När är man tillräckligt gammal för...?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
oakarin
Inlägg: 208
Blev medlem: tis 08 jul 2008, 11:29

När är man tillräckligt gammal för...?

Inlägg av oakarin »

Hej!

Eftersom jag och min exman (som jag skrivit om i andra trådar #-o ) har olika uppfattningar om hur lösa tyglar en 7-åring ska ha så vill jag ha konkreta råd från er proffs därute! Jag har försökt hitta en tråd om när man kan tänkas få göra olika saker själv men inte hittat något. Jag vet att alla barn är olika och mognar olika snabbt men en fingervisning ungefär hade varit önskvärt! Så, hur gamla ska barnen vara cirka då de:

1. Cyklar till och från skolan själva?
2. Går till och från skolan själva? (ca 2 km, en stor väg ska korsas)
3. Går över trafikerade vägar själv, utan vuxens sällskap?
4. Leker utomhus ensamma eller med kompisar i närhet av vattendrag? (en liten pojke var nära att drunkna i en å för några år sedan där vi då bodde, det har etsat sig fast kan jag säga!)
5. Går och bada i sjö utan vuxens sällskap.

Tacksam för tips och råd om hur ni tänkt!
Maya född med planerat kejsarsnitt 25/6 2008. Beräknad till 4/7 men låg i säte så det blev snitt.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: När är man tillräckligt gammal för...?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Här kommer mina svar och åsikter! :wink:

1. NTF säger 12 år! Här ruckar jag INTE på reglerna själv kan jag säga.
Nu har många cyklar och andra roliga rullande saker (skateboards, sparkcyklar o dyl.)
plockats fram och används flitigt till och från skolan. Vi vill uppmärksamma er på att vi
inte rekommenderar att några barn under 12 år cyklar själva i trafiken till och från
skolan. För att vara tillräckligt mogen att cykla själv i trafiken bör barnet kunna:
:arrow: se och synas över bilar (vara tillräckligt lång)
:arrow: ha ett utvecklat synfält
:arrow: uppfatta varifrån ljud kommer
:arrow: kunna avgöra hastigheter och avstånd
:arrow: kunna ta en annan persons perspektiv
:arrow: uppfatta, förstå och bedöma olycksrisker
:arrow: ha utvecklad simultankapacitet
:arrow: kunna överblicka en komplicerad trafiksituation
:arrow: förstå trafiksystemet och sin roll i det.
Vi har därför en blankett som innebär att eleverna måste ha föräldrarnas tillstånd att
cykla ensamma till och från skolan från årskurs 3. Med blanketten vill uppmärksamma
både elever och vårdnadshavare om de rekommendationer som utfärdats av NTF.

Forskare: Barn ska inte cykla i trafiken
”Vi släpper ut dem alldeles för tidigt”
Barn under 12 år bör inte släppas ut i trafiken, enligt en ny studie.
De lever alldeles för farligt ute på vägarna – småbarnen har svårt för att tolka trafiken och cykla åt ena hållet
medan de tittar åt ett annat.
– Föräldrar har ofta en övertro på barnens förmåga, säger Katarina Bokström på NTF.
Forskare vid Umeå universitet har undersökt trafikskador hos barn under en tioårsperiod.
Studien, som presenteras i Läkartidningen, visar att hela 75 procent av skadorna skett vid just cykelolyckor.
Olyckorna beror ofta på att barnen har svårt för att göra flera saker samtidigt. De har också svårt för att tolka
trafiksituationer. Och eftersom det handlar om mognad går det inte att utbilda barn till att bli säkra i
trafiken. Snarare tenderar olyckorna att öka efter utbildningsinsatser, visar studien.
2. Ja om det är en bevakad korsning med säg trafikljus kan det vara ok tycker jag. Men helst tycker jag de skall vara 9 år om jag skall vara ärlig.

3. Ja om det är bevakat med trafiksljus och övergångsställe.

4. Vi har 30 meter ner till vattnet (östersjön) Min son får INTE leka där men har fått från 7 års ålder leka ute själv utan problem.

5. Ja när man har tagit simborgarmärket och inte dyker! Vet man att man kan lita på barnen med detta är det ok. Annars inte. Men min son får gå till badstranden själv 9 år och har simborgarmärket. De skall kunna visa att de kan simma 200 meter i sjön/havet anser jag. Men oftast är ändå en vuxen med för säkerhetsskull.

Så som du ser är jag ganska restrektiv. Men vet att alla är långt ifrån så här. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
oakarin
Inlägg: 208
Blev medlem: tis 08 jul 2008, 11:29

Re: När är man tillräckligt gammal för...?

Inlägg av oakarin »

Tack för svar!

Det var ungefär där jag hade tänkt mig också åldersmässigt, men man känner sig ju som en utomjording när ungarna på dotterns skola kommer cyklandes själva vid 8 års ålder (3 km cykelväg...) och man tänker WTF?! :shock: Är det jag eller hela världen som är galen?! :evil:

Jag fick fram NTF:s regler, blir bra att stoppa under exmannens näsa. Han kan tolka statistik och hårda fakta så det lär nog funka.

Tack snälla för din tid!
Maya född med planerat kejsarsnitt 25/6 2008. Beräknad till 4/7 men låg i säte så det blev snitt.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: När är man tillräckligt gammal för...?

Inlägg av TorsMamma »

Ja, jag håller med dig. 6-åringar som lägger sig 9-10 på vardagar och skall upp 06. Mörka under ögonen och så trötta att de inte vet vad de heterl. Cyklar som du säger 3 km till skolan. osv....
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mari
Inlägg: 188
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:50
Ort: Västerås

Re: När är man tillräckligt gammal för...?

Inlägg av mari »

Många är lite överbeskyddande i dag och skjutsar barnen överallt. Är det trafik och det inte går att undvika korsningar kan man cykla med barnen.
Vissa är mogna att cykla själva vid tio och andra kan man släppa först när de börjat på högstadiet, där känner man sitt barn bäst.
Bada ensam ska vare sig barn eller vuxna göra simborgarmärke eller inte. Alltid sällskap till vatten hela livet ut känner jag.

När det går ska man uppmuntra barn att ta sig själva till fotbollsträningar och dylikt och att åka buss själv med mera.
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: När är man tillräckligt gammal för...?

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Vi följer också NTF:s råd när det gäller cyklandet. Sedan är vi väldigt restriktiva med att de får gå ensamma till skolan exempelvis, även om det bara är 1 km dit. Däremot har de från 9 år fått gå TILLSAMMANS med kompis, men först har vi gått sträckan tillsammans några gånger så att de har fått visa att de verkligen tittar åt alla håll vid övergångsställe och i övrigt går som man ska i trafiken.
Och det där med vatten - där är jag verkligen en hönsmamma av rang. Här badas inte utan vuxens sällskap före 12 års ålder, och knappt då heller. 8)
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"