Hjälp med syskonkärlek!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Hjälp med syskonkärlek!

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej alla kloka!

Nu är jag väldigt ledsen :( . Trötthet och amningshormoner gör det inte bättre men jag känner mig som vääärldens sämsta mamma alla kategorier. Har ju fått en lillebror i huset som är drygt 7 veckor och storebror som i vanliga fall är världens gulligaste, mest generösa och lugnaste människa har förändrats. Eller, till största delen är han sig själv men ibland är det som att något flyger i honom, och han känns inte pålitlig längre utan kan göra farliga/dumma saker helt plötsligt. En del av förändringarna märktes av redan innan lillebror kom (i form av förtrots tror jag) men nu har det eskalerat och jag klarar tyvärr inte av att hantera det på rätt sätt. Jag har tappat bort det gyllene förhållningssättet (har jag nånsin haft det?) och känner mig ofta bara sur och trött :oops: :( .

Det största problemet: De senaste dagarna har storebror slagit lillebror hårt i huvudet varje gång han fått bra tag och börjat amma (han har strulat mycket vid bröstet den senaste tiden vilket gör att jag veeerkligen inte vill att han ska släppa när han väl fått tag. Men det gör han ju förstås när storebror smackar till honom). :cry: :cry: :cry: Min reaktion har några gånger varit under all kritik, jag har blivit topp tunnor rasande och skrikit och knuffat bort storebror och typ skällt ut honom massor :evil: :oops: :( . Han har typ skrattat när han slagit lillebror, ser ut som att han tycker att han har kommit på ett toppenbra bus som verkar funka bra på mamma... #-o :( . Andra gånger har jag lyckats hålla mig relativt lugn och sagt att om du vill slå så kan du slå på sängen/soffan etc och sedan kan du klappa fint på Johannes. Då har han ibland gjort det, men så fort han får en chans och han är på det humöret smäller han till igen. Har även försökt visa med handen om handen men när man ammar samtidigt och lillen kränger med hela kroppen så är det ganska svårt. Jag förstår att det troligen beror på att han känner sig förvisad, inte behövd etc. och det krossar mitt hjärta men hur ska jag nu kunna backa bandet och komma på rätt spår?

Grejen är att han den mesta tiden är hur gullig som helst och vill mysa, klappa fint och krama lillebror. Han rekommenderar honom ofta att "äta tuttemat nu", hämtar papper åt mig när mjölken sprutar och är fortfarande en nöjd och glad kille för det mesta. Jag misstänker att jag inte gjort tillräckligt mycket plats för honom under amningsstunderna, hur kan jag göra det? Jag vet inte om jag klarar att läsa saga samtidigt t.ex. men kanske kan det gå. Om jag bara kunde hålla mig lugn, men jag känner mig uppgiven, ni måste hjälpa mig tänka klart och klokt. Hur gör man?? :shock:

Jag tänker själv i första hand på att jag måste bli bättre på att ge honom avancerad social delaktighet. Det är viktigast av allt förstås, men han gör väldigt mycket hemma (fast pappa är bättre på att jobba hårt med honom och pappa får aldrig några problem heller... :roll: ). Han behöver förmodligen svårare saker, några tips? Och hur "inför" jag nya, egna arbetsuppgifter till honom?

Ett (helt?) annat problem är att han går och tar gurka, nötter, frukt etc. i köket så fort han kommer åt. Det har han också börjat med nu. Hur hanterar man sånt? Han äter bra och är rund och go och matglad, en liten semla från första stund som brås på sin mor.

Jag tror inte att det här är trots utan tyvärr är det jag som har brustit och inte lyckats involvera honom tillräckligt i den nya tillvaron och fått honom att känna sig förvisad...eller? Han har börjat säga "Nej!" och testar ibland även på andra sätt att göra så som han vet att man inte får göra. "Inte så" säger han och gör sedan precis så och skrattar... :roll: Är det för att visa att han är kung över tillvaron och FÖRSTÅR? Eller? Jag tror att jag har gjort om honom till en trotsig treåring i mitt huvud, jag ser inte den underbara tvååringen och litar inte riktigt på att han är där utan förväntar mig att han ska göra rackartyg...

Så, hur hanterar man en tvååring och får honom att känna sig som den kung över tillvaron som han är?

Jag vill ju vara en bra mamma och njuta tillsammans med mina barn och se syskonkärleken spira...men är och gör precis det motsatta just nu känns det som. Och klandrar mig själv enormt mycket för detta vilket gör mig ännu mer sur och uppgiven...

Hjälp!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hjälp med syskonkärlek!

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen hit! :d

Ok så storebror är ganska exakt 2 år nu. Kung över tillvaron, precis som du säger. Med det sagt inte alltid en mest "angenäma" tid för en förälder.
Jag minns när Tor var 2 och vi skulle till badstranden och han sprang runt på klappa till alla mindre småbarn i huvudet, tittade efter för att se om de typ "lever" :roll: Den sommaren spenderade vi på en strand ingen annan var på för det var bara skugga och mycket avsides kan tilläggas. Att verkligen vara KUNG betyder ju typ att man kan behandla alla lite både si och så. ... :roll:

Jo som du säger STORA utmaningar krävs här! Klä på sig själv ordentligt kan ta GOD tid. Lägg fram det som skall på och be honom försöka. Tömma diskmaskinen? Hänga tvätt? Dammsuga alla golv? Torka rent i badrummet med trasa?

