Hel- eller halvdagsskola i Danmark?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Hel- eller halvdagsskola i Danmark?

Inlägg av Rosine »

Hej,
Jag undrar om det finns någon som kan skolsystemet i Danmark. Min man har sökt ett jobb där. Vi bor i Tyskland och här har åtminstone de yngre skolbarn möjlighet att sluta skoldagen kl. 13 (årskurs 1 till 4) eller kl. 14 (årskurs 5 till 6). De äldre barn har eftermiddagsundervisning vissa dagar i veckan. Det finns heldagsskolor också, men som tur så tycker inte alla att detta är en bra idé. Hur är det i Danmark? Jag har arbetat på halvtid de senaste åren och skulle vilja fortsätta med det i fall vi flyttar. Jag vill ha mina barn (som är 6 och 8 år) hemma från ungefär kl. 14.30. (Och så kan då förstås gå till sina idrottsklubb eller musikskolan eller simmkursen lite senare på eftermiddagen två gånger i veckan eller så.) Är detta möjligt i Danmark? Och skulle jag – som skulle söka en anställning som lärare där – över huvudtaget ha möjlighet att sluta min skoladag (i grundskolan eller på gymnasiet) omkring kl. 14 eller måste jag räkna med att jag måste undervisa på eftermiddagar?
Tacksam för information!
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Hel- eller halvdagsskola i Danmark?

Inlägg av Sarisparis »

Hej Rosine,

Jag har ingen aning om svaret på en enda av dina frågor, men jag skulle råda dig att ställa dem i Facebook-gruppen "Svenska som modersmål utomlands" (SMUL). Där har du svenska föräldrar över hela världen och jag är säker på att du får finfina svar på dina funderingar.

Lycka till!

:heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hel- eller halvdagsskola i Danmark?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag kan inte säga att jag vet exakt hur det fungerar i Danmark men att det borde vara ganska likt Sverige. Skolan för lågstadiet åk 1-3 som dina barn räknas till slutar mellan 13-13.30, för äldre barn ca 14.30-15 här. Fritidshem är bara tillgängligt då föräldrarna arbetar så man får inte själv välja tider utan det är utifrån era arbetstider.

Jag jobbar själv som lärare och det kan se ut på olika sätt om man arbetar 50%, men vanligast är nog att man då jobbar ca 3 dagar/vecka och längre dagar. Allt är förstås en förhandlingssak med berörd rektor. I gymnasieskolan vet jag inte hur det fungerar.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"