Dela rum

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Dela rum

Inlägg av Nat »

Hej!

Våra två söner på 2 och 5 år har alltid haft eget rum. Vi funderar dock nu om vi ska låta dem dela.

Båda har 12 timmar natt men storebror brukar ligga och läsa eller bygga lego efter läggning fram till ca 19:20. Hur löser man det?

Hur gör man med storebrors alla stora legobyggen och annat som han gillar att sitta själv och bygga på? Lillebror brukar vara med mig när storebror vill vara i fred, men om rummet blir bådas blir det kanske svårare?

Vi bor ganska ensligt och storebror går bra 9-14 på fsk så en gång varannan vecka får han bjuda hem en kompis efter fsk. Ofta sitter dom själva i hans rum och leker fram till matdags. Jag vill ogärna "tvinga på" dem en 2-åring som ska vara i samma rum?!?

Kram

Ps om någon har lite allmänna reglektioner gällande att dela rum så skriv gärna både fördelar och nackdelar
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Dela rum

Inlägg av Sarisparis »

Hej Nat :D

Intressanta funderingar! Som du säger finns det ju fördelar och nackdelar med båda, så till syvende och sist är det ju bara ni som kan veta vad som passar bäst för er.

Våra barn fick egna rum för ca ett år sen, efter att ha bott ihop alla tre. Då var de 7 år, 5 år och 3,5 år. Året innan de fick egna rum hade vi ordnat så att de hade ett sovrum (där det fanns sängar och garderob i princip, samt en skön matta på golvet för sagoläsning) och ett hyfsat stort lekrum. Nu har lekrummet delats av i två sovrum, vilket gör att de nu alltså har varsitt rum men att huset inte längre bjuder på ett specifikt lekrum. De är för det mesta nöjda med att ha egna rum, särskilt när kompisar är på besök, men ofta pratar de nostalgiskt om lekrummet och om att sova ihop (men de sover ofta över hos varandra). Med facit i hand hade vi kunnat skjuta upp projektet egna rum några år.

Den största fördelen jag ser med egna rum är att var och en får somna och vakna i sin egen takt. Våra grabbar har inte samma sömnbehov vilket särskilt yttrade sig om morgnarna då den som var först vaken ofta väckte de andra, inte alltid med flit, men den som skulle behövt få sova ut fick inte alltid det. Annars vet jag inte riktigt om jag kan säga att det gjort så stor skillnad. Barn är i allmänhet rätt bra på att leta upp en egen plats om de vill vara i fred tycker jag mig märka.

I ert fall skulle jag råda att flytta ihop dem nu, om det är något vi vill testa. Storebror kommer kanske att bli mer sugen på eget rum ju äldre han blir, så vill ni att de ska få prova på att bo ihop så skulle jag inte vänta för länge. Han är ju redan ganska stor, så kanske en ihopflytt också skulle kunna vara startskottet på nya godnattvanor? Tex att storebror får gå i säng en liten stund senare, så att han kan läsa eller bygga lego i lugn och ro en stund. Kommer ni isåfall att ha det rum som blir över som något sorts lekrum? Som du beskriver er vardag skulle jag råda er att i samma veva fundera ut en plats i huset där storebror kan få vara i fred, själv eller med kompis. Det behöver inte vara ett särskilt inrett rum, men att ni tänkt ut var han kan ha sitt kvällslego tex (ett hörn i vardagsrummet?).
När han har kompis hemma tycker jag inte heller att det är schysst att "tvinga" på dem en tvååring i deras lekar. Skulle föreslå att du såna gångar hittar på något särskilt för tvååringen i ett annat rum så att han också blir nöjd. Ni kanske måste dammtorka eller varför inte baka en kaka att bjuda storebror och kompis på? :wink:

Vet storebror om era funderingar? Han har säkert intressant input att komma med.

:heart:
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Dela rum

Inlägg av Nat »

Tack Sarisparis för svar :heart: :heart: :heart:
Jag såg ditt svar för länge sedan men kickades ut från forumet varje gång jag skulle besvara :shock: :?
Vi har funderat och funderat men är fortfarande inte säkra på hur vi ska göra, vi har dock några månader på oss innan bebisen kommer, men när hen anländer vill vi ha en plan även om kanske inte bebisrummet kommer att vara helt klart. Vi får klura lite till innan vi testar, båda killarna är iallafall sugna på att dela rum vilket bådar gott, det är kanske sömnen som är det främsta orosmomentet
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Dela rum

Inlägg av Nat »

Hej
Nu har pojkarna delat rum sen i februari mars någon gång alltså ca 6 månader. Det har varit fruktansvärt mycket jobb och jag har ångrat beslutet många gånger. Pojkarna är nu precis 6 år och 2 år och 9 månader.