ang. mat och annat skoj får man flytta saken, inte barnet. Så detta får du dels inte ha framme eller lägga så illa till att han inte når det just nu. Men en muta är ju inte fel i "vissa" lägen. :wink:

Ang. amningen är jag dålig skall jag erkänna, men "nöden har ingen lag" detta i min värld är den ENDA gången jag skulle servera "tv/dator (youtube)" som underhållning, förutsatt att man inte slår på lillebror typ. Babblarna är ju poppis, Dora, eller andra roliga sånger ni kan spela på youtube och sjunga tillsammans. Resten av tiden skall ni arbeta och han extra hårt, även med lillebror. Lillebror behöver MYCKET omsorg, med salva i stjärten, blöja, kläder osv... Låt det TA TID! Du har inte bråttom, en tvååring kan sysselsätta sig själv i hallen bland alla skor i upp til 1 timme med att sortera och sätta på sig för att gå ut. Låt honom försöka.

Glöm inte att försöka komma ut minst 1 tim på fm och 1 tim em så han får springa och rusa av sig ordentligt. Gärna skjuta vagnen framför sig i en uppförbacke. Till vintern kan han gott och väl släpa pulkan själv och dra den upp för backen och sätta sig och åka. Fick min son, alla andra bara tittade och tyckte nog jag var väl tuff, men OJ så trött och nöjd han var!

Tänk på att inte stressa, ha bråttom, ta god tid på dig, förbered ordentligt. Lillebror borde kunna gå på någorlunda regelbundna mattider nu, förrutom på sen em och kväll då man i vissa fall kan behöva kluster amma i vissa fall. Jag lärde mig när Tor var 7-8 v att pumpa morgonmjölken som var mycket och fet och pappa gav detta som kvällsslurk innan natten. Mycket skönt för alla i familjen kan jag säga. ;) Sen när alla hade somnat kunde jag pumpa lite till till nästa dag. BM behöver man inte värma, så jag pumpade direkt i flaskan och hade i kyl och serverade kylskåpskall. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Hjälp med syskonkärlek!

Inlägg av Ylvispylvis »

Tack tack tack snälla rara för svaret!!! :heart:

Jag ska genast skrida till verket!

Tv/dator!! :shock: Vi har inte ens en tv, och jag har noll koll på barnprogram! :shock: :D Men det var ett bra tips som jag aldrig kommit på själv! :lol: När kan man börja med fem myror?! 8)

En fråga till, hur gör jag om/när han säger nej och inte vill jobba/klä sig osv? Handen om handen?

Tror lillebror kommer få sitt schema snart så då blir det nog lite bättre. Idag har han bara blivit slagen en gång tror jag, men å andra sidan har pappa varit hemma och jobbat med honom... :roll:

Fast när vi skulle bada lillebror fick han inte hjälpa till tillräckligt så då skvätte han vatten på honom i stället, fullt förståeligt men mamma blev inte glad... :evil:

Jaja, tack igen för alla goda råd, jag känner mig mycket mer hoppfull nu! :thumbsup:

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hjälp med syskonkärlek!

Inlägg av TorsMamma »

:D ok på dator kan du köra youtube! 1,5 år är lite för tidigt har jag märkt. Men allt från Babblarna, Dora utforskaren på svenska eller Dora explorer på engelska, hemska Teletubbies gillade min son, Little Einsteins men kanske måste ni vänta lite. Finns mycket skoj. Just Astrid L och icke animerat Tog ända til 8 år för min son att titta på. Men tecknat med mycket färger var skoj.

Om en 1,5-2 åring säger NEJ, så antingen låt honom gå ut naken och känna hur det känns, ta med lite kläder man kan ta på när han fryser. Inte vill arbeta, ja då liksom STANNAR världen :shock: , bara att stanna och vänta och säga på allvar, jag kan inte göra detta själv, du MÅSTE hjälpa till och hjälpa mig.

När min son var 6 kom han på att han inte tänkte hämta posten i brevlådan. Då stannde bilen och jag kunde tyvärr inte köra hem eller låsa upp dörren.... Till slut slog jag av motorn och satt där. Sonen provade det mesta, men tyvärr så fungerar inte saker UTAN hans hjälp. Och ju mera vi hjälper till desto fortare går det så vi kan göra annat skoj. :wink:

Jo, en sak till. Barn blir ju liksom lite som vi gör dem. Så om du väljer att uppmärksamma och se det som är bra och förstärka det, är också chansen större att han kommer bete sig därefter. Men det tar tid. Positiv förstärkning!

Sist har vi "gå i pakt med barnet" finns nog att läsa om här eller i BB ordentligt!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Hjälp med syskonkärlek!

Inlägg av Ylvispylvis »

Tackar och bockar och hoppas jag ska kunna bättra mig. Ska läsa så mycket favoriter här som jag bara hinner också! Och BB såklart.
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp med syskonkärlek!

Inlägg av mamaA »

Hej Ylva!

Lite tips att titta på i datorn:

Nicke Nyfiken
Babar och Badous äventyr
Lilla röda traktorn

Det går att hitta lite på Youtube men jag tycker det är bättre att köpa dvd och visa i datorn. Bamse tog lite längre tid innan James blev intresserad men de tre ovan och teletubbies var populära. Dora är också toppen men James älskar det nu, vet inte om det funkar för yngre barn. Det är mer ett "lär" program.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"