Hur gå ifrån syskonbråk tillbaka till syskonkärlek?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Hur gå ifrån syskonbråk tillbaka till syskonkärlek?

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hej

Mina två äldsta bråkar hela tiden känns det som nu! De säger fula saker till varandra, de triggar varandra och ibland slåss de. :shock:
Sonen är snart 11 och dottern snart 9. Min man och jag tycker att vi har provat det mesta, men just nu känner jag mig uppgiven och undrar vad vi gjort fel? :oops: De var ju så kärleksfulla till för sådär ett år sedan. Dottern uttrycker att storebror inte tycker om henne och storebror säger att lillasyster bara är skitjobbig. De "skvallrar" också på varandra hela tiden; "mamma, han gjorde si och han sa det...". Det här spiller också över på minstingen (2 år) som behöver höra allt det här (och härmar det mesta).

Vad gjorde vi för fel? Hur rättar vi till det? :roll:
/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hur gå ifrån syskonbråk tillbaka till syskonkärlek?

Inlägg av TorsMamma »

Halloj raring! :D

Har du repeterat syskonkapitlet i BB på sista tiden? TÄnker också på den där grejen Anna hade när hennes barn var fula i munnen och de hade diskussion kring bordet och tvålen. Minns du den?

Jag tänker mig lite att kan man inte bete sig som folk får man inte vara bland folk? Jag låter som en upphakad skiva och säger alltid "Här hemma är vi trevliga!!" Allt annat resulterar i olika konsekvenser.

Det absolut tråkigaste på sista tiden har varit att vi nu begränsat vissa saker. Typ Ipad 1 tim vardagar och 2 tim helger. Svär man, är man otrevlig = ingen Ipad nästa dag. Är man ute och leker 1 tim = 1 timme extra IPAD på helgen osv...

Nu är jag inte så extremt pro mutor och hot, men just min son är mycket svårmotivierad så jag införde detta. Hur kan ni lösa det tror du? :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Hur gå ifrån syskonbråk tillbaka till syskonkärlek?

Inlägg av Sarisparis »

Hej :D

Jag tänker att det kanske vore en god idé att försöka få till mer samarbete dem emellan? Tex att de tillsammans får i uppdrag att fixa middag: välja maträtt, se till att allt finns hemma, duka osv.
Tänker ofta på det Anna skrivit någonstans om att den bästa nystarten för relationerna i familjen kan vara att ge sig ut och ha det riktigt obekvämt ett tag. Typ tälta och laga mat över öppen eld. Vi har haft det rätt så obekvämt här hemma mellan varven (omfattande renovering) och faktum är att det gjort sitt för att öka samarbetet oss emellan, vilket i de allra flesta fall minskar gnabbandet och gnället. När det vardagliga kräver lite ansträngning har mina barn tyckt att det varit roligare att vara med. Nu menar jag inte att ni alla ska ge er iväg ut i kylan och huttra er sams, men kanske att du kan tänka ut något som kräver lite ansträngning utan att vara särskilt svårt där de kan jobba ihop. Vårstäda bilen och när den är riktigt ren och fin åker ni iväg och gör något kul?

En annan tanke är att kanske sära på dem ett par dagar om det går så att de hinner sakna varandra lite. När man alltid är tillsammans är det lätt att bli mättad.

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"