Sprudlande glad nu ofta gråt och frustration

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
LilyBeatrice
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 21 maj 2014, 21:21

Sprudlande glad nu ofta gråt och frustration

Inlägg av LilyBeatrice »

Hej fantastiska forum! Jag har två kurbarn som sovit gott från 4-5-månaders ålder vilket är en fantastisk gåva. Min yngsta dotter är ca 16 månader och har från start varit en sprudlande glad individ. Sen någon månad tillbaka har hon börjat visa rejäl frustration vid olika tillfällen. Framförallt är det mycket frustration och gråt på morgonen/förmiddagen innan frukost men även efter frukost. Hon är glad när hon får bäras omkring av mamma men inte när hon får gå omkring på golvet bredvid oss alla. Jag kommer inte ihåg att äldsta dotter var så här frustrerad så därför försöker jag analysera vårt eget beteende nu med den yngsta. Det som är skillnaden är att vi faktiskt inte har gett henne någon ensamlek, vilket vi gjorde men den första/äldsta. Det har dock fungerat bra fram till nu ändå. Vi försöker även involvera henne i de vardagliga sysslorna så mycket vi kan men hon är måttligt intresserad.

I övrigt sover hon bra från 19-07 med en längre lur (vi tog bort morgonluren i somras så nu har endast en lunchlur om 1,5h)).

Har ni några tips om hur vi kan få tillbaka vår sprudlande lillasyster (hon är inte alltid frustrerad men tillräckligt för att jag nu vänder mig till er)? Om ni behöver mer information för att förstå vad det kan vara får ni gärna ställa kompletterande frågor.

Stort tack för alla tips och råd!

Hälsningar,
Lilys mamma
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Sprudlande glad nu ofta gråt och frustration

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag skulle vilja rekommendera dig att läsa i BB om förtrotsen, detta är nog mest hennes sätt att visa den på skulle jag gissa. Viktigt är nog att ni är noga med att ta med henne i alla sysslor, att hon har pall och stå på så hon kommer upp till ER nivå osv...

Förlägg vissa sysslor till golvet är också ett tips!

Att ha ensamlek speglar ju inte bara en stund man har utan också andra saker kan jag tycka, så att försöka återinföra den för samtliga vore kanske en ide? :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"