Dom första 4 månaderna var kvällarna värst, det var tjo och tjim i timmar. Hur många gånger vi än lade tillbaka så gick den lilla upp som nån slags jojo.

Att dela rum på dagtid har fabtiskt aldrig varit nåt problem.

Efter ca 4 månader funkar läggningarna bättre men nu vaknar nån av dem tidigt och väcker den andre och sen är cirkusen igång fram till 7.

Dom har egen klocka och kolsvart rum..

Leken spårar ur fullständigt och då dom både är hungriga och trötta kan dom börja reta varandra ta vattenglaset och tömma ut på sina leksaker och andra dumheter.

Ofta går vi alla numera upp arga.. :evil:
Jag är så sjukt less på detta så jag håller på att bli tokig

Hjälp please
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Dela rum

Inlägg av Tin »

Hej igen,
jag har ju ocksa en snart 7 aring och en snart 4 aring som delar rum och det har alltid gatt bra i stort. Aven om 7 aringen knorrar ibland och vill ha eget rum, likval som att hon knorrar ibland och sager att hon aldrig vill sova utan lillasyster nagonsin. Lillasyster daremot bryr sig inte huruvida storasyster ar i rummet eller ej.

Fundering, om det ar kolsvart hur kan de se var vattenglaset ar? Kanske det inte ar sa svart som ni tror darinne?
Jag marker en klar skillnad nar varen kommer (typ nu) och jag inte har hunnit fa upp morklaggnings gardinerna. Plotsligt om de vaknar tidigt finns det utrymme att borja leka/prata for de ser konturer av saker, ar det vekligen backsvart och de vaknar ar de stilla och vantar pa att klockan som skall ringa for da ar de inte sakra pa om morgonen har startat.
Kanske kan vara vart att dubbelkolla kolsvartheten?

6 manader ar ju lange, sa det har verkligen forokts ordetligt. Sa om kolsvartheten verkligen ar shysst sa forstar jag om du borjar titta pa andra losningar. Man far kolla i vagskalen liksom: a ena sidan ar samsov och endast ett sovrum a andra sidan vaknar alla arga.
Att alla vaknar arga satter ju spar pa hela dagen liksom tanker jag, och ar samsovet vart det? Eller finns det andra alternativ? Sa hade jag tankt.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Dela rum

Inlägg av lgh140 »

Jag fortsätter följa dig och de råd du får här. Är i typ samma situation även om vi inte haft alla tre i samma rum mer än tre månader nu. Här spelar det inte någon roll hur svart vi gör det - på nåt sätt letar de sig fram till fönstret eller dörren och rycker bort mörkläggningen. Nu har jag tejpat fast aluminiumfolie på utsidan av fönstret men då har storebror såklart lärt sig hitta handtaget och öppna fönstret i mörkret, trots att det finns barnspärr... Blir GALEN! Så har tyvärr inget råd men du har min sympati. Det värsta är att vi bara har tre sovrum och jag vågar inte lägga in lillpluttan i samma rum som storasyskonen innan hon har blivit lite tåligare, så det är bara att köra vidare. Skriv här om du hittar en lösning är du snäll!

Kram!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Dela rum

Inlägg av Nat »

Tack Tin och lgh140

Svart är det, både rullgardiner och svarta stora lakan för alla fönster men de har en massa lampor i rummet och stora killen tänder sin sänglampa när han går upp för att dricka eller kissa.

Vi gav upp i går, jag fick nog och ställde in en extra säng i arbetsrummet till stora killen. Dom får ha gemensamt lekrum men sova separat. Kanske går det att sova ihop lite senare men just nu bryr jag mig inte var någon sover så länge de faktiskt sover och är tysta på natten. Båda var tysta som små möss igår natt och det var bara bäbisen som pep lite vid 5-snåret då hon ville ha sin nattmat. Så himla skönt att slippa strulet men trist att inte ha arbetsrummet på kvällstid. Nu får jag och pappan jobba i vardagsrummet istället :(
Men hellre det..

Hoppas du hittar en lösning lhg140, skriv gärna och berätta hur det går för er
Kram på er
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Dela rum

Inlägg av Tin »

Hej,
hu gar det for er?

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"