet och om hur man är som chef på en arbetsplats, att du själv kommer till en arbetsplats och där säger chefen NEJ, FY, AJABAJA nu får du gå och sätta dig 2 min. Men du vet inte vad du skall göra istället eller vart du får göra det du nu tror du behöva göra. Så ledorden är, visa, leda, lära, hjälpa.

Vi har många supertrådar på detta. Titta runt lite under barnafostran och även under klistarade favoriter! :D

Dra i snoppen, säg VART han får göra detta! och säg att man måste vara ren om snoppen annars kan den bli sjuk, så man kanske kan tvätta händerna och dra i den på toaletten, men inte till vardags i huset, för händerna kan vara smutsiga och då kan man få smuts in snoppen typ. Man kan också fråga, är du kissnödig om de drar i den, många är ofta det och kan behöva sitta på pottan en stund. Finns massor med tips. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"